Wyścigowe parametry na Twoim wyświetlaczu. Funkcje AMG w systemach multimedialnych
Czym byłby wyścig bez wyników? Czym byłyby wyniki bez możliwości ich analizy i wyciągnięcia wniosków? Szczęśliwie Mercedes-AMG nie pozostawia fanów wyczynowej jazdy samym sobie.
Nie zmusza ich też do zakupu kosztownego, szpecącego wnętrze pojazdu sprzętu, który umożliwiałby zapis danych z przejazdów po torze. Wszystko, czego potrzebujemy, dostajemy w większości modeli AMG w standardzie.
Narzędzia od AMG można podzielić na dwie kategorie. Pierwsza z nich to dodatki bardzo podstawowe, wyświetlane na ekranie umieszczonym między zegarami (albo zamiast nich). Druga kategoria to narzędzia wyświetlane na głównym ekranie multimedialnym - tak rozbudowane, że warto uzbroić się w smartfona do ich analizy. I nie tylko.
Na ekranie między zegarami
Dzięki wskaźnikom za kierownicą dowiemy się przede wszystkim tego, czy możemy już ruszać na tor, czy lepiej odpowiednio rozgrzać naszą maszynę. Sprawdzimy też ustawienia samochodu, które pomogą nam w trakcie jazdy.
Żeby aktywować menu AMG na wyświetlaczu między zegarami, należy odszukać odpowiednią opcję, przesuwając palcem w górę lub w dół po lewym touchpadzie na kierownicy. W ten sposób powinniśmy trafić do menu Performance, w którym znajdziemy następujące pozycje:
Warm-up
Setup
G-Meter
Engine data
Racetimer
Pierwszy ekran to nic innego jak podgląd danych dotyczących przede wszystkim temperatury oleju silnikowego i oleju w przekładni. Dane te podawane są w czasie rzeczywistym i zmieniają swój kolor w zależności od osiąganej wartości. Jeśli któraś z temperatur ma kolor niebieski, lepiej jeszcze chwilę rozgrzać auto przed bardziej wymagającą jazdą.
Powyżej wskaźników temperatury znajduje się jeszcze wskaźnik ciśnienia doładowania, aktualna prędkość oraz aktualnie wrzucony bieg i ewentualna informacja o tym, żeby zmienić go na wyższy. Można więc ustawić ten ekran jako główny na czas wyścigu.
Ekran Setup z kolei wyświetla poziom doładowania, ale także prezentuje w jednym miejscu wszystkie nastawy samochodu - od trybu pracy silnika, przez tryb pracy wydechu i zawieszenia, aż po kontrolę trakcji.
G-meter wyświetla natomiast informacje na temat aktualnego przeciążenia w samochodzie, a Engine data - po raz kolejny pokazuje ciśnienie doładowania, a także aktualnie wykorzystywaną moc i moment obrotowy, w odniesieniu do maksymalnych wartości.
Ostatnią funkcją menu Performance jest Racetimer, w którym zapiszemy czasy naszych przejazdów i poszczególnych okrążeń. Opcja ta przewidziana jest dla samochodów, które nie mają dostępu do systemu AMG Track Pace.
Na ekranie systemu multimedialnego, czyli AMG Track Pace
Tutaj przechodzimy do tego, co kierowcom z wyczynowymi ambicjami (a także kierowcom wyczynowym) przypadnie do gustu. Z poziomu systemu multimedialnego wybieramy Pojazd, a następnie Track Pace i naszym oczom ukazują się następujące opcje:
Tryb drag race (i odwrotny drag race)
W tym trybie możemy sprawdzić, jak szybko jest w stanie rozpędzić się nasz samochód, a także - jeśli mamy i na to ochotę - jak sprawnie hamuje.
Mamy przy tym spory wybór, jeśli chodzi o to, jakie przyspieszenia lub hamowania chcemy sprawdzić. Stopniowanie jest co 50 km/h, natomiast maksymalna wartość wynosi 300 km/h. Jeśli ją ustawimy, dostaniemy oczywiście wszystkie czasy cząstkowe, czyli przyspieszenie (lub hamowanie) do 50 km/h, 100 km/h, 150 km/h, itd.
W obrębie trybu Drag Race można też sprawdzić nasze czasy na określonym dystansie - przykładowo na ćwierć mili
Wyświetlanie szczegółowych danych w czasie rzeczywistym
Te parametry znajdziemy w zakładce Telemetria, gdzie możemy wybrać do czterech pozycji, które będą wyświetlane na ekranie przez cały czas. Przykładowo możemy ustawić, żeby prezentowana była prędkość obrotowa silnika, kąt skrętu kół, prędkość, a także kąt skrętu kierownicy.
Zapis czasów przejazdów i danych okrążeń
Zakładka Track Race. W tym miejscu wybieramy tor po którym jedziemy (w pamięci zapisane są najpopularniejsze z nich) albo dodajemy własny, po czym ustawiamy się na starcie. Jeśli tor jest odpowiednio zapisany, nie będziemy musieli robić nic dodatkowo - stoper uruchomi się w momencie przekroczenia linii startu. Mało tego - jeśli jechaliśmy już wcześniej po tym torze, nasz wcześniejszy czas zostanie ustalony jako czas wzorcowy i będziemy się musieli z nim mierzyć.
W trakcie przejazdu - dla całych okrążeń albo wyznaczonych przez nas segmentów - będziemy otrzymywać informacje o tym, czy poruszamy się szybciej niż poprzednio, czy może idzie nam gorzej.
Warto tutaj dodać, że pomiary naszej lokalizacji na torze dokonywane są nie tylko na podstawie systemu GPS i GLONASS. AMG Track Pace pobiera dane dotyczące także np. przeciążenia czy kąta skrętu kół, aby odpowiednio ustalić nasze położenie na torze.
Analiza danych bez wychodzenia z samochodu
Z poziomu systemu multimedialnego możemy też - oczywiście po zakończeniu wyścigu - przeanalizować wszystkie dane na temat przejazdu i wyciągnąć z nich wnioski.
Oczywiście do naszej dyspozycji oddane zostają czasy przejazdów, wraz z porównaniem np. z poprzednimi przejazdami albo ustalonymi przez nas ręcznie czasami wzorcowymi. Na tym jednak nie kończy się lista możliwości.
W przypadku historycznych przejazdów możemy sprawdzić także czasy poszczególnych sektorów, maksymalną i średnią prędkość, pogodę, a także cały szereg innych parametrów, takich jak przykładowo kąt skrętu kierownicy w danym momencie przejazdu albo prędkość w tamtym momencie.
Dane z dwóch wyścigów można przy tym nałożyć na siebie, sprawdzając np. który tor jazdy był lepszy, jaki kąt skrętu kierownicy dał lepszy efekt, albo gdzie za wcześnie zdjęliśmy nogę z gazu lub gdzie zrobiliśmy to za późno. Oraz jaki wpływ miało to wszystko na nasz ostateczny wynik.
Profile kierowców
Z jednego samochodu może korzystać więcej niż jedna osoba, więc opcja tworzenia osobnych profili może się okazać kluczowa. Szczególnie jeśli nie chcemy, żeby rekordy z poszczególnych torów mieszały się pomiędzy różnymi osobami.
Zapis wideo z przejazdów
Wystarczy do tego smartfon umieszczony w uchwycie na szybie i odpowiednia aplikacja.
Mało tego - taki zestaw nie tylko pozwoli nam zarejestrować przejazd, nakładając na materiał wideo wszystkie dane z jazdy. Aplikacja samodzielnie będzie też w stanie stworzyć maksymalnie minutowe wideo z najważniejszymi momentami z wyścigu, żeby od razu móc pochwalić się znajomym tymi bardziej emocjonującymi momentami.
Bonus: AMG i HUD
Modele Mercedes-AMG wyposażone w wyświetlacz przezierny są też w stanie ułatwić kierowcy zadanie poprzez wyświetlanie najważniejszych parametrów tuż przed jego oczami.
W ten sposób np. informacje o aktualnym biegu czy obrotach są cały czas w zasięgu wzroku - nie trzeba go odrywać od drogi, tracąc tym samym cenne sekundy. Mało tego - jeśli będziemy w trybie Racetimer, HUD będzie wyświetlał dane na temat okrążenia. W samochodach z AMG Track Pace HUD może dodatkowo prezentować np. graficzne przedstawienie toru, czas segmentów czy czasy hamowania i przyspieszania.