60. urodziny ikony prestiżu

"Ekskluzywny pojazd o wielkim prestiżu". Taki nagłówek prasowy równo 60 lat temu opisywał premierę Mercedesa-Benz 600, który w ramach serii modelowej W 100 uplasował się na czele światowej czołówki w branży. Dalej mogliśmy przeczytać: "Mercedes-Benz kontynuuje przedwojenną tradycję firmy, reprezentującą grupę ekscytujących, luksusowo wyposażonych i wyjątkowo bezpiecznych samochodów prestiżowych”. Lista jego nowoczesnych rozwiązań jest imponująca - pierwszy silnik V8 w samochodzie Mercedes-Benz, osiągi dorównujące autom sportowym, wiele hydraulicznie sterowanych funkcji z zakresu komfortu (regulacja foteli, otwieranie i zamykanie drzwi, okien oraz pokrywy bagażnika) to tylko klika najbardziej charakterystycznych z nich. Luksusowa limuzyna, wewnętrznie znana jako W 100, przez blisko dwie dekady utrzymywała pozycję międzynarodowego wzorca w najwyższej motoryzacyjnej lidze. Przeczytajcie niesamowitą historię tego modelu.

Mercedes-Benz 600 wyznaczył standardy prestiżu, komfortu, zaawansowanej technologii i bezpieczeństwa na niemal dwie dekady.

Dane techniczne - Mercedes-Benz 600 (W 100)

Okres produkcji: 1963 do 1981 r.

Układ i liczba cylindrów: V8

Pojemność skokowa: 6332 cm3

Moc: 184 kW (250 KM) przy 4000 obr./min

Prędkość maksymalna: 205 km/h

Niezwykła limuzyna dla niezwykłych ludzi

"600" przez prawie dwie dekady utrzymał się na pozycji międzynarodowego wzorca w klasie samochodów dla najbardziej wymagających klientów - aż do zakończenia 17-letniego okresu produkcji w 1981 roku. Długowieczność jako lidera klasy zapewniły mu wyjątkowe technologie, wyrafinowany komfort, doskonałe osiągi i imponujący wygląd. Posiadacze prestiżowej limuzyny pochodzili z całego świata. Wśród nich byli królowie, głowy państw oraz celebryci z branży przemysłowej i show-biznesu. Samochody z serii W 100 były produkowane w fabryce w Sindelfingen w południowo-zachodnich Niemczech. Mercedes-Benz realizował indywidualne i nietypowe życzenia klientów odnośnie dostosowania limuzyny pod ich potrzeby, pod warunkiem, że nie zmieniały one podstawowego charakteru samochodu ani nie wpływały na bezpieczeństwo. Dzięki temu każdy z 2677 zbudowanych Mercedesów 600, w tym 487 wersji Pullman, miały charakter unikalnego modelu. Po zakończeniu okresu użytkowania wiele z nich stało się kolekcjonerskimi eksponatami. Nawet poza rokiem jubileuszowym egzemplarze tego legendarnego auta można podziwiać w Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie: w stałej wystawie znajduje się opancerzony Mercedes-Benz 600 Pullman state limousine z 1965 roku. Można go znaleźć w sali "Collection 4 - Gallery of Names".

Wnętrze legendarnej, luksusowej limuzyny Mercedes-Benz 600 (kod fabryczny W100). Widoczna brązowa skór oraz drewniane obicia. Opcjonalnym elementem wyposażenia był np. widoczny na zdjęciu telefon.

Mercedes-Benz 600 był następcą modelu “300“ zwanego również “Adenuaerem” od nazwiska kanclerza Niemiec, Konrada Adenauera kojarzonego z tym pojazdem.

Niezwykle prestiżowe samochody są głęboko zakorzenione w ideologii marki Mercedes-Benz. Jednym z pierwszych przykładów jest Mercedes-Simplex 60 hp, zaprezentowany w 1903 roku. Ten wówczas najwyższy model istnieje dzisiaj w kolekcji Mercedes-Benz Classic jako bardzo szczególna ekspozycja: elegancki i luksusowy samochód turystyczny z majątku Emila Jellinka, który dał marce Mercedes nazwę i wpłynął na jej początki. W kolejnych latach program sprzedaży marek Mercedes i Benz zawsze obejmował kilka modeli z najwyższej sfery automobilności. Daimler-Benz AG, powstały w 1926 roku z poprzednich firm, bez trudu kontynuował tę tradycję, na przykład z modelem 770 "Grosser Mercedes" (W 07 i W 150). Od 1951 roku firma kontynuowała linię 300 (W 186 i W 189), zanim Mercedes-Benz 600 stał się nowym wzorcem doskonałości samochodowej. Po zakończeniu produkcji w 1981 roku firma oferowała swoim wyjątkowo wymagającym klientom wersje Pullman klasy S oraz Maybach (model serii 240), które również były produkowane w fabryce w Sindelfingen od 2002 do 2012 roku. Od 2014 roku najbardziej ekskluzywne i prestiżowe pojazdy grupy Mercedes-Benz produkowane są pod marką Mercedes-Maybach.

.

Nadwozie w czterech wariantach

Mercedes-Benz 600 od samego początku był oferowany w wersji sedan z normalnym rozstawem osi 3200 mm oraz wersję Pullman Saloon z rozstawem osi 3900 mm. Od 1965 roku dostępne były specjalne wersje opancerzone obu wariantów. Później dołączono wersje nadwozia Pullman Landaulet oraz Pullman Limousine z sześcioma drzwiami. Szczególnie ciekawe były wersje „Landaulet” posiadające składany dach, ale tylko w jego tylnej części.

Luksusowy samochód w typie limuzyny Mercedes-Benz 600 w czarnym lakierze. Zdjęcie studyjne, ujęcie na wprost od przodu pojazdu.

Legendarny samochód był dostępny w czterech wersjach nadwozia: sedan, Pullman Saloon, Pullman Landaulet i Pullman Limousine.

Większość Mercedesów 600, czyli 743 pojazdy, zostały dostarczone do USA. Następne pod względem popularności tego modelu były Niemcy z 589, Francja z 151 pojazdami oraz Wielka Brytania z 126 pojazdami. Dwa specjalne modele na zamówienie to Landaulet z długim rozstawem osi dla papieża Pawła VI oraz Landaulet z krótkim rozstawem osi dla hrabiego Berckheima. Dwudrzwiowe coupé zbudowane w Sindelfingen w 1965 roku pozostało pojedynczym egzemplarzem. Służyło do zbadania potencjału dużego coupé jako następcy modelu 300 SC (W 188 II), plany zostały jednak porzucone.

Luksusowy samochód w typie limuzyny Mercedes-Benz 600 w czarnym lakierze. Zdjęcie studyjne, ujęcie na wprost od tyłu pojazdu.

Dwudrzwiowe coupé zbudowane w Sindelfingen w 1965 roku pozostało pojedynczym egzemplarzem.

Na liście cenowej z 1964 roku wskazano, że sedan kosztuje 56 500 marek niemieckich, a Pullman Saloon 63 500 marek niemieckich. W porównaniu luksusowy sedan klasy S Mercedes-Benz 300 SE long (W 112) z automatyczną skrzynią biegów kosztował 27 800 marek niemieckich. Mercedes-Benz 600 ostatni raz pojawił się w cenniku w 1979 roku. Wtedy sedan kosztował 144 368 marek, Pullman Saloon 165 760, a sześciodrzwiowa limuzyna Pullman 175 728 marek. 

Kluczowe dane dla wyjątkowego samochodu

Koncepcja Mercedesa 600 przybrała kształt osiem lat przed światową premierą. Pod koniec 1955 roku główny inżynier Fritz Nallinger zdefiniował kluczowe dane dla "przyszłej grupy dużych pojazdów turystycznych i prestiżowych". Nallinger opisał ten nadchodzący samochód w ten sposób: "Posiada automatyczną skrzynię biegów, wspomaganie kierownicy i wspomaganie hamulców jako standard. Zazwyczaj ma sześć miejsc siedzących. Układ podłogi ramy jest zaprojektowany tak, aby można było wydłużyć rozstaw osi i stworzyć pojazd z trzema rzędami siedzeń, jeśli to konieczne."

Szkice projektowe legendarnej, luksusowej limuzyny Mercedes-Benz 600 (kod fabryczny W100). Jego koncept został określony w 1955 przez inżyniera Fritza Nallingera.

Koncept modelu “600”.

Samochód był napędzany przez silnik V8, pierwszy w samochodzie osobowym Mercedes-Benz. Premierowy egzemplarz został uruchomiony na stanowisku testowym pod koniec 1959 roku. Silnik produkcji seryjnej oznaczony jako M 100 ostatecznie otrzymał pojemność 6,3 litra i generował moc 183 kW (250 KM). Był również używany w Mercedesie-Benzie 300 SEL 6.3 (W 109) z niezmienioną mocą.

Zdjęcie z sierpnia 1963 roku, od lewej: Karl Wilfert, Rudolf Uhlenhaut, Friedrich Nallinger i Josef Müller. W tle Mercedes-Benz 600.

Ikoniczny design i niezrównany komfort

Projekt Mercedesa-Benz 600 został stworzony pod kierownictwem Friedricha Geigera. Duży wkład miał Paul Bracq. Profesor Fritz Nallinger, szef ds. technologii, intensywnie uczestniczył w projektowaniu nowego flagowego modelu, który miał być dostępny zarówno w standardowym wariancie sedan, jak i w wersjach z dłuższym nadwoziem. Stylistyka nowego samochodu odzwierciedlała jego charakterystykę. Długie proporcje i płynne linie nadwozia podkreślały elegancję i prestiż.

Wnętrze Mercedesa-Benz 600 (kod fabryczny W100) w części pasażerskiej. Jasne obicia, elementy drewniane, dwa rzędy siedzeń zwrócone do siebie.

Oferowane były trzy rzędy siedzeń, z czego dwa mogły być zwrócone do siebie w sposób widoczny powyżej.

Wnętrze Mercedesa-Benz 600 było równie imponujące. Przestronny kokpit oferował luksusowe wyposażenie i wykończenie, zapewniając pasażerom najwyższy komfort podróży i zaspokajając ich wrażenia estetyczne. Wersje Pullman i Landaulet miały trzy rzędy siedzeń i były dostosowane do potrzeb klientów, oferując prywatność i wygodę.

Innowacje techniczne i funkcje komfortowe

Mercedes-Benz 600 był nie tylko pojazdem luksusowym, ale także wyposażonym w liczne innowacje technologiczne z zakresu komfortu i bezpieczeństwa. Był to pierwszy samochód osobowy marki Mercedes-Benz z hydropneumatycznym zawieszeniem na wszystkich kołach, które umożliwiało regulację wysokości i twardości zawieszenia w zależności od warunków jazdy. Wyposażony był również w rewolucyjne w tamtym czasie systemy ABS i ASR (kontrola trakcji)

Czarno-białe zdjęcie wnętrza luksusowej limuzyny Mercedes-Benz 600 (kod fabryczny W100). Elementem opcjonalnego wyposażenia były m.in. telewizor czy zaawansowany system audio.

Telewizor oraz zaawansowany system audio były oferowane jako opcjonalne wyposażenie.

Samochód posiadał również złożony system hydrauliczny kontrolujący wiele funkcji komfortowych, takich jak otwieranie i zamykanie drzwi, podnoszenie i opuszczanie szyb, regulacja foteli i szyberdach. Klimatyzacja, system audio i telewizor były dostępne jako opcje.

Ikona luksusu i prestiżu

Mercedes-Benz 600 pozostaje ikoną luksusu i prestiżu do dziś. Jego wyjątkowy design, innowacyjne rozwiązania techniczne i niezrównany komfort uczyniły go samochodem pożądanym przez najbardziej wymagających klientów na całym świecie. 60 lat po swojej premierze Mercedes-Benz 600 wciąż cieszy się uznaniem i uważany jest za jeden z najwybitniejszych modeli w historii motoryzacji.

Legendarna, luksusowa limuzyna Mercedes-Benz 600 (kod fabryczny W100) w trakcie zlotu Klubu Zabytkowych Mercedesów Stardrive 2023 w Koninie

Znakomicie zachowany model “600” można było podziwiać na czerwcowym zlocie Klubu Zabytkowych Mercedesów - Stardrive 2023 w Koninie.

.
Previous
Previous

Udoskonalona wersja Mercedesa-AMG GT 4-drzwiowe coupé trafiła do sprzedaży w Polsce

Next
Next

Mercedes-Benz CLE Coupé – wyjątkowy samochód marzeń