Mercedes-Benz CLA Coupé w nowej odsłonie

Nowy Mercedes-Benz CLA Coupé w unikatowy sposób łączy inteligencję z pięknem.

Wprowadzając MBUX, czyli nowy system informacyjno-rozrywkowy, Mercedes-Benz dokonał rewolucji w zakresie obsługi i komunikowania się z samochodem. „ Teraz »wskakujemy« na kolejny poziom i w segmencie aut kompaktowych wprowadzamy inteligentnego asystenta wnętrza. Poprzez rozpoznawanie gestów ułatwia on intuicyjną obsługę (instrumentów) ” – powiedział Ola Källenius, Członek Zarządu Daimler AG odpowiedzialny za prace badawcze w koncernie oraz za rozwój w Mercedes-Benz Cars. „ Ale to nie jedyna nowa funkcja, dzięki której CLA wyróżnia się niespotykaną motoryzacyjną inteligencją ”.

Nowe modele kompaktów z gwiazdą spowodowały zmianę wizerunku marki Mercedes-Benz. Szczególnie ważny w tej kwestii stał się właśnie model CLA, którego w 2017 roku połowa właścicieli w Europie jeździła wcześniej samochodami innych marek. Co ciekawe, CLA zdobył też duże zainteresowanie wśród młodszych niż dotychczas klientów marki, średnio o 10 lat.

„ Pierwsze wcielenie CLA odniosło wielki sukces – model znalazło koło 750 tysięcy nabywców, a przy okazji stworzył on zupełnie nowy segment czterodrzwiowych coupé ” – powiedziała Britta Seeger, Członek ZarząduDaimler AG odpowiedzialna za marketing i sprzedaż Mercedes-Benz Cars. „ Nowa odsłona CLA reprezentuje kolejne stadium rozwoju w dziedzinie samochodowej inteligencji, a jednocześnie ma jeszcze bardziej emocjonujący i sportowy charakter od poprzednika. W połączeniu z najnowszymi systemami obsługi ustanawia nieznane dotąd wzorce dla całego segmentu ”.

Design, który budzi emocje

Dzięki dopracowanym szczegółom nowy CLA Coupé zyskał niepowtarzalny charakter, który łączy sportowy i elegancji styl jednocześnie. M.in. połączono wydłużoną linię dachu z bezramkowymi szybami, profil pasa przedniego nawiązuje do „rekiniego” nosa, a długą pokrywę silnika zdobią muskularne wybrzuszenia. Cofnięto także przedział pasażerskiego tyłu nadwozia, jak w modelach GT. Ciekawe są też płaskie reflektory połączone z nisko poprowadzoną płaszczyzną maski i „diamentowym” grillem. Smukłe, dzielone tylne lampy i tablica rejestracyjna umieszczona na zderzaku sprawiają, że jego nadwozie wydaje się wyjątkowo szerokie.

Warto też zajrzeć do środka, by poznać awangardowy design kokpitu. Całkowicie zrezygnowano z górnej zabudowy deski rozdzielczej, co pozwoliło, by korpus rozciągał się na całą szerokość kabiny. Innym szczegółem, który tworzy wyjątkowy nastrój wewnątrz pojazdu, są utrzymane w sportowej stylizacji nawiewy.

Zwrotny i komfortowy

Sylwetka CLA to także zapowiedź jego możliwości dotyczących dynamiki jazdy. Szeroki rozstaw kół (w porównaniu z poprzednikiem: +63 mm z przodu, +55 mm z tyłu) i niżej położony środek ciężkości wpływają zarówno na wygląd, jak i sportową charakterystykę prowadzenia. Dochodzą do tego wielowahaczowa oś tylna, montowany w standardzie układ kierowniczy Direct-Steer oraz oś przednia z hydromocowaniami.

Dodatkowo można zdecydować się także na tłumienie adaptacyjne, które pozwala na wybór pomiędzy komfortowym bądź bardziej bezkompromisowym, sportowym zestrojeniem amortyzatorów. Wybierając koła klienci mogą zdecydować się na obręcze o średnicy od 16 do 19 cali, standardowo z ogumieniem w rozmiarze od 205/60 R16 do 225/40 R19.

MBUX z kolejnymi możliwościami

Zaprezentowany rok temu system inforozrywki Mercedes-Benz User Experience wywołał ogromne zainteresowane klientów. Wyposażony w rozszerzoną rzeczywistość, oprogramowanie ze zdolnościami uczenia się oraz „Hej, Mercedes”, czyli słowo klucz do aktywacji obsługi głosowej, system zrewolucjonizował podejście do sterowania funkcjami. Mercedes-Benz poszedł o krok dalej i zaprezentował kolejne możliwości systemu. M.in. sterowanie głosowe w coraz większej liczbie dziedzin, takich jak: sport („Hej Mercedes, jak grała drużyna San Francisco?”), giełda („Jak cena akcji Apple’a wypadała na tle Microsoftu?”), obliczenia („Ile wynosi pierwiastek kwadratowy z 3?”) czy wiedza ogólna („Ile tłuszczu ma awokado?”).Ponieważ system cały czas jest rozwijany, może być też poszerzony o treści od lokalnych dostawców.

Sterowanie gestami

W nowym Mercedesie CLA udostępniono także Asystenta Wnętrza MBUX, który umożliwia sterowanie menu za pomocą gestów. Wystarczy zbliżyć rękę do deski rozdzielczej lub panelu dotykowego na konsoli środkowej. Bezdotykowa nawigacja jest możliwa zarówno w świetle dziennym, jak i gdy panuje ciemność. Co więcej, system jest w stanie rozróżnić ruchy kierowcy i pasażera z przodu – wie w ten sposób, dla kogo aktywować np. funkcję masażu fotela.

Powstała także funkcja „ulubionych”. Przytrzymując nad konsolą środkową dłoń z rozstawionymi palcami: środkowym i wskazującym (na kształt litery „V”) możemy wywołać dowolne polecenie obsługiwane poprzez MBUX. Jednym z nich jest popularne hasło: „nawiguj/prowadź mnie do domu”. Ponieważ system rozróżnia komendy wydawane przez kierowcę i pasażera z przodu, mogą oni do tego samego gestu zapisać dwa różne adresy.

Wszystkie gesty są bardzo proste i intuicyjne. Dla przykładu: wystarczy skierować dłoń w stronę wstecznego lusterka, by włączyć lampkę. Podobnie się stanie, gdy po zmroku kierowca będzie ruszał ręką nad niezajętym fotelem pasażera. Gdy tylko dłoń zostanie cofnięta, światło automatycznie zgaśnie.

Kolejny poziom w zakresie inteligentnego komfortu

W specyfikacji CLA znajduje się także hasło ENERGIZING, pod którym kryją się różne funkcjonalności z zakresu komfortu. W jego ramach powstał ENERGIZING COACH, który rekomenduje odpowiednie ustawienia takich parametrów jak: klimatyzacja,konfiguracja foteli pod kątem ich wentylacji, podgrzewania oraz masażu, a także oświetlenie czy nagłośnienia, by stworzyć warunki jazdy dopasowane do potrzeb i samopoczucia użytkownika.

Podczas targów CES 2019 swoją premierę miał także smartwatch Mercedes-Benzvivoactive® 3. Jeśli kierowca używa tego lub innego, przenośnego urządzenia firmy Garmin®, (tzw. wearable), ENERGIZING COACH może uwzględnić też takie czynniki jak poziom stresu czy poziom koncentracji.

nowymercedes-benzclacoupeacute-014-994674-960w.jpg

Rekordowa aerodynamika

Nowy CLA przebył też wydłużoną w stosunku do poprzednika fazę symulacji komputerowej przed testami w tunelu aerodynamicznym. Prace przyniosły spektakularny rezultat, bo pojazd uzyskał rekordowy w swojej klasie współczynnik oporu powietrza Cd wynoszący 0,23.

To sukces sztabu inżynierów, którzy pracowali nad osłoną chłodnicy, wgłębieniami lamp przeciwmgłowych, a także tylnym zderzakiem i na wysokości dyfuzora. Dodali także spojlery przy nadkolach wraz z podłużnymi „płetwami”, które wspomagają przepływ powietrza dookoła kół. Zmiany wprowadzono też w obszarze felga-opona. Standardowo montowany system żaluzji za osłoną chłodnicy reguluje przepływ powietrza przez komorę silnikową. Niemal całkowita zabudowa podwozia zasłania od spodu nie tylko przedział silnikowy i główną część podłogi, ale także elementy tylnej osi oraz dyfuzor.

Intelligent Drive: funkcje z Klasy S

Nowe CLA to też szeroki wachlarz najnowszych systemów wsparcia kierowcy. Wśród nich znajdują się także rozwiązania pochodzące z Klasy S, które mają za zadanie zagwarantowanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa w trakcie jazdy. W określonych sytuacjach pojazd ma możliwość częściowej autonomicznej jazdy, dzięki zamontowanym kamerom i radarom sprawdzającym drogę do 500 m przed samochodem. Dodatkowym zabezpieczeniem jest analiza informacji pochodzących z map i nawigacji. W pojeździe dostępnych jest także wiele innych systemów, m.in. Active Emergency Stop Assist, który w razie konieczności wyhamuje samochód na swoim pasie oraz aktywny asystent zmiany pasa ruchu – Active Lane Change Assist.

Standardowo nowy model CLA jest wyposażony w ulepszony układ Active Brake Assist. System wykrywa przechodniów, rowerzystów, czy inne pojazdy na drodze, by w razie konieczności wyhamować i uniknąć kolizji lub zminimalizować jej negatywne skutki.

Układ aktywnego utrzymania pasa ruchu Active Lane Keeping Assist (dostępny w standardowym wyposażeniu) przez drgania kierownicy może dawać znać kierowcy, gdy samochód nieumyślnie opuszcza swój pas podczas jazdy. W przypadku przekroczenia linii ciągłej, skoryguje tor jazdy przez uruchomienie hamulców po lewej lub prawej stronie pojazdu. Gdy samochód przekroczy linię przerywaną system zastosuję ten zabieg tylko wtedy, gdy wystąpi zagrożenie kolizji z pojazdem znajdującym się na sąsiednim pasie (także tego jadącego z naprzeciwka).

PRE-SAFE® PLUS natomiast potrafi rozpoznać ryzyko uderzenia w tył samochodu. W sytuacji zagrożenia kolizją w trakcie postoju, system może uruchomić hamulce, minimalizując w tej sposób wstrząs spowodowany wypadkiem i ryzyko odniesienia obrażeń.

Inteligentne reflektory

Kolejnym przykładem wykorzystania nowych technologii w najnowszej propozycji Mercedes-Benz są reflektory MULTIBEAM LED, dostępne na życzenie klienta. Automatycznie dostosowują one rzucane światło do warunków panujących na drodze. W każdym reflektorze znajduje się 18 osobno sterowanych diod LED o barwie światła dziennego, co daje znakomity efekt doświetlenia nie tylko pasa jazdy, ale też pobocza. W ofercie znajdują się także wysokowydajne reflektory LED High Performance. W standardowej wersji CLA zawiera lampy halogenowe ze zintegrowanymi LED-owymi światłami do jazdy dziennej. Co ważne, również tylne lampy mogą w całości korzystać z diod LED.

Byle do maja

Nowy CLA będzie wytwarzany w węgierskiej fabryce Mercedes-Benz w Kecskemét. Pierwsze egzemplarze modelu trafią na europejski rynek w maju 2019 r. Do wyboru będzie szeroka gama jednostek benzynowych i wysokoprężnych, współpracujących ze skrzyniami manualnymi lub dwusprzęgłowymi, w tym czteronapędowe odmiany 4MATIC.

W ciągu pierwszego roku po debiucie nowy CLA będzie dostępny także w specjalnej, limitowanej wersji Edition 1. Jej ekskluzywny charakter podkreśla szereg wizualnych akcentów, wyróżniających ją zarówno w zakresie wyglądu zewnętrznego, jak i wystroju wnętrza.

Previous
Previous

Klasa A z tytułem najbepieczniejszego samochodu w swoim segmencie

Next
Next

W 1968 r. zadebiutował model Mercedesa serii 114 w wersji coupé