Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé – historia najdroższego auta świata
Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé przeszedł do historii jako najdroższy samochód świata! Ten unikalny klasyk sprzedany na aukcji za rekordową kwotę przyciągnął uwagę kolekcjonerów i pasjonatów motoryzacji na całym świecie. Co sprawia, że ten model jest tak wyjątkowy? Dlaczego jego wartość osiągnęła zawrotną sumę? Poznaj historię legendarnego Mercedesa i dowiedz się, co czyni go ikoną wśród samochodów kolekcjonerskich.
Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé z 1955 r. - jedyny egzemplarz
Został sprzedany na aukcji prywatnemu kolekcjonerowi za rekordową sumę 135 milionów euro. To motoryzacyjna ikona i absolutna rzadkość - jeden z zaledwie dwóch zbudowanych w tamtym czasie prototypów.
Model nazwany na cześć swojego twórcy i głównego inżyniera, Rudolfa Uhlenhauta, znany jako Uhlenhaut Coupe, w oczach ekspertów i entuzjastów motoryzacji na całym świecie uchodzi za jeden z najlepszych przykładów samochodowej inżynierii oraz designu.
„300 SLR Uhlenhaut Coupé to kamień milowy w rozwoju samochodów sportowych i kluczowy bohater historii, która ukształtowała naszą markę. Decyzja o sprzedaży jednego z tych dwóch wyjątkowych sportowych aut została podjęta z bardzo rozsądnym uzasadnieniem - dla dobra sprawy. Dochód z aukcji sfinansuje globalny program stypendialny.
Dzięki Funduszowi Mercedes-Benz chcielibyśmy zachęcić nowe pokolenie do podążania innowacyjnymi śladami Rudolfa Uhlenhauta i opracowywania niesamowitych nowych technologii - szczególnie takich, które wspierają kluczowy cel, jakim jest dekarbonizacja i ochrona zasobów” – powiedział Ola Källenius, dyrektor generalny Mercedes-Benz Group AG.
„Jednocześnie, osiągając najwyższą cenę, jaką kiedykolwiek zapłacono za samochód, dokonaliśmy czegoś niezwykłego: Mercedes-Benz jest najcenniejszym jak dotąd samochodem na świecie, a 300 SLR Uhlenhaut Coupé to najdroższe auto świata”.
„Jako globalna firma i luksusowa marka ponosimy wobec społeczeństwa dużą odpowiedzialność” – powiedziała Renata Jungo Brüngger, członek zarządu Mercedes-Benz Group AG ds. integralności i kwestii prawnych, odpowiedzialna za zarządzanie Funduszem Mercedes-Benz.
„Dochody ze sprzedaży 300 SLR Uhlenhaut Coupé dają nam niepowtarzalną okazję do wzmocnienia naszego zaangażowania we flagowy, długofalowy projekt: ustanowimy globalny program stypendialny nazwany Funduszem Mercedes-Benz. Jego misją będzie wspieranie młodych ludzi w nauce, zaangażowaniu i działaniach na rzecz bardziej zrównoważonej przyszłości.
Jesteśmy przekonani, że dostęp do edukacji w tych obszarach będzie miał kluczowe znaczenie, jeśli chodzi o sprostanie wielkim wyzwaniom naszych czasów i przyczyni się do większej stabilności, dobrobytu oraz spójności społecznej”.
Kapitał zalążkowy na programy stypendialne
Dochód z aukcji 300 SLR Uhlenhaut Coupé posłuży jako kapitał zalążkowy dla nowej globalnej inicjatywy Mercedes-Benz. Co więcej, w nadchodzących latach producent zobowiązuje się do przeznaczenia na nią dodatkowych środków.
Fundusz Mercedes-Benz zostanie podzielony na dwie podkategorie: stypendia uniwersyteckie – z myślą o edukacji i zachęcaniu studentów do realizacji/prowadzenia badań nad projektami z dziedziny nauki o środowisku – oraz stypendia szkolne – skupiające się na uczniach realizujących lokalne projekty środowiskowe w ich społecznościach.
Pieniądze z programu będą kierowane do osób, które nie mają własnych środków finansowych na swoje projekty i rozwijanie ścieżki kariery. Program wykroczy poza wsparcie finansowe młodych ludzi i będzie zawierał elementy pozalekcyjne, takie jak mentoring Mercedes-Benz, otwierający nowe perspektywy kariery.
Fundusz Mercedes-Benz będzie wspólnie rozwijany i zarządzany przez doświadczonego partnera, który obecnie przechodzi proces oceny. Szczegóły dotyczące wdrożenia, a także organizacji partnerskiej, zostaną ogłoszone jeszcze w tym roku.
Historia i aukcja 300 SLR Uhlenhaut Coupé
Sprzedaż 300 SLR Uhlenhaut Coupé odbyła się 5 maja na aukcji zorganizowanej w Muzeum Mercedes-Benz we współpracy z renomowanym domem aukcyjnym RM Sotheby’s.
Do udziału zaproszono wybranych klientów Mercedes-Benz oraz międzynarodowych kolekcjonerów samochodów i sztuki, którzy podzielają korporacyjne wartości Mercedes-Benz.
Sprzedany na aukcji 300 SLR Uhlenhaut Coupé, który sprzedano za 135 mln euro, co czyni go najdroższym samochodem na świecie, należał do niepublicznej kolekcji pojazdów Mercedes-Benz Classic, obejmującej ponad 1100 samochodów zbudowanych od czasu wynalezienia samochodu w 1886 r. aż do dnia dzisiejszego.
„Jesteśmy dumni, że naszą historyczną kolekcją możemy przyczynić się do tej inicjatywy – inicjatywy łączącej przeszłość z przyszłością inżynierii i rozwiązań z zakresu dekarbonizacji” – powiedział Marcus Breitschwerdt, szef działu dziedzictwa Mercedes-Benz.
„Prywatny nabywca zgodził się, by przy specjalnych okazjach 300 SLR Uhlenhaut Coupé był dostępny na potrzeby publicznej ekspozycji. Drugi oryginalny egzemplarz 300 SLR Coupé pozostaje własnością firmy i będzie nadal wystawiany w Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie”.
Szczególne okoliczności stojące za jego stworzeniem, unikalny design i innowacyjna technika zapewniły 300 SLR Uhlenhaut Coupé niezwykły poziom mistyki, który nie słabnie do dziś. Konstrukcja modelu wyznaczyła standardy stawiające go pośród najważniejszych motoryzacyjnych ikon na świecie – nie tylko ze względu na charakterystyczne drzwi typu „Gullwing”.
Do tego dochodzą znakomite osiągi, jakie zapewnia rasowa wyścigowa technika. To wszystko zagwarantowało 300 SLR Uhlenhaut Coupé uznaną pozycję w mitologii samochodów sportowych i wyjątkowe miejsce w sercach fanów Mercedesa na całym świecie.
Co wpływa na cenę samochodów luksusowych?
Cena samochodów luksusowych jest determinowana przez kilka kluczowych czynników. Przede wszystkim, najnowsze rozwiązania technologiczne w zakresie bezpieczeństwa i rozrywki odgrywają ogromną rolę. Samochody te są wyposażone w zaawansowane systemy wspomagania kierowcy, najnowsze technologie multimedialne oraz innowacyjne funkcje, które podnoszą komfort i bezpieczeństwo jazdy.
Kolejnym istotnym elementem jest jakość użytych materiałów. Luksusowe wnętrze, wykonane z najwyższej jakości skóry, drewna czy metali szlachetnych, znacząco wpływa na koszt produkcji i finalną cenę pojazdu. Rzemieślnicze detale, takie jak ręcznie szyte tapicerki czy unikalne wykończenia, dodają prestiżu i ekskluzywności.
Ograniczona liczba dostępnych egzemplarzy również ma duże znaczenie. Limitowana produkcja sprawia, że samochody te są rzadkie i pożądane przez kolekcjonerów na całym świecie. Wysoki nakład robocizny, gdzie przy produkcji pracują eksperci najwyższej klasy, również podnosi cenę.
Ekskluzywność i niedostępność dla każdego, a także historia marki i emocje związane z posiadaniem takiego pojazdu, są nie mniej ważnymi czynnikami. Samochody luksusowe są często postrzegane jako symbol statusu i prestiżu, co dodatkowo podnosi ich wartość na rynku.
Najdroższe marki samochodów
W świecie motoryzacji istnieje kilka marek, które są synonimem luksusu i prestiżu. Bugatti, Ferrari, Rolls-Royce, Lamborghini, McLaren i Aston Martin to tylko niektóre z nich. Każda z tych marek oferuje różnorodne modele, które regularnie pojawiają się na liście najdroższych samochodów świata.
W Polsce za luksusowe uchodzą również marki takie jak Bentley i Maserati. Choć Maserati cieszy się popularnością ze względu na swoją stosunkowo niższą cenę w porównaniu do innych marek luksusowych, nadal jest uważane za symbol elegancji i prestiżu.
W segmencie samochodów premium, Mercedes-Benz, BMW, Audi, Lexus, Land Rover, Porsche i Jaguar wyróżniają się jako marki oferujące najwyższą jakość i innowacyjne technologie. Mercedes-Benz, w szczególności, jest znany z produkcji jednych z najdroższych samochodów świata, takich jak legendarny 300 SLR Uhlenhaut Coupé.
Z czego wynika cena najdroższego samochodu świata?
Najdroższy samochód świata, Mercedes 300 SLR Uhlenhaut Coupé, który kosztuje 135 mln euro, jest prawdziwym arcydziełem inżynierii i designu. Samochód ten został sprzedany prywatnemu kolekcjonerowi podczas aukcji zorganizowanej wspólnie z RM Sotheby’s, a dochód z aukcji został przeznaczony na sfinansowanie ogólnoświatowego programu stypendialnego.
Fundusz Mercedes-Benz ma na celu zachęcenie nowego pokolenia do podążania innowacyjnymi śladami Rudolfa Uhlenhauta, głównego inżyniera odpowiedzialnego za stworzenie tego wyjątkowego modelu. Mercedes-Benz zbudował dwa samochody 300 SLR Coupé na potrzeby mistrzostw świata w sezonie 1956. Jednak wycofanie się Mercedesa z wyścigów samochodowych w październiku 1955 r. spowodowało, że Rudolf Uhlenhaut używał jednego z nich jako samochodu służbowego.
Jedno z tych coupe znajduje się obecnie w Muzeum Mercedesa w Stuttgarcie, a drugi egzemplarz został sprzedany prywatnemu nabywcy. To jedyny egzemplarz dostępny na rynku, co czyni go jeszcze bardziej wyjątkowym i pożądanym przez kolekcjonerów. Jego unikalny design, innowacyjna technika i historia stojąca za jego powstaniem sprawiają, że jest to najdroższy samochód świata, który na zawsze pozostanie ikoną motoryzacji.