“One man, one engine” - pierwszy wspólny projekt Mercedes-Benz i AMG ma już 30 lat
Mercedes-AMG C 36 zadebiutował na Międzynarodowym Salonie Samochodowym we Frankfurcie nad Menem (IAA) od 9 do 19 września 1993 roku. To właśnie model z serii 202 był pierwszym wspólnym projektem stworzonym przez Mercedes-Benz i firmę inżynieryjną AMG, założoną w 1967 roku. Dziś Mercedes-AMG, w pełni należący do Daimler AG od 2005 roku, oferuje gamę modeli rozbudowaną bardziejniż kiedykolwiek wcześniej stawiając na fascynujący design i sportowe osiągi. To, co wyróżnia AMG na tle konkurencji to filozofia “One man, one engine” - od początku do końca o przygotowanie każdego silnika produkowanego w Affalterbach dba jeden inżynier. Po zakończonym procesie, serce pojazdu zostaje podpisane przez "artystę" odpowiedzialnego za dany projekt.
Historia C 36 AMG i wpływ na rozwój marki Mercedes-Benz
Ten model Klasy C z to wyrażenie sportowej natury Mercedes-Benz, obejmującej całą gamę produktów: 30 lat temu Mercedes-Benz zaprezentował model C 36 AMG jako flagowy model nowej Klasy C w serii 202. Do 1997 roku wyprodukowano łącznie 5 221 egzemplarzy tego wysokowydajnego sedana o mocy 280 KM. To dziesięć razy więcej niż powstało sztuk ekskluzywnego modelu 190 E 2.5-16 Evolution II z serii 201 z 1990 roku, dysponującego podobnymi osiągami.
Mercedes-AMG C 36 zachwycił ekspertów i fanów w 1993 roku. To także zasługa historii pasji do marki Mercedes-Benz sięgającej lat 60 XX w. W 1967 roku Hans Werner Aufrecht i Erhard Melcher założyli firmę inżynieryjną zajmującą się projektowaniem i testowaniem silników wyścigowych. W wolnym czasie dwaj pracownicy Mercedes-Benz zbudowali samochody wyścigowe na bazie seryjnych samochodów z gwiazdą. Sportowa optymalizacja samochodów dla klientów stała się ich drugą karierą.
AMG - co to właściwie oznacza?
Litery AMG w nazwie firmy oznaczają Aufrecht, Melcher i miejsce zamieszkania Aufrechta, Großaspach. Obie firmy zbliżyły się w trakcie wyścigów samochodów seryjnych, gdzie Mercedes-Benz i AMG od dekad współpracują święcąc triumfy. Szczególnie, jeśli mowa o niemieckich mistrzostwach samochodów seryjnych (DTM). Od 1990 roku wspólnie pracowali również nad rozwijaniem sportowych modeli o wysokiej wydajności przeznaczonych do seryjnej produkcji Mercedes-Benz. Trzydzieści lat temu C 36 AMG był pierwszym rezultatem tego sojuszu. W tym samym roku pojawiły się także modele o zwiększonej wydajności Klasy E (W 124) i SL (R 129), które oferowano z silnikiem V8 o pojemności 6,0 l i mocy 381 KM jako E 60 AMG i SL 60 AMG.
Podstawą dla C 36 AMG był model Mercedes-Benz C 280, który został gruntownie zmieniony pod względem silnika i układu jezdnego. Zamiast 2,8-litrowej wersji sześciocylindrowego silnika rzędowego M 104 z modelu C 280, użyto jego wersji 3,2-litrowej, którą można było znaleźć w modelach takich jak E 320 (seria 124). Aby zwiększyć pojemność skokową do 3 606 cm³, inżynierowie AMG zwiększyli średnicę cylindra z 89,9 do 91 mm i skok z 84 do 92,4 mm.
Modyfikacje AMG to także specjalnie dostosowane tłoki oraz zmodyfikowany tłumik drgań wału korbowego od silnika diesla OM 605 D 35 A o pojemności 3,5 l od Mercedesa, którego przeciwwagi zostały poddane obróbce, a wał został zbalansowany. W trakcie optymalizacji deweloperzy systematycznie korzystali z komponentów z gamy innych samochodów osobowych Mercedes-Benz: hamulce na przedniej osi C 36 AMG pochodziły od Mercedesa-Benz SL 600 z serii R 129, a te na tylnej osi od E 420 z serii 124.
Wiele innych udoskonaleń przyczyniło się do udanego ogólnego konceptu C 36 AMG. Wśród nich na silniku znajdują się specjalnie wykonane tłoki oraz przekształcenie tłumika drgań wału korbowego, obniżenie osłony olejowej o dwa milimetry, modyfikacja dysz oleju, większy skok i zmieniona rozrząd ssących wałków rozrządu, a także rozszerzone otwory wydechowe i rury dolotowej o znacznie większym przekroju między skrzynką filtra powietrza a kolektorem dolotowym. Zarządzanie silnikiem zostało również dostosowane do zmienionych parametrów. Wszystkie te modyfikacje przyczyniły się do zwiększenia mocy 3,6-litrowego silnika w modelu C 36 AMG o 64 kW (87 KM) w porównaniu z 2,8-litrowym seryjnym silnikiem, co dało moc 206 kW (280 KM) przy 5 750 obr./min. Moment obrotowy wynosi 385 Nm w zakresie od 4 000 do 4 750 obr./min.
C 36 AMG zachwycał wszystkich także swoimi wyjątkowymi właściwościami jezdnymi. To zasługa dostrojenia zawieszenia, które znalazło udane kompromisy między sztywnym zawieszeniem sportowego samochodu a bardziej komfortową konfiguracją amortyzatorów ekskluzywnego sedana. Warto zauważyć także czterobiegową automatyczną skrzynię biegów – jak podkreślał specjalistyczny magazyn "Auto Motor und Sport" w numerze 20/1994: "Szybko i niezauważalnie zmienia biegi, natychmiast reaguje na kickdown oferując niesamowitą precyzję. Na krętych trasach nie tylko może zwiększyć radość z jazdy, ale także harmonię ruchu". Wyposażenie wysokowydajnego sedana w system kontroli trakcji (TCS) umożliwiło wykorzystanie mocy silnika bez żadnych wyrzutów sumienia.
Początek pięknej historii
Trzydzieści lat temu debiut C 36 AMG stanowił początkowy etap bezpośredniej współpracy między Mercedes-Benz i AMG - wyjątkowej historii sukcesu. W 1999 roku koncern ze Stuttgartu przejął większościowy udział w AMG, a od 2005 roku Mercedes-AMG GmbH jest w pełni należącą do Daimler AG spółką-córką. Dziś pasja do osiągów i sportowej charakterystyki wyróżnia praktycznie wszystkie segmenty gamy samochodów osobowych Mercedes-Benz, obejmując ponad 50 różnych modeli. Od 2009 roku marka demonstruje również wysoki poziom wiedzy eksperckiej w zakresie samochodów sportowych, takich jak SLS AMG i Mercedes-AMG GT, rozwijanych w pełni autonomicznie.
Model C 36 AMG z serii 202 z 1993 roku rozpoczął tę ewolucję. Flagowy model Klasy C odniósł natychmiastowy sukces i stał się pierwszym modelem o seryjnej produkcji w historii Mercedes-AMG: do marca 1997 roku dostarczono 5000. egzemplarzy. C 36 AMG został zastąpiony przez Mercedes-AMG C 43 w 1998 roku - był to pierwszy model Klasy C z silnikiem V8. W czerwcu 1996 roku C 36 AMG rozpoczął także inną tradycję, która trwa do dziś, kiedy to marka z Affalterbach dostarczyła po raz pierwszy oficjalne samochody bezpieczeństwa w Formule 1.