Samochody elektryczne bez tajemnic – fakty, mity i odpowiedzi na najczęstsze pytania
Czy samochody elektryczne naprawdę są tak rewolucyjne, jak się o nich mówi? A może to tylko chwilowa moda? Zebraliśmy 11 najczęściej zadawanych pytań przez osoby rozważające zakup auta elektrycznego – i odpowiadamy na nie konkretnie, przystępnie i bez marketingowego żargonu.
Jak wygląda rynek elektromobilności?
W ubiegłym roku zelektryfikowane modele Mercedes-Benz – w pełni elektryczne oraz z hybrydowym napędem plug-in – stanowiły blisko 20% całkowitej globalnej sprzedaży firmy. Popularność Mercedesów zasilanych wyłącznie prądem w 2023 r. wzrosła aż o 73%. Obecnie samochody spalinowe producenta luksusowych aut ze Stuttgartu mają swój odpowiednik z napędem elektrycznym w każdym segmencie rynku, w którym Mercedes jest obecny: od kompaktowych SUV-ów EQA i EQB przez limuzynę i SUV-a klasy średniej wyższej z rodziny EQE aż po luksusowe pojazdy EQS i EQS SUV. Dostępne są również vany – luksusowy i komfortowy EQV oraz praktyczny EQT, w naszej ofercie posiadamy również samochody dostawcze z napędem elektrycznym takie jak: eCitan, eVito oraz eSprinter. Celem jest podążanie w kierunku możliwie jak największego ograniczenia emisji spalin w sektorze transportowym, biorąc pod uwagę każdą jego gałąź. W paliwach alternatywnych (w tym prądzie) tkwi kierunek dla przyszłości motoryzacji i ochrony środowiska.
Wyzwania w rozwoju elektromobilności
Sprzedaż samochodów Mercedes-Benz z napędem elektrycznym dynamicznie rośnie, podobnie jak maksymalny zasięg pojazdów, ale przed nimi największe wyzwanie – po okresie początkowej fascynacji, zwłaszcza wśród nabywców zainteresowanych nowoczesnymi technologiami, muszą przekonać do siebie zwyczajnych odbiorców. Aby zrealizować ten cel, Mercedes-Benz działa na wielu polach.
Między innymi nieustannie rozbudowuje sieć ładowania, w wybranych aglomeracjach sytuacja już wygląda dużo lepiej, zarówno w przypadku stowarzyszonych stacji dostępnych w ramach usługi Mercedes me Charge (obecnie ponad 0,5 mln punktów w samej Europie), jak i własnych hubów ładowania.
Równocześnie marka spod znaku gwiazdy pracuje nad kolejną generacją napędu elektrycznego, nie bez znaczenia jest również zwiększanie efektywności pojazdów. Wkrótce zadebiutuje nowa generacja kompaktowych Mercedesów na prąd, której zapowiedź stanowił przedstawiony w ubiegłym roku Concept CLA.
Korzysta on z innowacyjnych technologii koncepcyjnego modelu VISION EQXX, który podczas licznych jazd testowych w realnych warunkach zdążył już zademonstrować swoją imponującą efektywność oraz zasięg nieosiągalny dla innego samochodu elektrycznego oraz trudny do zrealizowania nawet dla spalinowych odpowiedników, znacząco przekraczający 1000 km.
Wprowadzenie na rynek samochodów zasilanych prądem budzi ogromną ciekawość, a swoim kierowcom i podróżującym zapewniają komfortową jazdę, zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów – są niezwykle ciche oraz zrywne i stabilne w prowadzeniu, a kompaktowe gabaryty ich napędu pozwalają wygospodarować więcej przestrzeni w kabinie oraz ułatwiają proces parkowania.
zięki benefitom dla posiadaczy samochodów elektrycznych nie trzeba martwić się o strefy płatnego parkowania, możliwe jest również poruszanie się po drogach bus pasem. Jednak wokół aut elektrycznych zdążyło już nagromadzić się wiele pytań związanych z ich codzienną eksploatacją, w kwestiach takich jak bezpieczeństwo czy utylizacja. Oto kilka z nich – wraz z odpowiedziami.
1. Ładowanie i użytkowanie na co dzień
Czy samochód elektryczny można ładować podczas burzy?
Tak. Nowoczesne stacje ładowania i samochody elektryczne są wyposażone w zaawansowane zabezpieczenia przeciwprzepięciowe. Możesz ładować auto nawet podczas burzy – ryzyko jest minimalne, podobnie jak przy ładowaniu smartfona czy laptopa.
Czy samochód elektryczny można ładować ze zwykłego gniazdka?
Oczywiście. Wystarczy domowe gniazdko 230V, by przez noc doładować auto do codziennego użytku. Dla większej wygody i krótszego czasu ładowania warto rozważyć montaż wallboxa.
Czy samochód elektryczny sprawdza się zimą?
Tak, ale trzeba wiedzieć czego się spodziewać. W niskich temperaturach zasięg może spaść o 15–30%, głównie przez ogrzewanie. Na szczęście wiele modeli wyposażonych jest w pompę ciepła, która ogranicza straty energii. Komfort i przyczepność pozostają na bardzo dobrym poziomie.
2. Bezpieczeństwo i niezawodność
Czy samochody elektryczne łatwo się zapalają lub wybuchają?
Nie. Statystyki amerykańskiej agencji NHTSA pokazują, że samochody spalinowe zapalają się 25 razy częściej niż elektryczne. EV mają wielopoziomowe systemy kontroli temperatury i zabezpieczenia ogniw.
Czy można myć samochód elektryczny na automatycznej myjni?
Tak. Wszystkie elementy wysokiego napięcia są w pełni zabezpieczone przed wilgocią. Mycie na automatycznej myjni nie stanowi żadnego zagrożenia.
Jak długo wytrzymują akumulatory w samochodzie elektrycznym?
Dłużej niż się wydaje. Średni roczny spadek pojemności to zaledwie 1–2%. Producenci udzielają gwarancji na 8 lat lub 160 000 km. W praktyce bateria wystarcza na całe życie pojazdu.
3. Podróże i ładowanie w trasie
Czy da się jechać elektrykiem na wakacje lub w dłuższą trasę?
Zdecydowanie tak. W Polsce funkcjonuje już ponad 6000 punktów ładowania (PSPA, 2025). Dzięki aplikacjom jak PlugShare czy GreenWay zaplanujesz trasę z przystankami przy szybkich ładowarkach. Nowoczesne EV z zasięgiem 400–600 km pozwalają pokonać trasę z Poznania do Gdańska z jednym postojem na ładowanie trwającym ok. 30 minut.
4. Ekologia i opłacalność
Czy produkcja prądu do EV naprawdę jest ekologiczna?
Jest bardziej ekologiczna niż spaliny. Nawet przy obecnym miksie energetycznym w Polsce, EV generuje niższy ślad węglowy niż auto spalinowe. Jeśli ładujesz auto z domowej fotowoltaiki – poruszasz się niemal zeroemisyjnie.
Czy serwisowanie samochodu elektrycznego jest droższe?
Nie, jest tańsze. EV nie mają oleju, układu wydechowego, sprzęgła ani rozrządu. Mniej części oznacza mniej awarii i przeglądów. Według analiz, koszty serwisowania są niższe nawet o 30–50%.
Czy EV faktycznie są tańsze w eksploatacji?
Tak. Ładowanie z domowego gniazdka to koszt rzędu 8–12 zł/100 km. Przy fotowoltaice niemal 0 zł. Nawet przy korzystaniu z publicznych stacji koszt podróży zwykle pozostaje niższy niż przy silniku spalinowym.
5. Przyszłość elektromobilności
Czy EV to tylko moda i chwilowy trend?
Zdecydowanie nie. Przepisy UE, rosnąca liczba stacji ładowania, inwestycje koncernów i coraz bardziej przystępne ceny baterii pokazują, że elektromobilność to nie moda, a przyszłość motoryzacji.





