Klasa A Limuzyna [foto + wideo]
Nowoczesne, efektywne silniki, wysoki poziom bezpieczeństwa, jaki zapewniają zaawansowane systemy wspomagające z funkcjami z Klasy S, oraz intuicyjny w obsłudze, samouczący system multimedialny MBUX.
W zakresie przestrzeni nad głowami podróżujących z tyłu plasuje się na szczycie swojego segmentu – i nie tylko, oferuje bowiem wszystkie zalety nowej Klasy A.
Nowa Klasa A Limuzyna ma najniższy opór aerodynamiczny spośród wszystkich produkowanych seryjnie samochodów na świecie – a tym samym broni globalnego rekordu ustanowionego przez model CLA Coupé.
„Jeśli chodzi o nową rodzinę kompaktowych modeli, po udanym debiucie Klasy A wydarzenia w Mercedes-Benz nabierają tempa. W odpowiedzi na życzenia wielu klientów po raz pierwszy oferujemy teraz Klasę A także w wersji Limuzyna.
Każdy, kto poszukuje kompaktowego, sportowego sedana, ma teraz nową, atrakcyjną alternatywę."BRITTA SEEGER
członek zarządu Daimler AG
NADWOZIE
Żaden samochód nie jest tak aerodynamiczny. Nowa Klasa A Limuzyna wykorzystuje sprzyjające warunki, jakie zapewnia jej wydłużona tylna bryła i deklasuje nawet wzorową pod względem aerodynamiki Klasę A z nadwoziem hatchback. Charakteryzuje się najmniejszym oporem aerodynamicznym spośród wszystkich seryjnych aut świata.
Dobre własności aerodynamiczne są kluczowe, jeśli chodzi o ograniczenie zużycia paliwa w rzeczywistych warunkach drogowych. Szereg detali zoptymalizowano dzięki wykorzystaniu pętli obliczeniowych, symulacji CAE (komputerowe wspomaganie prac inżynierskich) oraz pomiarów w tunelu aerodynamicznym.
SILNIK
Wysoko rozwinięta technologia nowych silników przejawia się wzrostem mocy i lepszą efektywnością. Jest to wynikiem połączenia najnowszych elementów technicznych z modernizacją licznych rozwiązań konstrukcyjnych.
Szeroki przekrój wersji silnikowych - począwszy od A 160 d o mocy 70 kW/95 KM z 6-biegowa, manualną skrzynią biegów do A 220 d 4MATIC 140 kW/190 KM ze skrzynią 8G-DCT.
Limuzyna Klasy A z technologią Plug-In-Hybrid łączy dynamikę i wydajność silnika elektrycznego oraz zasięg silnika spalinowego osiągając moc systemową do 160 kW/218 KM oraz maksymalny moment obrotowy równy 450 Nm. Silnik elektryczny zapewnia dodatkową moc podczas przyspieszania lub samodzielnie napędza pojazd, dzięki czemu możesz swobodnie pokonywać znaczną część swoich codziennych, rutynowych tras w sposób bezemisyjny.
WYPOSAŻENIE
Standardowa specyfikacja obejmuje MBUX – system informacyjno-rozrywkowy Mercedes-Benz User Experience z dotykowym ekranem, a także najnowszej generacji systemy wspomagające, takie jak Active Brake Assist czy Active Lane Keeping Assist. Ponadto Klasę A Limuzyna można spersonalizować, decydując się na jedną z linii designu i wyposażenia (Style, Progressive oraz AMG Line), pakiet Night bądź dodatkowe elementy wyposażenia.
Jedną z opcji będzie pakiet KEYLESS-GO z funkcją bezdotykowego dostępu HANDS-FREE ACCESS, która pozwala całkowicie otworzyć pokrywę bagażnika ruchem stopy pod zderzakiem.
DESIGN
Purystyczny, podkreślający płaszczyzny design sprawia, że Klasa A Limuzyna jest „hot & cool” – emocjonująca i minimalistyczna jednocześnie. Tym samym płynnie wpisuje się w filozofię projektowania Mercedes-Benz, zwaną filozofią zmysłowej przejrzystości. Składają się na nią „czyste”, eleganckie kształty akcentujące płaszczyzny nadwozia oraz zredukowane linie i precyzyjne szczeliny. Obręcze o średnicy 16-19 cali oraz mocno zaakcentowane nadkola podkreślają z kolei atletyczną sylwetkę modelu.
Niżej poprowadzony przedni pas podkreśla wydłużoną płaszczyznę maski, a smukłe lampy z chromowanymi akcentami, „wyostrza” obrys świateł do jazdy dziennej.
Profil nowej Klasy A Limuzyna definiują muskularne, zmysłowo wyprofilowane błotniki oraz wyraziste przetłoczenie – tzw. linia charakterystyczna. Lusterka boczne zamontowano na panelach drzwi.
Dwuczęściowe tylne lampy podkreślają „czyste” wzornictwo tylnego pasa i potęgują jego optyczną szerokość. Zależnie od wybranego wyposażenia tylny zderzak dostępny jest z czarnym dyfuzorem lub chromowanym pasem i chromowaną końcówką rury wydechowej.
WYSTRÓJ KABINY
Mercedes-Benz przyjął tu zupełnie nowe podejście, które rewolucjonizuje segment kompaktowych aut od wewnątrz, a przy tym zapewnia wyjątkowe uczucie przestronności. Unikalna architektura kabiny to przede wszystkim zasługa deski rozdzielczej z wyjątkowo niską zabudową. Jej korpus rozciąga się od lewych do prawych drzwi bez żadnych wizualnych przerw, a wyżej umiejscowiono (opcjonalny) panoramiczny kokpit z dwoma ekranami. Wzrok przykuwają również otwory wentylacyjne, których kształt przywodzi na myśl silniki odrzutowe.
Pod główną częścią kokpitu znajduje się dolna sekcja wizualnie podkreślona zastosowaniem nastrojowego oświetlenia – opcjonalnie dostępnego nawet w 64 odcieniach (5 razy więcej niż w poprzedniku). Imponuje zresztą nie tylko szeroka paleta barw, ale i efektowność: różne kolory pogrupowano w 10 motywów tworzących awangardową iluminację z dynamiczną zmianą odcieni.
Wolnostojący ekran dostępny jest w trzech wersjach:
z dwoma wyświetlaczami 7” (17,78 cm)
z jednym ekranem 7” i jednym 10,25” (26 cm)
z dwoma ekranami 10,25”
MBUX
Najnowsza Klasa A to pierwszy model Mercedes-Benz wyposażony w zupełnie nowy system multimedialny MBUX – Mercedes-Benz User Experience, który przy okazji otwiera kolejną epokę łączności Mercedes me. Należy on do standardowego wyposażenia Klasy A Limuzyna. Dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji ma on unikalną cechę: zdolność uczenia się. Może być personalizowany i dopasowywany do potrzeb użytkownika. W ten sposób tworzy emocjonujące połączenie pomiędzy samochodem a kierowcą i pasażerami.
Do atutów MBUX, zależnie od specyfikacji, należy także panoramiczny kokpit z dotykowym ekranem, nawigacja korzystająca z rozszerzonej rzeczywistości oraz inteligentne sterowanie głosowe z funkcją rozpoznawania naturalnej mowy, aktywowane komendą „Hej, Mercedes”. Lista opcji obejmuje również ekran head-up. Dotykowy wyświetlacz współtworzy koncepcję dotykowej obsługi MBUX – triady złożonej z ekranu, panelu dotykowego na konsoli środkowej (opcja) oraz paneli na kierownicy.
MBUX rewolucjonizuje doświadczenie użytkownika w samochodzie. Atrakcyjną oprawę z trójwymiarowymi grafikami o wysokiej rozdzielczości, generowanymi w czasie rzeczywistym połączono tu z przejrzystym, intuicyjnym interfejsem.
Wraz z MBUX debiutują nowe lub udoskonalone usługi Mercedes me connect, w tym funkcje nawigacji bazujące na komunikacji Car-to-X (przesyłane z samochodu do samochodu informacje, m.in. o zdarzeniach zarejestrowanych przez czujniki, takich jak awaryjne hamowanie lub interwencja układu ESP®, oraz zgłoszenia kierowcy, np. o wypadku) czy śledzenie pojazdu, ułatwiające odnalezienie go na parkingu i wysyłające komunikat w razie stłuczki albo odholowania.
Dostęp do aplikacji Mercedes me zapewniają ikony w głównym menu. Można je dowolnie sortować, dopasowując wygląd ekranu do własnych upodobań i zwyczajów. Co więcej, opcjonalnie MBUX przekazuje treści na bieżąco pobierane z internetu, takie jak aktualne ceny paliw na stacjach czy dostępność miejsc parkingowych na wielopoziomowych parkingach. Aktualizacje online pozwalają w prosty sposób wzbogacić system o nowe treści.
INTELLIGENT DRIVE
Nowa Klasa A oferuje najnowsze systemy wspomagające kierowcę, zapewniające najwyższy poziom aktywnego bezpieczeństwa w segmencie – w tym funkcje zaadaptowane z Klasy S. Po raz pierwszy w określonych sytuacjach model jest zdolny do jazdy częściowo autonomicznej. W tym celu bacznie śledzi sytuację na drodze: udoskonalone kamera i radary pozwalają mu „widzieć” drogę do 500 m w przód. Funkcje asystujące do swego działania wykorzystują też dane z map i nawigacji. Przykładowo, aktywna kontrola odległości Active Distance Assist DISTRONIC – element pakietu bezpieczeństwa jazdy – może wspierać kierowcę w licznych sytuacjach na drodze, a także predykcyjnie, w wygodny sposób regulować prędkość auta np. podczas zbliżania się do zakrętów, skrzyżowań lub rond. Na pokładzie są także inne systemy, m.in. Active Emergency Stop Assist, który w razie konieczności samoczynnie wyhamuje samochód na swoim pasie, oraz intuicyjny w działaniu aktywny asystent zmiany pasa ruchu – Active Lane Change Assist.
Standardowo nowa Klasa A jest oferowana z rozbudowanym układem Active Brake Assist. Zależnie od sytuacji, może on skutecznie zapobiec lub pomóc w złagodzeniu skutków kolizji polegającej na najechaniu na poruszający się wolniej, hamujący lub stojący pojazd. System wykrywa także przechodniów i rowerzystów.
Active Lane Keeping Assist (również seryjny) za pomocą wibracji kierownicy może ostrzegać kierowcę, gdy pojazd nieumyślnie opuszcza pas ruchu podczas jazdy z prędkością od 60 do 200 km/h. Jeśli samochód przekroczy linię ciągłą, system może „ściągnąć” go z powrotem na pas ruchu, uruchamiając hamulce po jednej stronie auta. W przypadku linii przerywanych interwencja taka ma miejsce wyłącznie wtedy, gdy zaistnieje ryzyko kolizji z pojazdem na sąsiednim pasie (w tym niebezpieczeństwo kolizji z pojazdem nadjeżdżającym z przeciwka).
PRE-SAFE® PLUS potrafi rozpoznać ryzyko uderzenia w tył Klasy A. Jeśli niebezpieczeństwo kolizji narasta, może też uruchomić hamulce w trakcie postoju, zmniejszając w ten sposób wstrząs spowodowany wypadkiem i minimalizując ryzyko odniesienia obrażeń.
BEZPIECZEŃSTWO
Nowa Klasa A to także pierwszy model Mercedes-Benz opracowany w nowym Centrum Technologii Bezpieczeństwa Pojazdów (TFS). Konstrukcja samochodu uwzględnia wnioski z badań rzeczywistych wypadków. Każdy pojedynczy element karoserii został zaprojektowany zgodnie z oddziałującymi nań obciążeniami i naprężeniami – zarówno jeśli chodzi o geometrię, grubość materiału, technologię łączenia, jak i jakość materiałów (zwiększona proporcja wysoko- i ultrawysokowytrzymałej blachy stalowej).
Głównym elementem koncepcji bezpieczeństwa nadwozia jest wysoce sztywna kabina pasażerska. Jej sztywność w odniesieniu do obciążeń występujących np. w zderzeniu czołowym, bocznym czy w tył pojazdu albo podczas dachowania to przede wszystkim zasługa wykorzystania blachy stalowej wysoko- i ultrawysokowytrzymałej, a także utwardzanej (poprzez hartowanie w prasach).
Kierowca i pasażer z przodu mają do dyspozycji trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z ogranicznikiem siły naciągu i napinaczem. W połączeniu z systemem PRE-SAFE® (opcja) z przodu stosowane są napinacze z odwracalną ingerencją. Także oba zewnętrzne tylne miejsca zaopatrzono w pasy z napinaczami oraz ogranicznikami siły napięcia. Nowa Klasa A jest standardowo wyposażona w czołowe poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera z przodu, poduszkę kolanową dla kierowcy oraz poduszki okienne. W przeciwieństwie do wielu rywali te ostatnie obejmują swoim zasięgiem również słupek A, zapewniając podróżującym pełniejszą ochronę. Seryjne są także poduszki boczne z przodu. Tylne dostępne są w opcji.
MULTIBEAM LED
Opcjonalne reflektory MULTIBEAM LED stanowią kolejny przykład transferu technologii z klasy luksusowej do kompaktowej. Elektroniczna regulacja zapewnia im ekstremalnie szybką i precyzyjną reakcję na zmieniające się warunki drogowe. Każdy reflektor wykorzystuje 18 osobno aktywowanych diod LED o barwie światła dziennego – przyjaznego dla oczu i sprzyjającego koncentracji. Efekt: droga przed autem jest oświetlona jasno i dokładnie. Na życzenie dostępne są wysokowydajne reflektory LED High Performance. Standardowo Klasa A wyposażona jest w halogenowe lampy ze zintegrowanymi LED-owymi światłami do jazdy dziennej.
ZWROTNY I KOMFORTOWY
Zależnie od wariantu silnikowego i preferencji kierowcy do wyboru są różne warianty zawieszeń. Gama dostępnych kół obejmuje rozmiary o średnicy od 16 do 19 cali. Z przodu nowa Klasa A jest zawieszona na kolumnach MacPhersona. Mocniejsze wersje, odmiany z napędem 4MATIC oraz z adaptacyjnymi amortyzatorami lub większymi kołami otrzymują zaawansowane tylne zawieszenie o konstrukcji czterowahaczowej. Pozostałe zaopatrzono w tylną oś z belką skrętną.