Najdroższy samochód świata? Mercedes W 196 R sprzedany za fortunę
Ile może kosztować samochód wyścigowy z 1954 roku? Okazuje się, że nawet 51 milionów euro jeśli mowa o Mercedesie W 196 R. Bolid, na pokładzie którego sukcesy odnosili legendarni kierowcy, Stirling Moss i Juan Manuel Fangio został sprzedany na aukcji zorganizowanej w Stuttgarcie za rekordową sumę. Z czego wynika tak wysoka cena i legendarny status pojazdu? Zapraszamy do poznania jego historii.
Mercedes-Benz W 1954 R „Stromlinienrennwagen” ma wspaniałą historię – prowadzili go dwaj najlepsi kierowcy wyścigowi ówczesnej epoki, Juan Manuel Fangio i Sir Stirling Moss. Od soboty to drugi najdroższy samochód sprzedany na aukcji. Skoro jest drugim to nasuwa się pytanie ile kosztuje najdroższy samochód świata? W kontekście najdroższych samochodów świata warto wspomnieć o Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé, który osiągnął rekordową cenę na aukcji, która do dziś nie została pobita.
1 lutego 2025 r. jako jeden z zaledwie kilku egzemplarzy tej kultowej maszyny, w 1965 r. przekazany Indianapolis Motor Speedway przez fabrykę Mercedes-Benz, został wystawiony na aukcji w Stuttgarcie w ramach ekskluzywnego, niezależnego wydarzenia RM Sotheby’s we współpracy z Mercedes-Benz Classic.
To pierwszy W 196 R z opływowym nadwoziem "Stormlinienwagen" kiedykolwiek oferowany do prywatnego zakupu
Samochód został podarowany muzeum Indianapolis Motor Speedway (IMS) przez Mercedes-Benz w 1965 r.,
Samochód był częścią kolekcji, a pieniądze z licytacji zostaną przeznaczone na potrzeby renowacji muzeum,
Wóz z podwoziem nr 00009/54 jest jednym z czterech znanych kompletnych egzemplarzy z nadwoziem „Stromlinien”, z fabrycznie osłoniętymi błotnikami,
W 1955 r. do zwycięstwa w Grand Prix Buenos Aires poprowadził go przyszły pięciokrotny mistrz świata kierowców Formuły 1 Juan Manuel Fangio,
Sir Stirling Moss za kierownicą tego W 196 R z opływowym nadwoziem ustanowił najlepszy czas okrążenia podczas Grand Prix Włoch 1955 na torze Monza.
Jak drugie najdroższe auto świata trafiło na aukcje?
1 lutego 2025 r. jeden z najbardziej legendarnych samochodów wyścigowych na świecie, Mercedes-Benz W 196 R „Stromlinienrennwagen” z 1954 r., o numerze podwozia 00009/54, trafił na ekskluzywną, niezależną aukcję w Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie.
Samochód należał do wyjątkowej kolekcji 11 pojazdów muzeum Indianapolis Motor Speedway, którą RM Sotheby’s będzie oferować podczas trzech aukcji, aby wesprzeć dalsze działania placówki, i został wystawiony w ścisłej współpracy z Mercedes-Benz Classic. Eksperci z Mercedes-Benz Classic Center w Fellbach oraz firmowego archiwum opracowali ekspercki raport dotyczący oryginalności i autentyczności maszyny.
Niewiele historycznych samochodów wyścigowych wywołuje tak silne emocje jak słynne Srebrne Strzały Mercedesa, które zdominowały wyścigi Grand Prix w okresie bezpośrednio przed- i powojennym. Podziwiano je za zaawansowaną technologię i spektakularne prędkości. Model W 196 R został opracowany, aby spełnić nowe przepisy „do 2,5 litra”, które obowiązywały od 1954 r., i wkrótce – w rękach takich legend jak Juan Manuel Fangio oraz Stirling Moss – okazał się legendarnym zwycięzcą.
Mercedes-Benz W 196 R - dane techniczne
W 196 R ma rzędowy 8-cylindrowy silnik o pojemności 2494 centymetrów sześciennych, korzystający ze skomplikowanego wału korbowego z łożyskami Hirth. Jednostka z wtryskiem benzyny składa się zasadniczo z dwóch 4-cylindrowych motorów z dwoma wałkami rozrządu. Jego konstrukcja odznaczała się niezawodną, płynną dostawą siły napędowej i po dwóch sezonach rozwoju pozwoliła osiągnąć moc 213 kW (290 KM).
Ponieważ nowa formuła z 1954 r. nie nakładała szczególnych ograniczeń na projekt nadwozia, Mercedes-Benz doszedł do wniosku, że opływowe nadwozie z zabudowanymi kołami pozwoli zoptymalizować bolid pod kątem szybkich torów, podczas gdy drugie, z odsłoniętymi kołami, będzie idealne na bardziej kręte tory.
Nowe samochody wyścigowe Mercedes-Benz świętowały swój długo oczekiwany debiut podczas Grand Prix Francji w Reims, w którym wystartowały trzy nowe W 196 R z opływowym nadwoziem. Mercedes-Benz wywalczył wtedy spektakularne podwójne zwycięstwo – zespół kierowców w składzie: Juan Manuel Fangio, Karl Kling i Hans Herrmann zajął, odpowiednio, 1., 2. i 7. miejsce, a Herrmann uzyskał najszybsze okrążenie.
Wyścig okazał się ogromnym sukcesem Mercedes-Benz po powrocie do rywalizacji. W 1954 r. Juan Manuel Fangio z nową Srebrną Strzałą wygrał Mistrzostwa Świata Formuły 1.
Podwozie nr 00009/54 w zawodach
W sezonie 1955 model W 196 R został dodatkowo udoskonalony, aby był jak najbardziej konkurencyjny. Wszechstronnie ulepszony silnik otrzymał m.in. nowy kolektor dolotowy. Podjęto decyzję o wykorzystaniu nadwozi Grand Prix z odkrytymi kołami w niemal wszystkich wyścigach, a poprawki i aktualizacje doprowadziły do zmniejszenia masy o około 70 kg w porównaniu z poprzednimi modelami. To nie wszystko: do ekipy kierowców dołączył Stirling Moss.
Pierwszym występem tego samochodu, z podwoziem numer 00009/54 pilotowanego przez Juana Manuela Fangio, było Grand Prix Buenos Aires – 30 stycznia 1955 r. Kierowca zdobył pole position i ostatecznie zwyciężył w wyścigu.
W 1955 r. ukończono przebudowę włoskiego toru Monza, który otrzymał nową szybką sekcję, stając się legendą w świecie motorsportu. Przed Grand Prix Włoch zdecydowano, że podwozie numer 00009/54 należy – po raz pierwszy w sezonie 1955 – wyposażyć w opływowe nadwozie. Wóz poprowadził Stirling Moss; Fangio w podobnym samochodzie zdobył pole position, a Moss był drugi na starcie.
Na dziewiątym okrążeniu wyścigu przejął prowadzenie od Fangio, ale ostatecznie ukończył rywalizację na 7. miejscu, po napotkaniu pewnych problemów mechanicznych. Co znamienne, Anglik, właśnie w samochodzie z podwoziem o numerze 00009/54, zanotował najszybsze okrążenie, uzyskując czas 2:46,9 min przy średniej prędkości 215,7 km/h.
Pod koniec sezonu Formuły 1 w 1955 roku Fangio zdobył swoje drugie z rzędu mistrzostwo świata kierowców, a drugie miejsce zajął Moss – przypieczętowując legendarny status W 196 R.
Tak narodziła się legenda W 196 R
Tym samym W 196 R zyskał renomę bezdyskusyjnego zwycięzcy. W ciągu dwóch sezonów rodzina modeli W 196 – obejmująca wariant wyścigowego samochodu sportowego, dwumiejscowy 300 SLR (W 196 S) – zdobyła trzy tytuły mistrzowskie w dwóch różnych seriach wyścigowych. W 12 występach w punktowanych rundach Formuły 1 W 196 R triumfował aż dziewięć razy, a do tego wygrał dwa dodatkowe wyścigi bez punktów, co dało łącznie 11 zwycięstw w 14 startach.
W 1964 r. zadecydowano, że samochód z podwoziem numer 00009/54 trafi do Indianapolis Motor Speedway Museum; oficjalnie przekazano go Indianapolis Motor Speedway Foundation w niedzielę 30 maja 1965 r. Przez prawie sześć dekad W 196 R był tam pieczołowicie przechowywany i konserwowany.
Okazjonalnie brał udział w ważnych wystawach, takie jak Amelia Island Concours d’Elegance w 1996 r., Canadian International Auto Show w 2003 r. czy wielkie ponowne otwarcie przeprojektowanego Petersen Automotive Museum w grudniu 2015 r. Chociaż samochód pojawiał się na prestiżowych pokazach, ostatnio na ekspozycji Mercedes-Benz na Pebble Beach Concours d’Elegance w 2024 r., nigdy nie był zgłaszany do oceny na konkursach.
00009/54 – jako prawdziwa ikona sportów motorowych – jest jednym z zaledwie czterech znanych kompletnych podwozi W 196 R, które pod koniec sezonu 1955 otrzymały zjawiskowe, fabrycznie zbudowane opływowe nadwozie.
Jednocześnie ta wyścigowa maszyna jest zaledwie drugim egzemplarzem W 196 R kiedykolwiek przeznaczonym do prywatnego zakupu i pierwszym oferowanym z opływowym nadwoziem. Samochód ma stosowne barwy Monza z Grand Prix Włoch 1955, a jego historię dokumentuje zestaw materiałów z epoki.
Historia Mercedes-Benz W 196 R
Mercedes-Benz W 196 R to jeden z najbardziej ikonicznych samochodów w historii motoryzacji. Zaprojektowany w latach 50. XX wieku przez zespół inżynierów i projektantów Mercedesa pod kierownictwem Rudolfa Uhlenhauta, ten model miał zrewolucjonizować wyścigi Grand Prix. W 196 R był najbardziej zaawansowanym technicznie samochodem swojej epoki, wyposażonym w innowacyjne rozwiązania, które pozwalały na osiąganie niespotykanych wcześniej prędkości i stabilności na torze. Jego debiut w 1954 roku na Grand Prix Francji w Reims był spektakularnym sukcesem, który zapoczątkował nową erę dominacji Mercedesa w świecie wyścigów.
Ile kosztuje najdroższy samochód świata?
Cena Mercedes-Benz W 196 R ustanowiła nowy rekord w historii aukcji samochodów wyścigowych, jednocześnie stając się drugim najdroższym samochodem świata. Poprzednio to miejsce należało do Ferrari 250 GTO z 1962 roku, które zostało sprzedane za 48 milionów dolarów (około 45 milionów euro) w 2018 roku.
Mercedes 300 SLR , sprzedany za 135 milionów euro, trzykrotnie przewyższył poprzedni rekord, co czyni go jednym z najdroższych aut w historii. Ta astronomiczna cena odzwierciedla nie tylko jego technologiczną zaawansowanie, ale także nieocenioną wartość historyczną i kolekcjonerską.
Informacje na temat Indianapolis Motor Speedway Museum
Indianapolis Motor Speedway Museu reprezentuje ponad 100-letnie dzieje sportów motorowych, a w swojej misji kieruje się celebracją i pielęgnacją historii stojącej za Indianapolis Motor Speedway oraz Indianapolis 500. Od momentu otwarcia w 1956 r. muzeum ożywia innowacyjność, emocje i kulturowe znaczenie wyścigów Indianapolis Motor Speedway. To, co zaczęło się od wystawy liczącej zaledwie 12 samochodów, stało się jedną z najlepszych kolekcji wyścigowych aut i artefaktów na świecie – z ponad 55 000 eksponatów oraz przeszło 150 pojazdami. Muzeum rozpala ciekawość, zachęca do odkryć i pielęgnuje tradycję.
Informacje na temat RM Sotheby’s
RM Sotheby’s to największy na świecie dom aukcyjny kolekcjonerskich samochodów pod względem łącznej sprzedaży. Połączenie ponad 40-letniego doświadczenia w branży aut kolekcjonerskich oraz pionowo zintegrowanego zakresu usług RM – od aukcji (na żywo i online) i prywatnej sprzedaży aż po planowanie majątkowe i usługi finansowe – z zespołem ekspertów i międzynarodową obecnością zapewnia niezrównany poziom obsługi. Obecnie RM Sotheby’s odpowiada za sześć na dziesięć najcenniejszych samochodów kiedykolwiek sprzedanych na aukcji.
Rekordowa aukcja RM Sotheby’s w Stuttgarcie
5 maja 2022 roku, w prestiżowym muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie, odbyła się ekskluzywna aukcja RM Sotheby’s, na której wystawiono legendarny Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé. Aukcja była wydarzeniem zamkniętym, z udziałem wyłącznie wybranych kolekcjonerów i przedstawicieli mediów.
Cena wywoławcza tego wyjątkowego samochodu wynosiła 100 milionów euro, jednak ostatecznie został on sprzedany za rekordową sumę 135 milionów euro. To wydarzenie podkreśliło nie tylko historyczną wartość jaką posiada Uhlenhaut Coupe, ale także jego status jako jednego z najcenniejszych samochodów na świecie.
Najdroższe samochody świata
Mercedes-Benz W 196 R obecnie zajmuje drugie miejsce na liście najdroższych samochodów świata, ale nie jest jedynym pojazdem, który osiągnął tak wysoką cenę. Inne luksusowe auta, takie jak Bugatti La Voiture Noire, Rolls-Royce Sweptail i Ferrari 250 GTO, również osiągnęły imponujące ceny na aukcjach. Lista najdroższych samochodów świata jest dynamiczna i stale aktualizowana, jednak Mercedes-Benz W 196 R, dzięki swojej rekordowej cenie, pozostaje na drugim miejscu jako najdroższy samochód świata. Jego unikalność i historyczne znaczenie sprawiają, że jest to jedyny egzemplarz, który przyciąga uwagę kolekcjonerów na całym świecie.
Współpraca z Mercedes-Benz Heritage
Mercedes-Benz W 196 R jest integralną częścią kolekcji Mercedes-Benz Heritage, która obejmuje niektóre z najbardziej ikonicznych samochodów w historii marki. Mercedes-Benz Heritage, odpowiedzialna za zachowanie i promowanie dziedzictwa marki, odegrała kluczową rolę w organizacji aukcji RM Sotheby’s. Dzięki tej współpracy, Mercedes-Benz W 196 R został sprzedany za rekordową sumę, co podkreśla znaczenie i wartość historyczną tej wyjątkowej maszyny. Kolekcja Mercedes-Benz Heritage nie tylko chroni, ale także celebruje bogatą historię marki, umożliwiając entuzjastom motoryzacji z całego świata podziwianie tych niezwykłych pojazdów.







