Tak wygląda nowy Mercedes-AMG E 53. Dostępne wersje sedan i kombi
Legenda modeli Mercedesa spod szyldu AMG byłaby niczym bez sportowej wersji Klasy E. Właśnie poznaliśmy wersję E 53 opartą na najnowszej generacji Klasy E (W214). Wysokie osiągi zapewniać będzie silnik AMG 3.0 R6 współpracujący z napędem hybrydowym, zapewniający moc 585 KM (612 KM w trybie Race Start).
Jesteś zainteresowany tym modelem?
Klasa E zawsze była synonimem komfortu w nieco bardziej przystępnej cenowo formie względem Klasy S. W międzyczasie gdzieś mijając się z klasycznymi dla tego modelu wersjami E 220 d swoją markę wypracowały wersje sportowe, w tym te z tylnym napędem. Kolejna odsłona Klasy E w wersji AMG bazująca na wersji W214 została zaprezentowana.
Jazda oferuje charakterystyczne dla AMG emocje. W wersjach sedan i kombi o odpowiednie wrażenia zadbają 3,0 litrowe silniki benzynowe R6 AMG współpracujące z silnikiem hybrydowym i specjalnie dostosowanym do tej edycji napędem na wszystkie koła 4MATIC+.
Dane techniczne
Moc: 585 KM (612 KM w trybie Race Start)
Moment obrotowy: 750 Nm,
Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,8 sekundy (sedan), 4 sekundy (kombi)
Prędkość maksymalna: sedan - 250 km/h w standardzie i 280 km/h z pakietem kierowcy AMG, kombi - 245 km/h (bez pakietu) 275 km/h (z pakietem)
Zużycie energii w cyklu mieszanym, ważone: 24,1-26,7 kWh/100 km plus 0,8-1,1 l/100 km, średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym z rozładowanym akumulatorem, ważone: 8,6-9,5 l/100 km, emisje CO₂ w cyklu mieszanym, ważone: 19-24 g/km.
Legendarny Mercedes Klasy E w wersji AMG
„Klasa E od dziesięcioleci jest jednym z naszych najpopularniejszych modeli i na tym chcemy bazować, wprowadzając nowy wariant E 53 HYBRID. Oferuje on typową dla AMG radość z jazdy, doskonałą reakcję, świetną dynamikę jazdy i sportowy design. Jako hybryda plug-in E 53 HYBRID scala potężne osiągi z efektywnością. A zasięg 100 km w trybie elektrycznym sprawia, że część codziennych podróży można pokonywać bez udziału silnika spalinowego. Jednocześnie nasz nowy model ma bogate wyposażenie standardowe, w tym w pełni zmienny napęd na wszystkie koła i aktywną tylną oś skrętną. W skrócie, dostarczamy naszym klientom samochód, który idealnie spełnia ich wysokie wymagania” – powiedział Michael Schiebe, dyrektor generalny Mercedes-AMG GmbH i szef jednostek biznesowych Klasy G oraz Mercedes-Maybach.
Dobrze znany, 3,0-litrowy silnik AMG
Auto stawia na połączenie 3,0-litrowego 6-cylindrowego silnika rzędowego i elektrycznego motoru synchronicznego generuje maksymalną moc systemową 430 kW (585 KM), a z funkcją RACE START – 450 kW/612 KM, oraz maksymalny systemowy moment obrotowy 750 Nm.
Osiągi są na miarę mocy: przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 3,8 s (Limuzyna z RACE START, elementem opcjonalnego Pakietu AMG DYNAMIC PLUS). Prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 280 km/h (sedan z opcjonalnym Pakietem kierowcy AMG). W trybie elektrycznym można osiągnąć prędkość do 140 km/h.
Wsparcie hybrydowe
Aby zaoszczędzić przestrzeń i nie ograniczać miejsca oferowanego przez bagażnik czy wnętrze, silnik elektryczny o mocy 120 kW (163 KM) jest zintegrowany z przekładnią automatyczną 9G Tronic. Dzięki zastosowaniu jednostki synchronicznej z magnesami trwałymi uzyskano wysoką gęstość mocy hybrydowego modułu napędowego. Maksymalny moment obrotowy motoru elektrycznego wynoszący 480 Nm jest dostępny natychmiast i zapewnia wysoką dynamikę już przy ruszaniu.
Akumulator trakcyjny o napięciu 400 V ma pojemność brutto 28,6 kWh i jest zamontowany z tyłu, pod podłogą bagażnika. Zawartość energii netto do wykorzystania wynosi 21,22 kWh, ponieważ część tej energii jest zawsze rezerwowana na potrzeby sportowej jazdy. Mimo to wysokonapięciowy akumulator umożliwia jednorazowe przejechanie na napędzie elektrycznym nawet ponad 100 km.
Na pokładzie znajduje się ładowarka prądu przemiennego (AC) o mocy 11 kW. Dodatkowo na życzenie dostępna jest szybka ładowarka prądu stałego (DC) o mocy 60 kW. Dzięki temu baterię można naładować od 10% do 80% w około 20 minut. Moc rekuperacji sięga 120 kW. W trybie DAuto układ odzyskiwania energii automatycznie dobiera poziom siły rekuperacji w zależności od sytuacji na drodze.
Jeśli kierowca zechce wpłynąć na wydajność odzysku energii, za pomocą instrumentu na kierownicy może wybrać jeden z trzech poziomów; w programie D- Mercedes oferuje możliwość jazdy niemal bez używania pedału hamulca: po zdjęciu nogi z gazu pojazd zwalnia na tyle intensywnie, że często hydrauliczny hamulec nożny nie jest potrzebny.
Rozwój oprogramowania i osprzętu silnika
Podstawą sportowego, efektywnego napędu jest sprawdzony, 3,0-litrowy silnik R6 AMG z turbodoładowaniem. W E 53 HYBRID 4MATIC+ auto generuje moc 330 kW (449 KM). W porównaniu do poprzedniego E 53 z serii 213 oznacza to przyrost o 10 kW (14 KM). Liczne zabiegi w zakresie oprogramowania i sprzętu przyczyniają się do zwiększenia jego efektywności.
Aktualizacja obejmuje zastosowanie nowej turbosprężarki twin-scroll o wyższym ciśnieniu doładowania (1,5 zamiast 1,1 bara), a także nowego oprogramowania oraz dodatkowej przedniej chłodnicy i chłodnicy w nadkolu. Rezultat: 3,0-litrowy silnik spontanicznie reaguje na komendy wydawane pedałem gazu, zapewniając bardzo dynamiczną reakcję.
Wzmocnione nadwozie z licznymi elementami usztywniającymi
Mercedes, aby uwzględnić wysoki potencjał napędu w obszarze dynamiki, postanowił zmodyfikować nadwozie poprzez zastosowanie licznych elementów usztywniających. Rozpórka pomiędzy mocowaniami przedniego zawieszenia usztywnia konstrukcję przodu i zapewnia pole dla zwiększonej dynamiki poprzecznej.
Płyta pod silnikiem ogranicza skręcanie przedniej partii nadwozia, zwiększając precyzję prowadzenia. Za pomocą dodatkowych rozpórek połączono ją z podłużnicami. Stabilność i precyzję prowadzenia poprawia też zastosowanie dodatkowych rozpórek połączonych z podłużnicami w tylnej partii nadwozia.
Charakterystyczne elementy stylistyczne AMG
Nowego Mercedesa-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ można błyskawicznie rozpoznać po wielu wyjątkowych elementach designu. Specjalna osłona chłodnicy AMG z pionowymi listwami jest standardowo podświetlana. Szersze przednie błotniki (+11 mm z każdej strony względem Klasy E) zapewniają miejsce dla większego rozstawu kół przedniej osi.
Niezależny przedni zderzak AMG charakteryzują mocno wyprofilowane boczne wloty powietrza, każdy z dwiema pionowymi poprzeczkami. Duży, centralny dolny wlot kieruje powietrze do dodatkowej przedniej chłodnicy AMG. Jest tu również duży otwór dla chłodnicy w nadkolu.
W profilu dominują płynnie modelowane powierzchnie bez wyraźnych przetłoczeń. Oba nadkola wizualnie łączą charakterystyczne dla AMG panele progowe, a moc i dynamikę podkreślają lekkie obręcze, niemal zlicowane z nadkolami. W muskularny tył wpisują się spłaszczone tylne lampy LED z wyraźną, efektowną grafiką na kształt gwiazdy Mercedesa, podkreślające optyczną szerokość Klasy E. Uwagę zwracają też spojler AMG na pokrywie bagażnika (tylko w wersji sedan) oraz tylny zderzak AMG z dyfuzorem i dwiema okrągłymi, podwójnymi końcówkami wydechu po bokach.
Na zelektryfikowany napęd wskazują charakterystyczne dla hybryd AMG emblematy na przednich błotnikach i z tyłu. E 53 HYBRID 4MATIC+ jest standardowo wyposażony w 19-calowe obręcze kół z lekkiego stopu. Opcjonalnie dostępne są również felgi 20-calowe oraz kute obręcze o średnicy 21 cali.
Ekskluzywne wykończenie, komfort dobrze znany z Klasy E
Pomimo oczywistego, sportowego charakteru auta, Mercedes nie zapomniał o korzeniach Klasy E, co doceni nie tylko kierowca, ale i pasażer. Standardem pozostają znane już dobrze cyfrowe zegary czy pakiet parkowania. Komfort pozostaje, a dodatkowo jest uzupełniony o wyjątkowe osiągi. Kokpit imponuje harmonijnym designem.
Standardowo dostępne są charakteryzujące Nową Klasę E podświetlane listwy ozdobne z szarego drewna jesionowego o otwartych porach, z logo AMG. Elementem opcjonalnego wyposażenia jest znany z klasycznej wersji Mercedes-Benz Klasy E (W214) MBUX (Mercedes Benz User Experience) Superscreen - dodatkowy ekran dla pasażera. Na pokładzie tropem standardowej Klasy E może się znaleźć również kamera wideo typu dashcam znajdująca się na górze deski rozdzielczej - umożliwia np. prowadzenie wideokonferencji za pomocą aplikacji zoom w czasie jazdy.
System multimedialno-informatyczny MBUX (Mercedes Benz User Experience) oferuje wyświetlacze i funkcje zarezerwowane dla aut AMG, a także dodatkowe menu parametrów i osiągów AMG Performance oraz aplikację AMG TRACK PACE (opcjonalnie). Do tego dochodzą widoki i funkcje specyficzne dla pojazdów hybrydowych, w tym menu ładowania. Dostarczają one informacji m.in. o stanie naładowania i temperaturze akumulatora wysokonapięciowego, a także pokazują zasięg dostępny w trybie elektrycznym.
Mercedes w ramach standardowej specyfikacja we wnętrzu oferuje elektrycznie regulowane sportowe fotele AMG z tapicerką ze skóry syntetycznej ARTICO oraz mikrofibry MICROCUT, z czerwonymi kontrastowymi przeszyciami i unikalną grafiką AMG. W opcji dostępne są elektrycznie sterowne siedzenia AMG Performance. Do seryjnego wyposażenia należy kierownica AMG Performance obszyta skórą nappa, z przyciskami AMG.
W pełni zmienny AMG Performance 4MATIC+
Standardowy napęd na wszystkie osie zapewnia optymalną przyczepność, zapewniając wysoką stabilność i bezpieczeństwo jazdy zarówno na drogach suchych, jak i mokrych czy zaśnieżonych. Elektromechanicznie sterowane sprzęgło w zmienny sposób rozdziela moment obrotowy między przednią a tylną osią. Efekt: maksymalny poziom trakcji, dynamiki jazdy i bezpieczeństwa w każdych warunkach.
Nowo opracowane i dostrojone zawieszenie AMG RIDE CONTROL z adaptacyjną regulacją tłumienia
Specjalnie z myślą o E 53 HYBRID 4MATIC+ Mercedes uczulił zespół programistów, który opracował i dostroił zawieszenie ze stalowymi sprężynami AMG RIDE CONTROL z adaptacyjną regulacją tłumienia. Zmiany obejmują zastosowanie nowego sprzętu i oprogramowania. Podwozie oferuje wyważone połączenie odpowiedniej izolacji akustycznej pod kątem jazdy na napędzie elektrycznym ze zdecydowanie sportowym charakterem, typowym dla AMG. Niezależna przednia oś ma większy rozstaw osi niż standardowy Mercedes Klasy E. Z tyłu usztywniono elastokinematykę gumowych mocowań, które łączą niezależne wahacze z ramą pomocniczą, zapewniając lepsze prowadzenie i stabilność pochylenia kół.
Stalowe zawieszenie ze sportowym zestrojeniem amortyzatorów i sprężyn oraz adaptacyjnymi, dwuzaworowymi amortyzatorami łączy wysoki potencjał w zakresie dynamiki jazdy z imponującym poziomem komfortu. W zakresie tłumienia drgań Mercedes dostosowuje się do aktualnej sytuacji na drodze – działa szybko i precyzyjnie, dzięki osobnym zaworom dla fazy ugięcia i odbicia. Charakterystykę resorowania można wstępnie wybrać na trzech poziomach: Comfort, Sport i Sport+, co zapewnia wyraźne rozróżnienie pomiędzy wysokim komfortem na długich dystansach a sportową dynamiką jazdy.
Kolejną nowością są zmiany w oprogramowaniu. Dostosowana do napędu hybrydowego konfiguracja podwozia, ESP®, napędu AMG Performance 4MATIC+ oraz układu kierowniczego zapewnia zrównoważone i bezpieczne, ale także dynamiczne i pewne prowadzenie.
Wysokowydajny sportowy układ hamulcowy Mercedes AMG bazuje na wewnętrznie wentylowanych tarczach oferujących wymiary 370 x 36 mm na przedniej osi (z 4-tłoczkowymi zaciskami stałymi) oraz tylnych tarczach o wymiarach 360 x 26 mm (1-tłoczkowe zaciski pływające).
Dzięki zastosowaniu zaawansowanego elektromechanicznego wzmacniacza siły hamowania układ hamulcowy skutecznie łączy rekuperację z działaniem hamulców hydraulicznych. Auto w zależności od sytuacji na drodze i wymagań dotyczących hamowania dostosowuje niezależny od podciśnienia układ hamulcowy automatycznie reguluje elastyczne przejście pomiędzy hamowaniem hydraulicznym a rekuperacją.
Oznacza to, że maksymalną wydajność rekuperacji można osiągnąć częściej i przez dłuższy czas. System w zmienny sposób zmniejsza siłę hamowania hamulca hydraulicznego, nawet przy stałym nacisku na pedał, tak aby Mercedes utrzymał wysoki poziom odzysku energii w miarę spadku prędkości – a kierowca nie zauważył tej zmiany.
Aktywna tylna oś skrętna w standardzie
Mercedes w zależności od prędkości jazdy tylne koła skręca w kierunku przeciwnym (do 100 km/h) albo w tym samym, co przednie (powyżej 100 km/h). Dzięki temu aktywny układ skrętnej tylnej osi zapewnia zarówno zwrotność, jak i zwiększoną stabilność jazdy. Zmiana kąta skrętu wynosi od 0,7 stopnia (zgodny kierunek skrętu wszystkich kół) do 2,5 stopnia (tylne koła skręcają w kierunku przeciwnym).
Programy jazdy AMG o szerokiej rozpiętości
Od efektywnej do dynamicznej jazdy: programy AMG DYNAMIC SELECT są precyzyjnie dopasowane do techniki hybrydowego napędu plug-in. Odpowiadają za regulację ważnych parametrów, takich jak komunikacja między skrzynią 9G Tronic i napędem, charakterystyka układu kierowniczego, tłumienie podwozia czy brzmienie. Oprócz dobrze znanych programów Comfort, Sport, Sport+, Smoothness i Individual w nowym AMG E 53 dodano dwa tryby przeznaczone specjalnie dla aut hybrydowych: Electric oraz Battery Hold.
Mercedes w domyślnie zelektryfikowanym wariancie E 53 uruchamia się w trybie elektrycznym (program jazdy Electric). Jeśli poziom naładowania akumulatora będzie zbyt niski lub kierowca w międzyczasie zażąda wyższej mocy i pokona punkt nacisku haptycznego pedału przyspieszenia, inteligentna system automatycznie uruchomi silnik spalinowy i będzie przekazywać moment obrotowy w zależności od potrzeb.
W programie jazdy Battery Hold jednostka spalinowa i motor elektryczny pracują w skoordynowany sposób w zależności od sytuacji. System utrzymuje wtedy poziom naładowania akumulatora na niemal stałym poziomie. Korzystanie z silnika elektrycznego jest ograniczone i zoptymalizowane pod kątem niskiego zużycia energii, a bilans energetyczny równoważy rekuperacja. Zmieniając program jazdy, kierowca może zdecydować, kiedy zechce ponownie wykorzystać energię z baterii – na przykład w ruchu miejskim.
Pakiet AMG DYNAMIC PLUS
Z myślą o zapewnieniu jeszcze bardziej emocjonujących wrażeń z jazdy dostępny jest opcjonalny Pakiet AMG DYNAMIC PLUS, który obejmuje szereg optycznych i technicznych elementów wyposażenia:
· Kierownica AMG Performance obszyta skórą nappa i mikrofibrą MICROCUT z przyciskami umożliwiającymi szybką zmianę programu jazdy i dokonanie innych ustawień z zakresu dynamiki.
· Wzmocniony, wysokowydajny kompozytowy układ hamulcowy, z przodu z tarczami o wymiarach 390x36 mm i 6-tłoczkowymi stałymi zaciskami.
· Zaciski hamulcowe lakierowane na czerwono, podkreślające wizualnie sportowy charakter.
· Elektronicznie sterowana blokada mechanizmu różnicowego tylnej osi umożliwia uzyskanie jeszcze lepszej przyczepności na zakrętach i większej stabilności oraz poprawia rozkład obciążenia bez utraty ciągu we wszystkich warunkach.
· Dynamiczne mocowania silnika zapewniają sportowe lub komfortowe połączenie silnika z nadwoziem. Składają się one z dwóch połączonych ze sobą cylindrów wypełnianych cieczą magnetoreologiczną, która zmienia swoją lepkość dzięki przyłożeniu pola magnetycznego. Jeżeli wibracje silnika mają być w jak najmniejszym stopniu przenoszone na nadwozie, z myślą o komforcie, mocowania silnika stają się wyjątkowo miękkie. Namagnesowanie w łożyskach zostaje wtedy wyłączone. Jeśli jednostka ma być połączona z nadwoziem możliwie najsztywniej, w celu uzyskania wyższych osiągów, pole magnetyczne wzrasta, a zespolenie staje się sztywniejsze.
· Funkcja RACE START zapewnia optymalne warunki dla sprintu ze startu zatrzymanego. Auto oferuje wtedy najlepsze możliwe przyspieszenie. W tym celu oprogramowanie uwalnia pełną moc silnika elektrycznego (120 kW) i silnika spalinowego (330 kW), a także ich maksymalny moment obrotowy.
Model specjalny Edition 1 z bogatym wyposażeniem
Przez rok od chwili wprowadzenia na rynek nowy Mercedes Klasy E w wersji E 53 będzie oferowany również jako Edition 1, w kolorach nadwozia MANUFAKTUR szary alpejski uni lub MANUFAKTUR biel opalitu magno. Do jej znaków rozpoznawczych należy oklejenie z ozdobnymi paskami w kolorze czarnym, optycznie wydłużające boki samochodu. 21-calowe kute obręcze AMG ze skrzyżowanymi ramionami są polakierowane na czarny matowy kolor, który akcentują błyszczące ranty. Osłony piast mają etykietę Edition 1 w wieńcu laurowym. Z wzornictwem felg harmonijnie komponują się zaciski hamulcowe z białym logo AMG.
Specyfikacja obejmuje także dodatkowe pakiety zewnętrzne AMG Night i AMG Night II, które zapewniają efektowny kontrast. W ramach pakietu AMG Night elementy takie jak przedni splitter oraz ozdobne obramowania bocznych szyb są wykończone w kolorze czarnym o wysokim połysku. Czarne, lśniące wykończenie ma również podwójna końcówka układu wydechowego. Ponadto dostępne są tu termoizolacyjne, przyciemniane tylne szyby. Pakiet AMG Night II obejmuje szereg elementów w kolorze dymionego chromu, w tym: ozdobne wykończenie osłony chłodnicy, emblematy na błotnikach, klamki drzwi, listwy na tylnej pokrywie oraz gwiazda Mercedesa z tyłu.
Dynamiczne wrażenia wizualne potęguje pakiet zewnętrzny AMG Carbon. Tylny spojler w limuzynie jest wykonany z włókna węglowego, a obudowy lusterek zewnętrznych mają wykończenie inspirowane tym materiałem. Wyjątkowy status podkreśla korek wlewu zbiornika ze srebrnym, chromowanym wykończeniem i napisem AMG.
We wnętrzu Mercedes definiuje kontrast czerni z kolorem żółtym. Eleganckie fotele AMG Performance pokrywa tapicerka z czarnej skóry nappa z żółtymi ozdobnymi przeszyciami i napisem Edition 1 na zagłówkach. Do sportowego designu nadwozia nawiązują też żółte pasy bezpieczeństwa oraz ekskluzywne elementy ozdobne AMG z włókna węglowego, a także kierownica AMG Performance obszyta skórą Nappa i mikrofibrą MICROCUT z żółtą nicią.
Po otwarciu drzwi uwagę w aucie zwracają listwy progowe z napisem AMG podświetlanym na żółto. Kolejne akcenty to ekskluzywny grawer Edition 1 na konsoli środkowej oraz specjalne dywaniki AMG z żółtymi szwami dekoracyjnymi i specjalną etykietą. Standardowe wyposażenie wersji Edition 1 obejmuje ekran MBUX Superscreen z ekranem pasażerów.
Przy zakupie każdy klient otrzymuje szyty na miarę pokrowiec na samochód AMG do użytku wewnętrznego z logo Edition 1. Dzięki oddychającej powłoce zewnętrznej, wykonanej z odpornej na rozdarcia syntetycznej tkaniny, oraz antystatycznej warstwie z flaneli, chroni on pojazd przed kurzem i zarysowaniami w czasie postoju garażu.
Klientów zainteresowanych nową Klasą E w wersji AMG musimy nieco zasmucić. Jeszcze nie wiemy, kiedy pierwsze egzemplarze zaczną pojawiać się na polskim rynku, ani jaka będzie ich cena. O ofercie będziemy informować na bieżąco na naszym blogu i w mediach społecznościowych.
Najczęściej zadawane pytania - FAQ
Ile kosztuje Mercedes E 53 AMG?
Cena sportowego wydania nowej Klasy E (W214) nie jest jeszcze znana.
Ile kosztuje najtańszy Mercedes-AMG?
Obecnie najtańszy Mercedes w wersji AMG to Klasa A w wersji A 35. Jej ceny zaczynają się od 227 500 złotych.
Co to znaczy - silnik AMG?
Mercedes-AMG to wersje sportowe standardowych modeli Mercedes-Benz. Taki silnik charakteryzuje się większą mocą i lepszymi osiągami. Posiadają również specjalne pakiety stylizacyjne czy aerodynamiczne. Jako, że są to wersje specjalne są również droższe od standardowych modeli.
Jakie silniki są dostępne w nowej Klasie E?
Gama silnikowa nowej Klasy E (W214) obejmuje
- silniki benzynowe: E 200, E 200 4MATIC, E 450,
- silniki diesla napędzane olejem napędowym: E 220 d, E 220 d 4MATIC, E 450 d,
- silniki hybrydowe zarówno współpracujące z benzyną, jak i dieslem: E 300 e, E 400 e, E300 de.
Mercedes Klasy E kombi jest oferowany w takich samych wersjach silnikowych.
Kiedy będzie nowy Mercedes Klasy E?
Nowa Klasa E o oznaczeniu W214 zadebiutowała pod koniec 2023 roku. Obecnie cały czas jest dostępna w sprzedaży, a niedługo powinna zadebiutować wersja sportowa E 53 AMG.
Ile kosztuje Mercedes Klasa E w 2024 roku?
Nowy Mercedes Klasy E startuje od ceny wyjściowej 269 900 złotych.

















