Nowy Mercedes GLS [foto + wideo]
Jako klasa S wśród SUV-ów, nowy Mercedes-Benz GLS oferuje więcej wszystkiego: więcej przestrzeni, więcej komfortu i więcej luksusu.
Aura niezachwianej pewności siebie, jaką roztacza jego design, wynika również z imponujących rozmiarów samochodu – nieco większych niż poprzednika (+77 mm na długość, +22 mm na szerokość). Ilość miejsca, zwłaszcza w drugim rzędzie siedzeń, dodatkowo potęguje wydłużony o 60 mm rozstaw osi.
Wszystkie trzy rzędy siedzeń zapewniają podróżującym niespotykaną wygodę jazdy. Aby zwiększyć przestrzeń bagażową (maksymalnie 2400 litrów), fotele trzeciego można „schować” w podłodze, a drugiego – złożyć „na płasko”. Co więcej, po raz pierwszy GLS jest dostępny w wersji 6-miejscowej, z dwoma luksusowymi siedzeniami w środkowym rzędzie.
DESIGN
Standardowe sportowe wyposażenie linii AMG obejmuje stylizację nadwozia AMG (zawiera: przedni zderzak AMG, poszerzenia nadkoli i tylny zderzak AMG), wykonane z lekkich stopów 21-calowe obręcze AMG z pięcioma podwójnymi ramionami w kolorze szarym (tantalit), z lśniącym wykończeniem, a także sportowy układ hamulcowy z perforowanymi przednimi tarczami i zaciskami z napisem „Mercedes-Benz”. Wnętrze wzbogaca się o wielofunkcyjną sportową kierownicę ze spłaszczoną dolną częścią wieńca, sportowe pedały AMG ze szczotkowanej stali nierdzewnej z czarnymi gumowymi wypustkami oraz dywaniki AMG z czarnego weluru z napisem „AMG”.
We wnętrzu Exclusive dolną partię deski rozdzielczej i górne wykończenia paneli drzwi obszyto syntetyczną skórą skóry ARTICO, a elementy ozdobne – w tym zasłonę pojemników na kubki – wykonano z drewna. Ponadto wyposażenie obejmuje osłony poduszek powietrznych ze skóry nappa, maskownice głośników ze stali nierdzewnej oraz welurowe dywaniki podłogowe.
WYPOSAŻENIE
W Europie GLS standardowo występuje w siedmiomiejscowej konfiguracji kabiny, z kanapą w drugim rzędzie siedzeń i dwoma pojedynczymi fotelami w trzecim (mogą tam usiąść osoby o wzroście do 1,94 m). Opcjonalnie, bez dodatkowych opłat, dla środkowego rzędu można zamówić dwa luksusowe, pojedyncze siedzenia z regulowanymi podłokietnikami. Zapewniają one pasażerom więcej przestrzeni i większy komfort, a przy okazji – łatwiejszy dostęp do trzeciego rzędu, np. gdy w środkowym zamontowane są foteliki dziecięce.
Automatyczna klimatyzacja THERMOTRONIC z tyłu – z pięcioma strefami klimatycznymi – oferuje indywidualne ustawienia wentylacji także osobom, które podróżują w ostatnim rzędzie siedzeń. Rozszerzona specyfikacja obejmuje specjalny moduł klimatyzacji, dwa elementy grzewcze przestrzeni na nogi w trzecim rzędzie oraz dodatkowe wyloty powietrza w obu tylnych rzędach.
MBUX
GLS-a wyposażono w najnowszą generację systemu informacyjno-rozrywkowego MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Standardowa specyfikacja obejmuje dwa duże ekrany o przekątnej 12,3 cala każdy (31,2 cm) oraz rozszerzone funkcje MBUX, takie jak: personalizacja (profile), funkcje predykcyjne, obsługa głosowa LINGUATRONIC z rozpoznawaniem naturalnie sformułowanych komend (aktywowana hasłem „Hej Mercedes”), hotspot WiFi oraz radio internetowe.
Listę opcji poszerza pakiet innowacji MBUX z Asystentem wnętrza MBUX, wyświetlaczem head-up i rozszerzoną rzeczywistością MBUX dla nawigacji. Asystent wnętrza MBUX – za pomocą kamery w górnej konsoli – rejestruje ruchy rąk i ramion kierowcy oraz pasażera z przodu. Gdy dłoń zbliża się do ekranu dotykowego lub panelu dotykowego na konsoli środkowej, na wyświetlaczu multimediów następuje zmiana formy prezentowania informacji – np. zaznaczone zostają poszczególne elementy.
Dzięki rozszerzonej rzeczywistości MBUX dla nawigacji informacje na temat obranej trasy prezentowane na środkowym wyświetlaczu wzbogaca obraz z przedniej kamery samochodu. Pojawiają się na nim strzałki sygnalizujące kierunek jazdy lub numery domów.
Pakiet rozrywki dla pasażerów z tyłu – MBUX Rear Seat Entertainment – składa się z dwóch 11,6-calowych ekranów dotykowych, które pozwalają podróżującym w drugim rzędzie siedzeń na oglądanie filmów, słuchanie muzyki, korzystanie z internetu za pośrednictwem zintegrowanej przeglądarki internetowej lub wywoływanie i wprowadzanie informacji o podróży. Każdy ekran wyświetla zawartość wybraną przez indywidualnego użytkownika. Oprócz opcji oferowanych przez system informacyjno-rozrywkowy MBUX użytkownicy mogą odtwarzać własne media ze smartfona, tabletu lub laptopa. Do sterowania systemem rozrywki MBUX Rear Seat Entertainment może służyć również opcjonalny tylny tablet MBUX.
ENERGIZING
GLS jest oferowany z pakietem ENERGIZING, który „scala” różne systemy auta z zakresu komfortu. Korzystając z funkcji klimatyzacji oraz siedzeń (podgrzewania, wentylacji i masażu), a także z nastrojowego oświetlenia i nagłośnienia, tworzy on we wnętrzu określoną atmosferę sprzyjającą odnowie biologicznej, dostosowaną do nastroju i potrzeb użytkownika.
Pakiet ENERGIZING Plus zawiera dodatkowe programy ENERGIZING oraz wielokonturowe fotele dla kierowcy i pasażera z przodu – z funkcją masażu, wentylacją i podgrzewaniem. Ponadto pakiet ENERGIZING Plus obejmuje tzw. trenera ENERGIZING COACH, który „podsuwa” użytkownikowi indywidualne zalecenia dotyczące odnowy biologicznej. Co więcej, dzięki współpracy z urządzeniami ubieralnymi firmy Garmin®, takimi jak smartwatch Mercedes-Benz vivoactive® 3, zalecenia te mogą być jeszcze precyzyjniejsze – a to dzięki uwzględnieniu osobistych danych, jak np. poziom stresu lub jakość snu.
BEZPIECZEŃSTWO
Dzięki pakietowi wspomagania bezpieczeństwa jazdy, nowy GLS podejmuje kolejny krok w kierunku autonomicznej jazdy. Pakiet ten zapewnia kierowcy wsparcie dopasowane do danej sytuacji drogowej –w zakresie regulacji prędkości, korygowania toru jazdy, zmiany pasa ruchu, a nawet w obliczu ryzyka kolizji. Do jego elementów składowych należy: aktywny asystent utrzymywania odległości DISTRONIC (Active Distance Assist DISTRONIC), aktywny asystent ograniczeń prędkości (Active Speed Limit Assist), rozszerzony automatyczny „restart” silnika na autostradach, regulacja prędkości w oparciu o trasę z funkcją wykrywania końca zatoru drogowego, aktywni asystenci kierowania, zmiany pasa oraz zatrzymania się (Active Steering Assist, Active Lane Change Assist, Active Emergency Stop Assist), funkcja tworzenia korytarza awaryjnego (Emergency Lane Function), układ antykolizyjny – aktywny asystent hamowania (Active Brake Assist), funkcje rozpoznawania ruchu na zakrętach i poprzecznego, system awaryjnego hamowania przed końcem korka, funkcja korekty toru jazdy (Evasive Steering Assist), a także aktywni asystenci utrzymania pasa ruchu i monitorowania martwego pola (Active Lane Keeping Assist, Active Blind Spot Assist), funkcja ostrzegania przy wysiadaniu, system predykcyjny PRE-SAFE® PLUS oraz asystent znaków drogowych (Traffic Sign Assist).
Najwyższy poziom komfortu i bezpieczeństwa zapewnia pakiet wspomagania bezpieczeństwa jazdy Plus. Poza wymienionymi wcześniej systemami zawiera on funkcję Stop-and-Go Assist, która zapewnia dodatkowe wsparcie podczas jazdy w korku, oraz układ PRE-SAFE® Impulse Side, który może zapewnić dodatkową ochronę przy zderzeniu bocznym.
GLS jest seryjnie wyposażony w udoskonalone zawieszenie pneumatyczne AIRMATIC z adaptacyjnym systemem tłumienia Plus (ADS Plus), w tym w nową funkcję myjni samochodowej, która pozwala na przygotowanie samochodu do wjazdu na myjnię za naciśnięciem przycisku.
CO JESZCZE?
Podwozie E-ACTIVE BODY CONTROL oferuje syntezę komfortu, precyzji i dynamiki w połączeniu z zaawansowanymi funkcjami terenowymi. W jego skład wchodzi w pełni aktywne, elektrohydrauliczne zawieszenie współpracujące z instalacją elektryczną 48 V; cztery programy jazdy DYNAMIC SELECT, w tym tryb odzyskiwania energii, oraz – w zależności od innych elementów wyposażenia – skanowanie nawierzchni ROAD SURFACE SCAN i trzystopniowa funkcja pochylania w zakrętach CURVE. W przypadku pakietu Engineering E-ACTIVE BODY CONTROL łączy się z wysokowydajnym układem hamulcowym z przodu, z zaciskami hamulcowymi z napisem „Mercedes-Benz”.
W ramach pakietu Off-Road Engineering w pełni aktywny napęd na wszystkie koła współpracuje z przekładnią redukcyjną. Na ekranie multimediów można wywołać wówczas animację sytuacji na drodze. Realistyczna prezentacja nachylenia drogi, kąta przechyłu i parametrów technicznych pomaga kierowcy prawidłowo oceniać sytuację podczas przeprowadzania manewrów w terenie. Pakiet ten obejmuje również osłonę całego podwozia.
Opcjonalny hak holowniczy jest elektrycznie rozkładany i chowany. System Trailer Maneuvering Assist wspiera kierowcę podczas „podpinania” przyczepy oraz cofania zespołem pojazdów.
Adaptacyjny system wycieraczek przedniej szyby MAGIC VISION CONTROL znajdujący się w wyposażeniu standardowym, zapewnia dobrą widoczność nawet w trakcie pracy spryskiwaczy. W wycieraczki wbudowane są wówczas podgrzewane kanaliki, które dostarczają płyn na szybę tuż przed podgrzewanymi piórami.
Pakiet wyciszenia wnętrza zapewnia jeszcze lepsze wygłuszenie kabiny. Składa się on z przedniej szyby z laminowanego, bezpiecznego szkła z folią odbijającą promieniowanie UV oraz bocznych okien z laminowanego, bezpiecznego szkła z filmem pochłaniającym promieniowanie UV, a także z dodatkowych środków izolacji akustycznej.