Nowy Actros wkracza z nowościami.

Harmonia funkcjonalności i piękna ‒ nowoczesny design wewnętrzny i zewnętrzny nowego Actrosa

Harmonia funkcjonalności i piękna ‒ nowoczesny design wewnętrzny i zewnętrzny nowego ActrosaModernizację designu wnętrza wykonano w nowym Actrosie w pełni według zasady „inside out” ‒ organizując go wokół kierowcy. W ten sposób powstało nowoczesne wnętrze ciężarówki. Nowy poziom satysfakcji kierowcy był decydujący dla całego procesu projektowego. Uwidacznia się to najwyraźniej w nowym kokpicie multimedialnym , który prowadzi Actrosa w erę cyfrową. Funkcje dotykowe, panoramiczny format wyświetlaczy oraz detale powierzchni, elementów ozdobnych i niewielu pozostawionych przełączników analogowych nadają charakter temu równie nowoczesnemu jak szlachetnemu wnętrzu nowego flagowego pojazdu Mercedes-Benz Trucks. Na zewnątrz rezygnacja z tradycyjnych lusterek jeszcze zwiększa jednorodność proporcji Actrosa. W połączeniu z dynamicznie zaprojektowanymi kamerami MirrorCam oraz charakterystycznymi reflektorami przednimi z diodami LED powstaje nowoczesny wizerunek nowego Actrosa Mercedes-Benz.

2+mercedes+benz+actros+nowy+new+wnętrze+inside-960w.jpg

Innowacyjność na placu budowy ‒ nowy Actros zainspirował nowego Arocsa

Także w transporcie budowlanym decydujące znaczenie mają obniżenie kosztów całkowitych, wysoki poziom bezpieczeństwa i maksymalna dyspozycyjność pojazdu. Dlatego wiele atrakcyjnych rozwiązań z nowego Actrosa dostępnych jest także dla nowego Arocsa. Przykładowo każdy Arocs jest standardowo wyposażony w udoskonalony system Predictive Powertrain Control, który nadzwyczaj dobrze sprawdza się w transporcie budowlanym, podczas wielu krótkich jazd pozamiejskich.

2+mercedes+benz+actros+tunel+tunnel-960w.jpg

Cytaty z wypowiedzi managementu


Stefan Buchner, członek zarządu Daimler Trucks i szef Mercedes-Benz Trucks:

„Dzięki ponad 60 innowacjom, nowy Actros już dziś rozpoczyna przyszłość ciężkiego transportu drogowego”.
„Wraz z nowym Actrosem wprowadzamy do produkcji seryjnej innowacje, które dotąd prezentowaliśmy w naszych pojazdach koncepcyjnych ‒ Active Drive Assist, MirrorCam i wiele innych innowacji przyczynia się do dalszego zwiększania bezpieczeństwa, ekonomiczności i wydajności w drogowym transporcie towarowym”.

„Już cztery lata po prezentacji ciężarówki Mercedes-Benz Future Truck 2025 wdrażamy w nowym Actrosie seryjną produkcję Active Drive Assist ‒ pierwszego na świecie częściowo zautomatyzowanego systemu asystującego”.
„Ekonomiczność w nowym Actrosie oznacza obniżenie kosztów oraz zwiększenie bezpieczeństwa i dyspozycyjności pojazdu!”

„Wyposażamy dziś nowego Actrosa w to, co możliwe technicznie i opłacalne ekonomicznie.”
„Nowy Actros potwierdza naszą obietnicę , Trucks you can trust ‘ trwałymi rozwiązaniami technicznymi, dostosowanymi do rodzaju eksploatacji, niezwykle długimi okresami międzyprzeglądowymi oraz całym doświadczeniem wynikającym z ponad 120-letniej praktyki w konstruowaniu samochodów ciężarowych.”

„RoadEfficiency Mercedes-Benz Trucks oznacza obniżone koszty całkowite, wyższe bezpieczeństwo oraz maksymalną dyspozycyjność pojazdu. Dzięki ponad 60 innowacjom , nowy Actros ma znaczący udział w jeszcze ekonomiczniejszym wykonywaniu swej pracy przez naszych klientów”.

„Najważniejsze innowacje z nowego Actrosa udostępnimy także w naszym pojeździe budowlanym ‒ Arocsie, ponieważ także w transporcie budowlanym obniżenie kosztów całkowitych, wysokie bezpieczeństwo i maksymalna dyspozycyjność pojazdu są najważniejszymi dźwigniami ekonomicznego sukcesu”.


Prof. Uwe Baake, szef działu rozwoju Mercedes-Benz Trucks:

„Częściowo zautomatyzowana jazda z systemem Active Drive Assist, oprócz zwiększenia komfortu kierowcy, zapewnia przede wszystkim jedno: wyższe bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego”.
„Pierwszy system MirrorCam montowany w seryjnym samochodzie ciężarowym dowodzi, że marka Mercedes-Benz Trucks znów umocniła swą pozycję lidera innowacyjności”.

„Nowy Actros jest jeszcze lepiej skomunikowany sieciowo i jeszcze bardziej intuicyjny w obsłudze dzięki kokpitowi multimedialnemu. Ze swym całkowicie zmodyfikowanym interfejsem człowiek-maszyna nasz flagowy model oferuje kierowcy przyszłościowe miejsce pracy . Wyróżnia się ono szczególnie unikalnym systemem obsługi i wskazań. Dwa standardowe interaktywne ekrany przekazują w zasięgu wzroku wszystkie najważniejsze informacje, umożliwiając w ten sposób jeszcze lepszą wizualizację naszych nowych systemów asystujących”.

„Dzięki nowemu i udoskonalonemu systemowi Active Brake Assist 5, Mercedes-Benz Trucks pozostaje pionierem w dziedzinie bezpieczeństwa. Asystent hamowania awaryjnego, jako jedyny system bezpieczeństwa i asystujący na rynku, reaguje pełnym hamowaniem także na pieszych, zwiększając w ten sposób bezpieczeństwo najsłabszych uczestników ruchu drogowego”.

„Konsekwentnie korzystamy z nowych możliwości, jakie stwarza komunikacja sieciowa, aby współpraca kierowców i przedsiębiorców była jeszcze efektywniejsza”.

mirrorcam+actros+mercedes+kamera+lusterko-960w.jpg

Prof. dr h. c. Gorden Wagener, główny projektant Daimler AG:

„Nowy Actros ze swą prezencją i mocą jest najbardziej nowatorskim Mercedesem wśród ciężarówek. Jest udany w swej nowoczesności, a dzięki nowemu interfejsowi człowiek-maszyna (HMI) także zaawansowany technologicznie i cyfrowy we wnętrzu. Oprócz MirrorCam także światła do jazdy dziennej LED czynią go prawdziwie prekursorskim pojazdem”.

Wszystkie systemy asystujące w pojazdach Mercedes-Benz osiągają swą pełną wydajność zawsze w ramach ograniczeń systemowych. Kierowca w dalszym ciągu ponosi pełną odpowiedzialność za zdarzenia na drodze.

W sam raz na targi pojazdów użytkowych IAA, które odbędą się od 20-go do 27-go września 2018 r. w Hanowerze, dzisiaj podczas uroczystego premierowego wieczoru marka Mercedes-Benz Trucks zaprezentowała światowej prasie swój nowy flagowy pojazd. Mercedes-Benz prezentuje samochód ciężarowy, który natychmiast zwraca uwagę swą nową, charakterystyczną sygnaturą świetlną przy górnej krawędzi reflektorów oraz futurystycznymi kamerami MirrorCam.

Nowy Actros jest seryjną ciężarówka wyposażoną w pionierskie innowacje, które szybko się zwracają. Pojazd ten osiąga nieznany dotąd poziom ekonomiczności dla przedsiębiorców i komfortu dla kierowców: zużycie paliwa wyraźnie się obniża, a bezpieczeństwo i dyspozycyjność pojazdu dalej wzrastają.

Aby to osiągnąć, wykorzystano szanse, jakie daje digitalizacja. Świadczy o tym szczególnie nowy kokpit multimedialny ‒ całkowicie nowo skonstruowany interfejs pomiędzy kierowcą a pojazdem. Kierowca otrzymuje w pełni skomunikowane sieciowo miejsce pracy z cyfrowymi usługami i systemami asystującymi, które można obsługiwać intuicyjnie, i które jeszcze lepiej wspierają go w jego pracy. Na cyfryzacji zyskują także kierownictwo floty i dyspozytornia , które dzięki kompleksowej komunikacji sieciowej z nowym Actrosem mogą bez przerwy monitorować swoje ciężarówki w czasie rzeczywistym. Umożliwia to doskonałą organizację wszystkich koniecznych procesów serwisowych i logistycznych oraz natychmiastowe reagowanie, jeśli zaistnieje pilna potrzeba działania.

Nowego Actrosa można zamawiać od targów IAA 2018. Pierwsze pojazdy zostaną dostarczone klientom wiosną przyszłego roku. Możliwości konfiguracji nowego Actrosa są przy tym tak liczne, że każdy klient może zamówić dokładnie takiego Actrosa, jaki najlepiej spełni jego wymagania.

Nowość: Active Drive Assist daje wstęp do zautomatyzowanej jazdy ‒ zwiększa bezpieczeństwo oraz odciąża kierowcę w stresowych sytuacjach, we wszystkich zakresach prędkości

Bezpieczeństwo i komfort w nowym Actrosie uległy znacznej poprawie, czym podkreśla on swoją pionierską pozycję. Najważniejszą i najbardziej spektakularną innowacją w tych obszarach jest nowy Active Drive Assist. W odróżnieniu od systemów działających jedynie od określonej prędkości, Active Drive Assist umożliwia kierowcy częściowo zautomatyzowaną jazdę we wszystkich zakresach prędkości ‒ po raz pierwszy w seryjnie produkowanej ciężarówce . Nowością jest aktywne prowadzenie poprzeczne, a także połączenie prowadzenia wzdłużnego i poprzecznego we wszystkich zakresach prędkości pojazdu, możliwe dzięki integracji informacji z czujników radarowych i kamer.

Active Drive Assist bazuje na sprawdzonym systemie automatycznego utrzymywania odległości z funkcją Stop-and-go oraz asystencie utrzymania pasa ruchu. Active Drive Assist wyhamowuje ciężarówkę, gdy zbliży się ona za bardzo do poprzedzającego pojazdu, a następnie przyspiesza ją do ustawionej prędkości. Ponadto aktywnie utrzymuje pojazd na pasie ruchu. Jeśli zaistnieje niebezpieczeństwo niezamierzonego zjazdu z pasa ruchu, wtedy Active Drive Assist ingeruje, samoczynnie sprowadzając pojazd z powrotem na pas. Odstęp od poprzedzającego pojazdu i pozycję na pasie ruchu można przy tym regulować wielostopniowo w menu systemów asystujących.

Nowy Active Drive Assist zapewnia zawsze aktywne wsparcie w utrzymywaniu pasa ruchu

Prowadząc pojazd na pasie, system ten za pomocą kamery orientuje się według oznaczeń na jezdni po obu stronach drogi. Po rozpoznaniu oznaczenia i jego niezamierzonym przecięciu Active Drive Assist emituje ostrzeżenie zarówno wizualne, jak i dźwiękowe oraz aktywnie sprowadza pojazd z powrotem na pas. Co istotne dla bezpieczeństwa, funkcja aktywnego sprowadzania na pas działa także wtedy, gdy kierowca dezaktywował Active Drive Assist.

Częściowo zautomatyzowana jazda z systemem Active Drive Assist może być wsparciem dla kierowcy na prostych drogach, lekkich zakrętach, w gęstym ruchu drogowym oraz w spowolnionym ruchu na autostradzie.

Odpowiedzialność za monitorowanie zdarzeń w ruchu drogowym spoczywa w dalszym ciągu na kierowcy, jednak Active Drive Assist znacznie go odciąża, stanowiąc istotny wkład w zwiększenie bezpieczeństwa na drodze.

5+mercedes+benz+actros-960w.jpg

Innowacyjne i doskonale skoordynowane. Ścisła współpraca różnych systemów asystujących i technologii w nowym Actrosie

W samoczynnym kierowaniu pojazdem na pasie ruchu system Active Drive Assist wykorzystuje również nowy wspomagany elektrohydraulicznie układ kierowniczy Servotwin. W sytuacjach, w których pojazd nie porusza się w trybie częściowo zautomatyzowanym, układ Servotwin zwiększa moment wywierany przez kierowcę na kierownicę, wytwarzając moment dodatkowy ‒ i w ten sposób polepsza komfort jazdy. To znacznie ułatwia na przykład manewrowanie na małej przestrzeni.

Wszystkie systemy asystujące w nowym Actrosie harmonijnie ze sobą współpracują i nawzajem się wspierają. Aby zapewnić wydajną pod względem zużycia paliwa technikę jazdy, Active Drive Assist działa zawsze zgodnie z ustawieniami ulepszonego Predictive Powertrain Control. Ponadto do rejestrowania ruchu drogowego przed pojazdem Active Drive Assist wykorzystuje ten sam zmodernizowany układ radarów i kamer, co nowy Active Brake Assist 5.

Obniżenie kosztów ‒ nawet o pięć procent niższe zużycie paliwa dzięki ulepszonej aerodynamice i innym wprowadzonym rozwiązaniom

W porównaniu ze swym poprzednikiem nowy Actros zużywa nawet o trzy procent paliwa mniej na autostradach i drogach szybkiego ruchu. Przy zwykłych przebiegach w transporcie dalekobieżnym, wynoszących ponad 120 tysięcy kilometrów rocznie, jest to kolejna znacząca redukcja kosztów. W ruchu podmiejskim oszczędność ta sięga nawet pięciu procent, ponieważ szczególnie tu uwidacznia się efekt ulepszenia systemu Predictive Powertrain Control.

Takie obniżenie zużycia osiągnięto dzięki zastosowaniu całego pakietu rozwiązań. Jednym z nich jest trwałe udoskonalenie aerodynamiki ‒ nowy system MirrorCam, który zastąpił duże lusterka zewnętrzne, swym opływowym kształtem i niewielkimi wymiarami znacznie przyczynia się do redukcji oporu aerodynamicznego. Jest to szczególnie widoczne na autostradach. Także nowe spojlery boczne o wklęsłym kształcie polepszają właściwości aerodynamiczne, podobnie jak optymalnie skonstruowany spojler dachowy.

Na autostradach i trasach podmiejskich ‒ Predictive Powertrain Control otwiera nowy wymiar ekonomicznej jazdy

Ogromny postęp w zakresie obniżenia zużycia paliwa w ruchu podmiejskim osiągnięto szczególnie dzięki rozszerzonej funkcjonalności inteligentnego sterowania tempomatem i skrzynią biegów Predictive Powertrain Control. Oprócz satelitarnego systemu lokalizacji pojazdu nowy system Predictive Powertrain Control korzysta z precyzyjnych cyfrowych map drogowych, danych topograficznych oraz informacji o kształcie zakrętów, geometrii skrzyżowań i rond oraz o znakach drogowych. System optymalizuje technikę jazdy nie tylko na wzniesieniach czy spadkach terenu, ale także na krętych drogach podmiejskich, na których używanie tempomatu było dotąd problematyczne. Wszystko to ma na celu unikanie niepotrzebnego hamowania, przyspieszania czy przełączania biegów, maksymalnie paliwooszczędną jazdę ciężarówki oraz zapewnienie optymalnego wsparcia kierowcy w jego pracy.

Ponadto współpraca systemu Predictive Powertrain Control z systemem automatycznego utrzymywania odległości zwiększa wydajność paliwową. System automatycznego utrzymywania odległości udostępnia w tym celu informacje o poprzedzających pojazdach, aby inteligentny tempomat mógł optymalnie zaplanować operacje zmiany biegów i regulację prędkości oraz najlepiej jak to możliwe wykorzystać rozpęd samochodu.

Po raz pierwszy w nowym Actrosie Predictive Powertrain Control może skorzystać z nowego trybu jazdy Economy+ w systemie automatycznego przełączania biegów PowerShift 3 , zaprojektowanego aby jeździć jeszcze oszczędniej. W wyposażeniu standardowym w dalszym ciągu dostępne są programy jazdy Standard/Eco/Power.

Kolejną nowością jest ulepszony system Predicitve Powertrain Control, dostępny również dla pojazdów do transportu ciężkiego do 120 ton, pojazdów z napędem na wszystkie koła, napędem Hydraulic Auxiliary Drive albo wyposażonych w turbosprzęgło z retarderem.

„Leading in Efficiency” ‒ nowe przełożenie tylnej osi dla Actrosa z silnikiem OM 471. Inteligentne rozwiązania techniczne zwiększają ekonomiczność jazdy

Kolejnym elementem wpływającym na obniżenie zużycia paliwa jest nowe standardowe przełożenie osi tylnej, którą zoptymalizowano pod względem masy. Dotychczasowe przełożenie i = 2,533 zredukowano do i = 2,412. Dzięki zastosowaniu zoptymalizowanej pod względem masy skrzyni biegów G211, to nowe przełożenie jest teraz dostępne dla wszystkich nowych Actrosów wyposażonych w 6-cylindrowy silnik rzędowy OM 471 drugiej generacji oraz ogumienie 315/70 R 22,5. Jest ono opłacalne zarówno na autostradach, jak i w ruchu podmiejskim.

Actros NGT ‒ nowy Actros teraz także z napędem gazowym

Redukcja emisji CO2 o około jedną czwartą przy zastosowaniu gazu ziemnego, niemalże neutralny bilans CO2 przy zastosowaniu biogazu, a ponadto niska emisja hałasu i zerowa emisja drobnego pyłu – silniki napędzane gazem mają oczywiste zalety z punktu widzenia użytkownika pojazdu, który chce szybko obniżyć emisję. Dlatego teraz oferujemy także nowego Actrosa NGT, wyposażonego w silnik napędzany gazem i standardową automatyczną skrzynię biegów z przekładnią hydrokinetyczną. Zastosowano w nim ultranowoczesny doładowany 6-cylindrowy silnik rzędowy M 936 G o mocy 222 kW (302 KM).

Actros NGT, dostępny jako pojazd dwu- lub trzyosiowy bez przyczepy, stanowi pożądaną alternatywę w ciężkim transporcie dystrybucyjnym, przy codziennych trasach o długości do 250 km. Jego wysoce stabilne zbiorniki wykonane ze stali i kompozytu mieszczą 4 x 145 litrów gazu. Opcjonalnie można je rozszerzyć o dodatkowe 4 x 100 litrów gazu.

Sensacyjna premiera światowa ‒ standardowe kamery MirrorCam zapewniają lepszą widoczność na wszystkie strony i zoptymalizowaną aerodynamikę

Kamery zastępujące lusterka zewnętrzne były dotąd znane z reguły z pojazdów koncepcyjnych . Od teraz Mercedes-Benz Trucks w pełni korzysta z zalet tego rozwiązania technicznego i wprowadza na rynek nowego Actrosa ‒ ciężarówkę, która jest pierwszym na świecie seryjnym pojazdem wyposażonym w MirrorCam.

W miejsce tradycyjnych lusterek głównych i szerokokątnych system ten opiera się całkowicie na kamerach cyfrowych i wyświetlaczach. Zapewnia przy tym znacznie lepszą widoczność na wszystkie strony, a jego efektywność wykracza poza wymogi prawne.



Oprócz związanego z tym wzrostu bezpieczeństwa, rezygnacja z lusterek obniża zużycie paliwa, ponieważ kompaktowe kamery cyfrowe mają ogromne zalety aerodynamiczne.

Kamery zamocowano po lewej i po prawej stronie na ramie dachowej. Rejestrowane obrazy są widoczne w rozdzielczości 720 x 1920 pikseli na dwóch 15-calowych wyświetlaczach, które umieszczono w kabinie przy słupkach A. Przyjemny efekt uboczny: kierowca ma dobrą widoczność także na ukos do przodu przez słupki A, a jego pole widzenia się powiększa. Ponadto powlekana soczewka doskonale chroni przed zanieczyszczeniami w polu widzenia. To kolejne zalety z punktu widzenia bezpieczeństwa.

Kierowcę wspiera wiele funkcji pomocniczych MirrorCam: podczas jazdy do przodu na wyświetlaczach widoczny jest klasyczny podział pól widzenia, analogiczny do zwykłych lusterek. Jednakże w ciągnikach siodłowych na zakrętach obraz na wyświetlaczu po wewnętrznej stronie zakrętu obraca się wraz ze skrętem, zapewniając optymalną widoczność na całą naczepę – to ogromna poprawa w porównaniu z układem tradycyjnych lusterek . Kolejnym elementem są linie odległościowe, ułatwiające prawidłową ocenę ruchu za pojazdem. Możliwe jest też indywidualne ustawienie dodatkowej linii, np. dla oznaczenia końca naczepy, co jeszcze upraszcza manewrowanie z centymetrową dokładnością. O zmierzchu system przechodzi w tryb noktowizyjny.

Ale to nie koniec: MirrorCam wyposażono w specjalną funkcję widoku manewrowego podczas cofania. W górnej części wyświetlacza widoczny jest wtedy obszar przy pojeździe, a w dolnej obszar odległy od pojazdu, przy czym oba lekko na siebie nachodzą. Jeżeli pojazd jest wyposażony w asystenta martwego pola, w sytuacjach krytycznych wyświetlacz MirrorCam pokazuje też ostrzeżenia.

Ramiona kamer składają się zarówno w kierunku jazdy, jak i w kierunku przeciwnym: taka konstrukcja pozwala uniknąć uszkodzenia kabiny w przypadku kolizji, co minimalizuje ewentualne koszty naprawy.

Niektóre funkcje MirrorCam można ustawiać indywidualnie. Manualnie reguluje się jasność wyświetlaczy. Także pole widzenia można zmieniać, podobnie jak w zwykłych lusterkach za pomocą panelu obsługowego w drzwiach. Naciskając przycisk, kierowca szybko powróci do preferowanego przez siebie ustawienia podstawowego. System kamer jest podgrzewany naciśnięciem przycisku.

System MirrorCam jest niezwykle cenny nie tylko podczas jazdy, ale także w czasie wypoczynku i snu ‒ można go włączyć na dwie minuty naciśnięciem przycisku przy drzwiach lub przy łóżku. Umożliwia to kierowcy skontrolowanie otoczenia pojazdu w dowolnej chwili. W przypadku próby kradzieży paliwa bądź ładunku albo aktu wandalizmu może on w ten sposób przeprowadzić szybką kontrolę wizualną i w razie potrzeby wszcząć alarm.Wspomniany system działa również przy zasłoniętej zasłonie i całkowitym wyłączeniu pojazdu.

Przy późniejszej odsprzedaży pojazdu z systemem MirrorCam zaletą mogą być zdefiniowane punkty połączeń w szkielecie drzwi, umożliwiające doposażenie go w zwykłe lusterka.

Ekskluzywne wyposażenie Mercedes-Benz Trucks ‒ nowy system Active Brake Assist 5 z jeszcze udoskonaloną funkcją rozpoznawania pieszych

Nowy system Active Brake Assist 5 to udoskonalona wersja Active Brake Assist 4. Możliwości tego systemu asystującego w dziedzinie bezpieczeństwa są wyjątkowe i nie oferuje ich żaden inny producent na rynku. Kolejną ulepszoną wersją Active Brake Assist piątej generacji marka Mercedes-Benz umacnia swoją pionierską pozycję w dziedzinie bezpieczeństwa ciężkich samochodów ciężarowych, potwierdzoną już niejednokrotnie także przez popyt rynkowy. Od momentu wprowadzenia systemu Active Brake Assist 1 w 2006 roku sprzedano około 230 tysięcy ciężarówek Mercedes-Benz wyposażonych w tego asystenta hamowania awaryjnego.

actros+new+side+bok++mercedes-960w.jpg

Nowością w Active Brake Assist 5 jest współpraca systemów czujników radarowych i kamer. W ten sposób poprawiono między innymi reakcje systemu na pieszych w przedziale prędkości pojazdu do 50 km/h. System Active Brake Assist 5 reaguje teraz w granicach możliwości systemu pełnym hamowaniem na osoby przecinające tor jazdy, nadchodzące z przeciwka lub idące tym samym pasem ruchu. Dotyczy to także pieszych, którzy nieuważnie wejdą przed samochód i zszokowani tam się zatrzymają – w dobie smartfonów taka sytuacja zdarza się coraz częściej.

Jeżeli Active Brake Assist 5 rozpozna niebezpieczeństwo najechania na poprzedzający pojazd lub nieruchomą przeszkodę, bądź kolizji z pieszym przecinającym tor jazdy samochodu, idącym z przeciwka lub poruszającym się tym samym pasem ruchu, wówczas kierowca jest informowany o tym zagrożeniu przez trzystopniowy system ostrzeżeń. Jeśli kierowca sam nie podejmie działania, system wyemituje najpierw ostrzeżenie wizualne i dźwiękowe . Następnie uruchomi hamulce, osiągając opóźnienie do 3 m/s2, co odpowiada mniej więcej 50% maksymalnej mocy hamowania. Gdy kierowca w dalszym ciągu nie reaguje, system uruchamia pełne hamowanie – w razie potrzeby aż do zatrzymania pojazdu – a przy prędkości poniżej 50 km/h włącza światła awaryjne, aby ostrzec następnych uczestników ruchu drogowego. Po zatrzymaniu pojazdu zostaje automatycznie załączony elektroniczny hamulec postojowy.

Active Brake Assist 5 wspomaga kierowcę w krytycznych sytuacjach podczas jazdy i w optymalnych warunkach może złagodzić przebieg wypadku bądź nawet umożliwić jego uniknięcie.

Asystent martwego pola z funkcją rozpoznawania pieszych ostrzega kierowcę w niebezpiecznych sytuacjach. Również ten system oferuje wyłącznie Mercedes-Benz Trucks

Asystent martwego pola, wprowadzony na rynek w roku 2016 ekskluzywnie przez Mercedes-Benz Trucks, tak samo jak Active Brake Assist 5 rozpoznaje zarówno nieruchome, jak i poruszające się osoby bądź obiekty. Asystent martwego pola znacznie poprawia ochronę najsłabszych uczestników ruchu drogowego. System monitoruje strefę po stronie pasażera, a podczas skrętu w prawo pomaga kierowcy unikać ewentualnych kolizji z rowerzystami, pieszymi lub nieruchomymi przeszkodami, np. lampami sygnalizacji świetlnej, znakami drogowymi czy słupami oświetleniowymi. Ostrzega kierowcę odpowiednio wcześnie, aby pozostało więcej czasu na hamowanie. Funkcja ostrzegania obejmująca krzywą wleczoną jest aktywna do prędkości 36 km/h i ujawnia swoje zalety szczególnie w ruchu miejskim.

Asystent martwego pola nie jest automatycznym systemem hamowania, lecz działa na zasadzie wielostopniowego systemu ostrzegania. Gdy poruszający się bądź nieruchomy obiekt znajdzie się w strefie monitorowanej z boku po stronie pasażera, kierowca otrzymuje najpierw ostrzeżenie wizualne. Na wyświetlaczu MirrorCam po stronie pasażera zapala się w tym celu trójkąt ostrzegawczy. W przypadku niebezpieczeństwa kolizji, system emituje dodatkowe ostrzeżenie wizualne i dźwiękowe ‒ wskazanie miga wielokrotnie na czerwono, a po dwóch sekundach świeci stałym czerwonym światłem. Dodatkowo po stronie pasażera rozlega się jednocześnie sygnał ostrzegawczy. Opisywany system wspiera też kierowcę w unikaniu kolizji podczas zmiany pasa ruchu przy prędkości do 90 km/h.

Sercem asystenta martwego pola są dwa czujniki radarowe bliskiego zasięgu umieszczone na ramie pojazdu po stronie pasażera, przed tylną osią ciężarówki. Boczna strefa monitorowana ma szerokość 3,75 m. System jest zaprojektowany w taki sposób, aby obejmował całą długość zestawu ciężarowego plus 2 metry z przodu i maksymalnie metr z tyłu. Działa zarówno w pojazdach bez przyczepy/naczepy, jak i w zestawach ciężarowych o długości do 18,75 m.

Inne atrakcyjne elementy wyposażenia w dziedzinie bezpieczeństwa: asystent rozpoznawania znaków drogowych, elektroniczny hamulec postojowy i system stabilizujący jazdę przyczepy

Oprócz systemów Active Drive Assist, MirrorCam i Active Brake Assist 5 także inne innowacyjne systemy czynią nowego Actrosa jeszcze bezpieczniejszym. Asystent rozpoznawania znaków drogowych wspomaga kierowcę w przestrzeganiu przepisów ruchu drogowego i zwiększa bezpieczeństwo jazdy. Jest to szczególnie korzystne na długich, monotonnych trasach ze zmiennymi znakami drogowymi, w strefach prac budowlanych i obcych miastach. System uwzględnia w swym działaniu specyfikę samochodu ciężarowego, rozpoznaje ograniczenia prędkości, zakazy wyprzedzania i znaki ostrzegawcze oraz pokazuje dwa najważniejsze z nich na zintegrowanej tablicy wskaźników. W przypadku rozpoznania odpowiedniego oznakowania bądź uregulowanych prawnie ograniczeń prędkości, sygnalizuje złamanie przepisów i emituje ostrzeżenie.

Nowy elektroniczny hamulec postojowy z funkcją Hold ułatwia obsługę pojazdu i jednocześnie zwiększa bezpieczeństwo. Załącza się automatycznie po wyłączeniu silnika, a ponadto można go włączyć pociągnięciem dźwigni w kokpicie lub naciskając przycisk „P”, umieszczony na hamulcu postojowym. Wyłączenie hamulca następuje po naciśnięciu pedału gazu lub po ponownym naciśnięciu przycisku „P”. Zintegrowana funkcja Hold załącza się na postoju, na przykład podczas oczekiwania na czerwonym świetle ‒ wystarczy mocniej nacisnąć na pedał hamulca. Jej zwolnienie następuje po ponownym naciśnięciu pedału gazu. Zintegrowana funkcja wspomagania ruszania (Hill-Holder) czyni ten system cennym wsparciem dla kierowcy również podczas ruszania na wzniesieniu.

Jazda nowym Actrosem jest bezpieczniejsza także dzięki nowemu systemowi stabilizującemu jazdę przyczepy ‒ do naczep i przyczep. W krytycznych sytuacjach system ten zapobiegawczo wyhamowuje ciągnik wraz z naczepą/przyczepą, stabilizując w ten sposób cały zestaw siodłowy bądź drogowy.

Charakterystyczny wygląd zewnętrzny ‒ nowa sygnatura świetlna, światła do jazdy dziennej LED oraz inteligentne oświetlenie, zwiększające bezpieczeństwo

W złych warunkach świetlnych szczególnie ważne jest dobre oświetlenie pojazdu. Także w tej dziedzinie Actros oferuje innowacyjne rozwiązania, służące bezpieczeństwu i ułatwiające codzienną pracę za kierownicą. Nowa, zakrzywiona sygnatura świetlna przy górnej krawędzi reflektora zapewnia Actrosowi charakterystyczny wizerunek nocny. Również nowe, standardowe światła do jazdy dziennej LED pomagają innym uczestnikom ruchu drogowego jak najlepiej dostrzegać Actrosa za dnia. Ogromnym krokiem naprzód w dziedzinie bezpieczeństwa jest także nowy inteligentny system oświetlenia. Oprócz świateł do jazdy dziennej LED zawiera on funkcję automatycznego przełączania pomiędzy światłami drogowymi i mijania, funkcję automatycznego doświetlania skrętu oraz reflektory przeciwmgielne.

Rewolucyjny interfejs człowiek-maszyna (HMI) ‒ nowy, intuicyjny w obsłudze kokpit multimedialny z innowacyjnymi funkcjami

Każdy, kto wsiądzie do nowego Actrosa, natychmiast zauważy nowy kokpit multimedialny. Sercem tego całkowicie nowo zaprojektowanego interfejsu pomiędzy kierowcą, a pojazdem są dwa kolorowe wyświetlacze o przekątnej ekranu 10 cali ‒ standardowe wyposażenie nowego Actrosa. Zamiast klasycznej zintegrowanej tablicy wskaźników z prędkościomierzem, obrotomierzem i wskaźnikiem poziomu paliwa, w kokpicie multimedialnym za kierownicą umieszczono wyświetlacz główny z płaskim ekranem o wysokiej rozdzielczości. Ekran ten podaje kierowcy wszystkie podstawowe informacje istotne w czasie jazdy i o wiele więcej ‒ na przykład wskazania Active Drive Assist. Środkowy obszar wyświetlacza można skonfigurować indywidualnie.

Deskę rozdzielczą nowego Actrosa całkowicie oczyszczono, brak jest tu tradycyjnego panelu obsługowego z przełącznikami. Zamiast niego zamontowano drugi płaski ekran ‒ wyświetlacz dodatkowy z ekranem dotykowym. Umożliwia on wygodną i intuicyjną obsługę wszystkich pozostałych funkcji samochodu ciężarowego. Ważne funkcje, na przykład oświetlenie, ogrzewanie, klimatyzację czy telefon, obsługuje się bezpośrednio przyciskami szybkiego dostępu. Kierowca może ponadto w każdej chwili zwizualizować stan pojazdu, a więc przykładowo ciśnienie powietrza w oponach czy nacisk na oś.

Główny kolorowy wyświetlacz oraz dodatkowy wyświetlacz z ekranem dotykowym można też obsługiwać z nowej kierownicy wielofunkcyjnej, za pomocą przycisków dotykowych Touch Control, nazywanych też dotykowymi panelami sterującymi. Przesuwając palcem lub naciskając przyciski dotykowe Touch Control, kierowca może bezpiecznie obsługiwać oba ekrany także w czasie jazdy.

Nowy kokpit multimedialny ma nie tylko nowoczesny wygląd, ale dzięki wielu nowym funkcjom i intuicyjnej strukturze menu zapewnia jeszcze wyższy komfort jazdy, pracy i obsługi. Większość przełączników sprzętowych można obsługiwać na ekranie dotykowym. Szczególnie we współpracy z różnymi zabudowami i osprzętem daje to wysoki poziom elastyczności i ułatwia sterowanie. Komfort obsługi i pracy z kokpitem multimedialnym zwiększa dodatkowo wiele możliwości połączeń oraz podłączania urządzeń mobilnych. Oprócz dwóch złączy USB są wśród nich także zestaw głośnomówiący z podwójnym interfejsem Bluetooth, umożliwiający jednoczesne podłączenie dwóch telefonów komórkowych, a także funkcja integracji smartfona poprzez Apple CarPlayTM lub Android Auto. Kolejną zaletą nowego kokpitu multimedialnego jest możliwość zapisania nawet sześciu profili kierowców z klasyczną kartą kierowcy DTCO lub kartą Fleetboard.

Interaktywny kokpit multimedialny ‒ jeszcze większe wymiary, większa indywidualizacja i jeszcze więcej funkcji

Jako rozszerzenie kokpitu multimedialnego, Mercedes-Benz oferuje w nowym Actrosie jeszcze silniej skomunikowany sieciowo i wyposażony w jeszcze więcej funkcji interaktywny kokpit multimedialny. Jego 12-calowy wyświetlacz główny jest znacznie większy od wyświetlacza zwykłego kokpitu multimedialnego. Kierowca może wybierać pomiędzy dwoma stylistykami ekranu ‒ „classic” i „advanced” . Stylistyka „classic” jest tożsama ze sposobem wizualizacji w zwykłym kokpicie multimedialnym. Kierowca może ją wybrać manualnie. Stylistyka „advanced” umożliwia zindywidualizowany, zmienny sposób prezentacji treści w trzech grupach: pośrodku duży okrągły wskaźnik prędkościomierza z informacjami o jeździe, po lewej stronie informacje dotyczące pojazdu, np. o ciśnieniu powietrza w oponach, temperaturach roboczych, poziomach płynów w zbiornikach itd. Po prawej stronie widoczne są informacje dotyczące kierowcy, np. czasy kierowania pojazdem i odpoczynku, książka telefoniczna i elementy audio. Ponadto po aktywacji Active Drive Assist czy systemu automatycznego utrzymywania odległości następuje zmiana wskazań na grafikę systemów asystujących dostosowaną do trybu zautomatyzowanej jazdy, zapewniającą kierowcy wsparcie w optymalnym kontrolowaniu sytuacji w ruchu drogowym.

Zakres dostawy interaktywnego kokpitu multimedialnego obejmuje system nawigacyjny z asystentem rozpoznawania znaków drogowych oraz funkcją Remote Online, umożliwiającą sterowanie funkcjami pojazdu i ich kontrolowanie na smartfonie. Oprócz systemu komfortowego telefonowania nowy kokpit umożliwia także bezprzewodowe ładowanie smartfonów.

To wyposażenie zapewnia ponadto najwyższy poziom łączności sieciowej ‒ pojazdy z interaktywnym kokpitem multimedialnym mogą być połączone w portalem MB Truck App oraz tą drogą pobierać aplikacje zwiększające komfort i ekonomiczność. Podsumowując: w nowym Actrosie urzeczywistniamy hasło „App your Truck”.

Wygodę pracy zwiększa ponadto nowy komfortowy kluczyk z pilotem. Za jego pomocą kierowca może wygodnie otwierać i zamykać swój samochód ciężarowy z maksymalnej odległości 50 metrów. Pilot zdalnego sterowania radiowego działa przy tym w każdym kierunku i nie musi być bezpośrednio skierowany na samochód. Aby uruchomić silnik przyciskiem Start/Stop, wystarczy obecność kluczyka w pojeździe , a więc podczas jazdy kierowca może go trzymać w kieszeni spodni lub kurtki.

Podstawą wszystkich rozwiązań w zakresie łączności sieciowej w nowym Actrosie jest Truck Data Center. Urządzenie to odbiera dane z zamontowanych w ciężarówce czujników, kamer itd. oraz analizuje je pod kątem najróżniejszych zastosowań. Jednocześnie jest ono interfejsem dla wszystkich usług sieciowych, a więc odpowiada za komunikację zewnętrzną samochodu ciężarowego.

Wyższa dyspozycyjność pojazdu dla przedsiębiorców ‒ Mercedes-Benz Uptime teraz także z funkcją monitoringu przyczepy/naczepy

Połączenie sieciowe nowego Actrosa jest wsparciem dla kierowcy w wykonywaniu jego wymagającej pracy na drodze oraz oferuje mu wiele nowoczesnych opcji wyposażenia w zakresie informacji i rozrywki. Również przedsiębiorcy łączność sieciowa z nowym Actrosem otwiera możliwości jeszcze efektywniejszego wykorzystania pojazdu, rozłożenia obciążeń i organizacji procesów logistycznych. Celem każdej firmy transportowej jest stałe obciążenie wszystkich samochodów ciężarowych zleceniami przewozowymi. Wyposażenie nowego Actrosa w Truck Data Center umożliwia tu interwencję zawsze we właściwym czasie . Ten moduł połączeniowy jest bazą dla Mercedes-Benz Uptime i wszystkich usług Fleetboard. Dzięki niemu ciężarówka jest stale połączona z chmurą i staje się częścią Internetu rzeczy.

Mercedes-Benz Uptime maksymalizuje dyspozycyjność samochodów ciężarowych poprzez stały monitoring danych pojazdu w czasie rzeczywistym. Umożliwia to odpowiednio wczesne rozpoznawanie zapotrzebowania na czynności przeglądowo-naprawcze. Zespół serwisowy Mercedes-Benz zawczasu informuje klientów, zaleca wykonanie konkretnych czynności i wraz z dyspozytornią organizuje realizację optymalnego rozwiązania naprawczego. Nowością w ramach Mercedes-Benz Uptime jest objęcie tymi analizami istotnych danych z przyczepy bądź naczepy. W ostatecznym rozrachunku Mercedes-Benz Uptime pozwala unikać przestojów, spowodowanych np. awariami samochodu i nieplanowanymi naprawami oraz optymalizuje planowe pobyty pojazdu w warsztacie.

Zarządzanie zleceniami Fleetboard oraz Mercedes-Benz ServiceContracts również zwiększają wykorzystanie pojazdu

Fleetboard oferuje zindywidualizowane rozwiązania telematyczne, które pomagają przedsiębiorcy w maksymalnie efektywnej eksploatacji samochodów ciężarowych. Aplikacja Fleetboard Manager App umożliwia łatwy i szybki dostęp do łączności sieciowej. Na bieżąco przekazuje szereg informacji o pojeździe do bazy floty, pozwalając rozpoznać potencjały optymalizacji, na przykład zbyt wysokie zużycie paliwa.

Ponadto usługi Fleetboard mogą zwiększać dostępność pojazdu. Przykładem niech będzie usługa zarządzania zleceniami Fleetboard, którą można elastycznie zintegrować z używanym już przez firmę systemem dyspozytorskim, gospodarki towarowej i ERP. Wszystkie niezbędne informacje Fleetboard w pełni zintegrowane w Actrosie są dostępne na dodatkowym wyświetlaczu nowego kokpitu multimedialnego, co sprzyja efektywnej komunikacji, transparentności procesów i łatwej wymianie informacji pomiędzy kierowcą a centralą – zawsze w celu maksymalnie szybkiej i zyskownej realizacji zleceń transportowych.

W nowym Actrosie przewidziano okresy międzyprzeglądowe uzależnione od sposobu eksploatacji pojazdu, co pozwala na jego maksymalnie długie użytkowanie i zapewnia jego zyskowność. Gdy konieczne jest w końcu serwisowanie ciężarówki, dzięki dostosowanym do potrzeb umowom serwisowym Mercedes-Benz ServiceContracts, przebiega ono tak efektywnie, jak to tylko możliwe. Umowy serwisowe obniżają koszty całkowite . Obowiązują w całej Europie i są tak stopniowane, aby dokładnie pokrywały zapotrzebowanie każdej floty. Ponadto klient ma do wyboru umowę CharterWay ServiceLeasing. Ta oferta łączy leasing z zaletami umów Mercedes-Benz ServiceContracts, tworząc zindywidualizowane kompleksowe rozwiązanie, niewymagające dodatkowego nakładu inwestycyjnego.

mercedes+lorry+truck+actros-960w.jpg

Jazda, praca, mieszkanie – nowy Actros oferuje atrakcyjne miejsce pracy i wyjątkowy poziom komfortu dla kierowcy

Klient zamawiający nowego Actrosa może wybierać spośród różnych linii wyposażenia. Szczytowy model z silnikiem OM 473, najmocniejszą jednostką napędową Actrosa, jest przykładowo dostępny ze specjalnym pakietem Beauty w stylizacji na włókno węglowe oraz specjalnym oznaczeniem typu.

Jednak nie tylko dzięki swemu atrakcyjnemu wizerunkowi zewnętrznemu, lecz także swym „walorom wewnętrznym” nowy Actros oferuje kierowcy miejsce pracy, które jest wyjątkowe w ciężkim transporcie ciężarowym. MirrorCam i Active Drive Assist zmniejszają jego stres i zwiększają bezpieczeństwo. Do tego samego dążą ulepszony system Predictive Powertrain Control oraz uniwersalny w użytkowaniu kokpit multimedialny.

Nowy Actros oferuje kierowcy dobre rozwiązania również na czas przerw czy godziny po pracy ‒ kabina o przyjaznych barwach, z wygodnymi łóżkami oraz wieloma możliwościami konfiguracji wraz z wyposażeniem SoloStar Concept – idealnym dla obsady jednoosobowej – otrzymywała w przeszłości niejednokrotnie najwyższe oceny w testach międzynarodowych czasopism specjalistycznych.

Konstruktorzy nowego Actrosa uwzględnili szczególnie wyniki badań wskazujące na znaczenie światła dla kondycji i dobrego samopoczucia kierowcy. Nowy system oświetlenia wnętrza zapewnia optymalne oświetlenie kabiny praktycznie w każdej sytuacji i jest dostępny w trzech wariantach. Przy wariancie standardowym całkowicie rozświetla kabinę i ma dwa punktowe reflektory do czytania świecące ciepłym białym światłem. Orientację w kabinie podczas jazdy zwiększa dyskretne oświetlenie do jazdy nocnej w kolorze niebieskim. Jeszcze przyjemniej oświetla wnętrze nowe, dostępne opcjonalnie oświetlenie Ambiente LED. Dostępne jest tu przykładowo dodatkowe oświetlenie Ambiente do jazdy nocnej, które na niebiesko oświetla wnękę na nogi i kokpit. Oświetlenie mieszkalne w kolorze bursztynowym zapewnia przytulną atmosferę w strefie mieszkalnej. Należący do niego budzik świetlny dodatkowo zwiększa komfort.

Innowacje w transporcie budowlanym ‒ najważniejsze atrakcje produktowe nowego Actrosa są dostępne na życzenie również dla Arocsa

Arocs to ciężki budowlany samochód ciężarowy Mercedes-Benz Trucks, rozpoznawalny na pierwszy rzut oka po charakterystycznej atrapie chłodnicy o wyglądzie zęba łyżki koparki. Arocs jest przystosowany do ciężkich i różnorodnych warunków w transporcie budowlanym. Dowiódł swej mocy, wytrzymałości i wydajności zarówno w terenie, jak i na drogach. Czy to jako ciężka wywrotka, betonomieszarka, ciągnik siodłowy, czy podwozie ciężarowe – ze swym solidnym układem jezdnym, zawieszeniem i konstrukcją ramy Arocs spełnia oczekiwania praktyków na placach budowy i w dostawach kooperacyjnych. Wśród technicznych atrakcji tego pojazdu są między innymi pracujące bez zużycia turbosprzęgło z retarderem – idealne chociażby w terenie dla ciężkich wywrotek z napędem na wszystkie koła – oraz wspomagający ruszanie napęd Hydraulic Auxiliary Drive, który w odróżnieniu od innych dostępnych na rynku układów przenosi napęd na podłoże także podczas zmiany biegów, a do tego ma ogromne zalety pod względem ładowności pojazdu i zużycia paliwa.

Nowy Arocs ma jeszcze inne atrakcyjne rozwiązania techniczne. W ramach prac konstrukcyjnych nad nowym Actrosem inżynierowie konstruktorzy Mercedes-Benz Trucks kompleksowo odnowili również Arocsa. Niemal wszystkie innowacje nowego Actrosa są dostępne dla ciężkiej ciężarówki budowlanej, ponieważ obniżenie kosztów, wysoki poziom bezpieczeństwa i maksymalna dostępność pojazdu decydują dziś także o przewadze konkurencyjnej naszych klientów z branży budowlanej. Dlatego oferujemy do Arocsa także systemy MirrorCam, Active Brake Assist 5, kokpit multimedialny oraz ulepszony Predictive Powertrain Control. Jedyna różnica: o ile w Actrosie innowacje te należą z reguły do wyposażenia standardowego, do Arocsa można je najczęściej zamówić jako wyposażenie dodatkowe.

Nowy Actros czy nowy Arocs – nowe pojazdy Mercedes-Benz Trucks znów deklarują klientom na całym świecie „Trucks you can trust”

Nowy Actros i nowy Arocs zostały gruntownie sprawdzone w ramach testów letnich i zimowych, na złych drogach i na różnych stanowiskach kontrolnych. Pokonały łącznie miliony kilometrów dróg testowych. Każdy element konstrukcyjny i zespół musiał przejść dodatkowo niezliczone próby materiałowe i testy działania. Efektem jest powstanie samochódu ciężarowego, który spełnia obietnicę „ Trucks you can trust ” ‒ nie tylko w odniesieniu do oczekiwań przedsiębiorców, że dzięki walorom RoadEfficiency nowy samochód ciężarowy Mercedes-Benz przyniesie im zyski, lecz także z punktu widzenia kierowców, którzy wraz z nową ciężarówką dostają do dyspozycji bezpieczne i komfortowe narzędzie pracy. Konstruując nowego Actrosa i Arocsa, zapisaliśmy nowy rozdział w ponad 120-letniej historii budowy samochodów ciężarowych Daimler.

Jako rozszerzenie kokpitu multimedialnego, Mercedes-Benz oferuje w nowym Actrosie jeszcze silniej skomunikowany sieciowo i wyposażony w jeszcze więcej funkcji interaktywny kokpit multimedialny. Jego 12-calowy wyświetlacz główny jest znacznie większy od wyświetlacza zwykłego kokpitu multimedialnego. Kierowca może wybierać pomiędzy dwoma stylistykami ekranu ‒ „classic” i „advanced” . Stylistyka „classic” jest tożsama ze sposobem wizualizacji w zwykłym kokpicie multimedialnym. Kierowca może ją wybrać manualnie. Stylistyka „advanced” umożliwia zindywidualizowany, zmienny sposób prezentacji treści w trzech grupach: pośrodku duży okrągły wskaźnik prędkościomierza z informacjami o jeździe, po lewej stronie informacje dotyczące pojazdu, np. o ciśnieniu powietrza w oponach, temperaturach roboczych, poziomach płynów w zbiornikach itd. Po prawej stronie widoczne są informacje dotyczące kierowcy, np. czasy kierowania pojazdem i odpoczynku, książka telefoniczna i elementy audio. Ponadto po aktywacji Active Drive Assist czy systemu automatycznego utrzymywania odległości następuje zmiana wskazań na grafikę systemów asystujących dostosowaną do trybu zautomatyzowanej jazdy, zapewniającą kierowcy wsparcie w optymalnym kontrolowaniu sytuacji w ruchu drogowym.

Actros na torze testowym

Zakres dostawy interaktywnego kokpitu multimedialnego obejmuje system nawigacyjny z asystentem rozpoznawania znaków drogowych oraz funkcją Remote Online, umożliwiającą sterowanie funkcjami pojazdu i ich kontrolowanie na smartfonie. Oprócz systemu komfortowego telefonowania nowy kokpit umożliwia także bezprzewodowe ładowanie smartfonów.

To wyposażenie zapewnia ponadto najwyższy poziom łączności sieciowej ‒ pojazdy z interaktywnym kokpitem multimedialnym mogą być połączone w portalem MB Truck App oraz tą drogą pobierać aplikacje zwiększające komfort i ekonomiczność. Podsumowując: w nowym Actrosie urzeczywistniamy hasło „App your Truck”.

Wygodę pracy zwiększa ponadto nowy komfortowy kluczyk z pilotem. Za jego pomocą kierowca może wygodnie otwierać i zamykać swój samochód ciężarowy z maksymalnej odległości 50 metrów. Pilot zdalnego sterowania radiowego działa przy tym w każdym kierunku i nie musi być bezpośrednio skierowany na samochód. Aby uruchomić silnik przyciskiem Start/Stop, wystarczy obecność kluczyka w pojeździe , a więc podczas jazdy kierowca może go trzymać w kieszeni spodni lub kurtki.

Podstawą wszystkich rozwiązań w zakresie łączności sieciowej w nowym Actrosie jest Truck Data Center. Urządzenie to odbiera dane z zamontowanych w ciężarówce czujników, kamer itd. oraz analizuje je pod kątem najróżniejszych zastosowań. Jednocześnie jest ono interfejsem dla wszystkich usług sieciowych, a więc odpowiada za komunikację zewnętrzną samochodu ciężarowego.

Stefan Buchner prezentuje nowego Actrosa

Wyższa dyspozycyjność pojazdu dla przedsiębiorców ‒ Mercedes-Benz Uptime teraz także z funkcją monitoringu przyczepy/naczepy

Połączenie sieciowe nowego Actrosa jest wsparciem dla kierowcy w wykonywaniu jego wymagającej pracy na drodze oraz oferuje mu wiele nowoczesnych opcji wyposażenia w zakresie informacji i rozrywki. Również przedsiębiorcy łączność sieciowa z nowym Actrosem otwiera możliwości jeszcze efektywniejszego wykorzystania pojazdu, rozłożenia obciążeń i organizacji procesów logistycznych. Celem każdej firmy transportowej jest stałe obciążenie wszystkich samochodów ciężarowych zleceniami przewozowymi. Wyposażenie nowego Actrosa w Truck Data Center umożliwia tu interwencję zawsze we właściwym czasie . Ten moduł połączeniowy jest bazą dla Mercedes-Benz Uptime i wszystkich usług Fleetboard. Dzięki niemu ciężarówka jest stale połączona z chmurą i staje się częścią Internetu rzeczy.

Mercedes-Benz Uptime maksymalizuje dyspozycyjność samochodów ciężarowych poprzez stały monitoring danych pojazdu w czasie rzeczywistym. Umożliwia to odpowiednio wczesne rozpoznawanie zapotrzebowania na czynności przeglądowo-naprawcze. Zespół serwisowy Mercedes-Benz zawczasu informuje klientów, zaleca wykonanie konkretnych czynności i wraz z dyspozytornią organizuje realizację optymalnego rozwiązania naprawczego. Nowością w ramach Mercedes-Benz Uptime jest objęcie tymi analizami istotnych danych z przyczepy bądź naczepy. W ostatecznym rozrachunku Mercedes-Benz Uptime pozwala unikać przestojów, spowodowanych np. awariami samochodu i nieplanowanymi naprawami oraz optymalizuje planowe pobyty pojazdu w warsztacie.

Actros EDITION 1

Zarządzanie zleceniami Fleetboard oraz Mercedes-Benz ServiceContracts również zwiększają wykorzystanie pojazdu

Fleetboard oferuje zindywidualizowane rozwiązania telematyczne, które pomagają przedsiębiorcy w maksymalnie efektywnej eksploatacji samochodów ciężarowych. Aplikacja Fleetboard Manager App umożliwia łatwy i szybki dostęp do łączności sieciowej. Na bieżąco przekazuje szereg informacji o pojeździe do bazy floty, pozwalając rozpoznać potencjały optymalizacji, na przykład zbyt wysokie zużycie paliwa.

Ponadto usługi Fleetboard mogą zwiększać dostępność pojazdu. Przykładem niech będzie usługa zarządzania zleceniami Fleetboard, którą można elastycznie zintegrować z używanym już przez firmę systemem dyspozytorskim, gospodarki towarowej i ERP. Wszystkie niezbędne informacje Fleetboard w pełni zintegrowane w Actrosie są dostępne na dodatkowym wyświetlaczu nowego kokpitu multimedialnego, co sprzyja efektywnej komunikacji, transparentności procesów i łatwej wymianie informacji pomiędzy kierowcą a centralą – zawsze w celu maksymalnie szybkiej i zyskownej realizacji zleceń transportowych.

W nowym Actrosie przewidziano okresy międzyprzeglądowe uzależnione od sposobu eksploatacji pojazdu, co pozwala na jego maksymalnie długie użytkowanie i zapewnia jego zyskowność. Gdy konieczne jest w końcu serwisowanie ciężarówki, dzięki dostosowanym do potrzeb umowom serwisowym Mercedes-Benz ServiceContracts, przebiega ono tak efektywnie, jak to tylko możliwe. Umowy serwisowe obniżają koszty całkowite . Obowiązują w całej Europie i są tak stopniowane, aby dokładnie pokrywały zapotrzebowanie każdej floty. Ponadto klient ma do wyboru umowę CharterWay ServiceLeasing. Ta oferta łączy leasing z zaletami umów Mercedes-Benz ServiceContracts, tworząc zindywidualizowane kompleksowe rozwiązanie, niewymagające dodatkowego nakładu inwestycyjnego.

Actros Safety Truck

Jazda, praca, mieszkanie – nowy Actros oferuje atrakcyjne miejsce pracy i wyjątkowy poziom komfortu dla kierowcy

Klient zamawiający nowego Actrosa może wybierać spośród różnych linii wyposażenia. Szczytowy model z silnikiem OM 473, najmocniejszą jednostką napędową Actrosa, jest przykładowo dostępny ze specjalnym pakietem Beauty w stylizacji na włókno węglowe oraz specjalnym oznaczeniem typu.

Jednak nie tylko dzięki swemu atrakcyjnemu wizerunkowi zewnętrznemu, lecz także swym „walorom wewnętrznym” nowy Actros oferuje kierowcy miejsce pracy, które jest wyjątkowe w ciężkim transporcie ciężarowym. MirrorCam i Active Drive Assist zmniejszają jego stres i zwiększają bezpieczeństwo. Do tego samego dążą ulepszony system Predictive Powertrain Control oraz uniwersalny w użytkowaniu kokpit multimedialny.

Nowy Actros oferuje kierowcy dobre rozwiązania również na czas przerw czy godziny po pracy ‒ kabina o przyjaznych barwach, z wygodnymi łóżkami oraz wieloma możliwościami konfiguracji wraz z wyposażeniem SoloStar Concept – idealnym dla obsady jednoosobowej – otrzymywała w przeszłości niejednokrotnie najwyższe oceny w testach międzynarodowych czasopism specjalistycznych.

Konstruktorzy nowego Actrosa uwzględnili szczególnie wyniki badań wskazujące na znaczenie światła dla kondycji i dobrego samopoczucia kierowcy. Nowy system oświetlenia wnętrza zapewnia optymalne oświetlenie kabiny praktycznie w każdej sytuacji i jest dostępny w trzech wariantach. Przy wariancie standardowym całkowicie rozświetla kabinę i ma dwa punktowe reflektory do czytania świecące ciepłym białym światłem. Orientację w kabinie podczas jazdy zwiększa dyskretne oświetlenie do jazdy nocnej w kolorze niebieskim. Jeszcze przyjemniej oświetla wnętrze nowe, dostępne opcjonalnie oświetlenie Ambiente LED. Dostępne jest tu przykładowo dodatkowe oświetlenie Ambiente do jazdy nocnej, które na niebiesko oświetla wnękę na nogi i kokpit. Oświetlenie mieszkalne w kolorze bursztynowym zapewnia przytulną atmosferę w strefie mieszkalnej. Należący do niego budzik świetlny dodatkowo zwiększa komfort.

Actros grill

Innowacje w transporcie budowlanym ‒ najważniejsze atrakcje produktowe nowego Actrosa są dostępne na życzenie również dla Arocsa

Arocs to ciężki budowlany samochód ciężarowy Mercedes-Benz Trucks, rozpoznawalny na pierwszy rzut oka po charakterystycznej atrapie chłodnicy o wyglądzie zęba łyżki koparki. Arocs jest przystosowany do ciężkich i różnorodnych warunków w transporcie budowlanym. Dowiódł swej mocy, wytrzymałości i wydajności zarówno w terenie, jak i na drogach. Czy to jako ciężka wywrotka, betonomieszarka, ciągnik siodłowy, czy podwozie ciężarowe – ze swym solidnym układem jezdnym, zawieszeniem i konstrukcją ramy Arocs spełnia oczekiwania praktyków na placach budowy i w dostawach kooperacyjnych. Wśród technicznych atrakcji tego pojazdu są między innymi pracujące bez zużycia turbosprzęgło z retarderem – idealne chociażby w terenie dla ciężkich wywrotek z napędem na wszystkie koła – oraz wspomagający ruszanie napęd Hydraulic Auxiliary Drive, który w odróżnieniu od innych dostępnych na rynku układów przenosi napęd na podłoże także podczas zmiany biegów, a do tego ma ogromne zalety pod względem ładowności pojazdu i zużycia paliwa.

Nowy Arocs ma jeszcze inne atrakcyjne rozwiązania techniczne. W ramach prac konstrukcyjnych nad nowym Actrosem inżynierowie konstruktorzy Mercedes-Benz Trucks kompleksowo odnowili również Arocsa. Niemal wszystkie innowacje nowego Actrosa są dostępne dla ciężkiej ciężarówki budowlanej, ponieważ obniżenie kosztów, wysoki poziom bezpieczeństwa i maksymalna dostępność pojazdu decydują dziś także o przewadze konkurencyjnej naszych klientów z branży budowlanej. Dlatego oferujemy do Arocsa także systemy MirrorCam, Active Brake Assist 5, kokpit multimedialny oraz ulepszony Predictive Powertrain Control. Jedyna różnica: o ile w Actrosie innowacje te należą z reguły do wyposażenia standardowego, do Arocsa można je najczęściej zamówić jako wyposażenie dodatkowe.

Testy Actrosa

Nowy Actros czy nowy Arocs – nowe pojazdy Mercedes-Benz Trucks znów deklarują klientom na całym świecie „Trucks you can trust”

Nowy Actros i nowy Arocs zostały gruntownie sprawdzone w ramach testów letnich i zimowych, na złych drogach i na różnych stanowiskach kontrolnych. Pokonały łącznie miliony kilometrów dróg testowych. Każdy element konstrukcyjny i zespół musiał przejść dodatkowo niezliczone próby materiałowe i testy działania. Efektem jest powstanie samochódu ciężarowego, który spełnia obietnicę „ Trucks you can trust ” ‒ nie tylko w odniesieniu do oczekiwań przedsiębiorców, że dzięki walorom RoadEfficiency nowy samochód ciężarowy Mercedes-Benz przyniesie im zyski, lecz także z punktu widzenia kierowców, którzy wraz z nową ciężarówką dostają do dyspozycji bezpieczne i komfortowe narzędzie pracy. Konstruując nowego Actrosa i Arocsa, zapisaliśmy nowy rozdział w ponad 120-letniej historii budowy samochodów ciężarowych Daimler.

Obniżenie kosztów ‒ nawet o pięć procent niższe zużycie paliwa dzięki ulepszonej aerodynamice i innym wprowadzonym rozwiązaniom

W porównaniu ze swym poprzednikiem nowy Actros zużywa nawet o trzy procent paliwa mniej na autostradach i drogach szybkiego ruchu. Przy zwykłych przebiegach w transporcie dalekobieżnym, wynoszących ponad 120 tysięcy kilometrów rocznie, jest to kolejna znacząca redukcja kosztów. W ruchu podmiejskim oszczędność ta sięga nawet pięciu procent, ponieważ szczególnie tu uwidacznia się efekt ulepszenia systemu Predictive Powertrain Control.

Takie obniżenie zużycia osiągnięto dzięki zastosowaniu całego pakietu rozwiązań. Jednym z nich jest trwałe udoskonalenie aerodynamiki ‒ nowy system MirrorCam, który zastąpił duże lusterka zewnętrzne, swym opływowym kształtem i niewielkimi wymiarami znacznie przyczynia się do redukcji oporu aerodynamicznego. Jest to szczególnie widoczne na autostradach. Także nowe spojlery boczne o wklęsłym kształcie polepszają właściwości aerodynamiczne, podobnie jak optymalnie skonstruowany spojler dachowy.

Mercedes Benz Actros przód

Na autostradach i trasach podmiejskich ‒ Predictive Powertrain Control otwiera nowy wymiar ekonomicznej jazdy

Ogromny postęp w zakresie obniżenia zużycia paliwa w ruchu podmiejskim osiągnięto szczególnie dzięki rozszerzonej funkcjonalności inteligentnego sterowania tempomatem i skrzynią biegów Predictive Powertrain Control. Oprócz satelitarnego systemu lokalizacji pojazdu nowy system Predictive Powertrain Control korzysta z precyzyjnych cyfrowych map drogowych, danych topograficznych oraz informacji o kształcie zakrętów, geometrii skrzyżowań i rond oraz o znakach drogowych. System optymalizuje technikę jazdy nie tylko na wzniesieniach czy spadkach terenu, ale także na krętych drogach podmiejskich, na których używanie tempomatu było dotąd problematyczne. Wszystko to ma na celu unikanie niepotrzebnego hamowania, przyspieszania czy przełączania biegów, maksymalnie paliwooszczędną jazdę ciężarówki oraz zapewnienie optymalnego wsparcia kierowcy w jego pracy.

Ponadto współpraca systemu Predictive Powertrain Control z systemem automatycznego utrzymywania odległości zwiększa wydajność paliwową. System automatycznego utrzymywania odległości udostępnia w tym celu informacje o poprzedzających pojazdach, aby inteligentny tempomat mógł optymalnie zaplanować operacje zmiany biegów i regulację prędkości oraz najlepiej jak to możliwe wykorzystać rozpęd samochodu.

Po raz pierwszy w nowym Actrosie Predictive Powertrain Control może skorzystać z nowego trybu jazdy Economy+ w systemie automatycznego przełączania biegów PowerShift 3 , zaprojektowanego aby jeździć jeszcze oszczędniej. W wyposażeniu standardowym w dalszym ciągu dostępne są programy jazdy Standard/Eco/Power.

Kolejną nowością jest ulepszony system Predicitve Powertrain Control, dostępny również dla pojazdów do transportu ciężkiego do 120 ton, pojazdów z napędem na wszystkie koła, napędem Hydraulic Auxiliary Drive albo wyposażonych w turbosprzęgło z retarderem.

„Leading in Efficiency” ‒ nowe przełożenie tylnej osi dla Actrosa z silnikiem OM 471. Inteligentne rozwiązania techniczne zwiększają ekonomiczność jazdy

Kolejnym elementem wpływającym na obniżenie zużycia paliwa jest nowe standardowe przełożenie osi tylnej, którą zoptymalizowano pod względem masy. Dotychczasowe przełożenie i = 2,533 zredukowano do i = 2,412. Dzięki zastosowaniu zoptymalizowanej pod względem masy skrzyni biegów G211, to nowe przełożenie jest teraz dostępne dla wszystkich nowych Actrosów wyposażonych w 6-cylindrowy silnik rzędowy OM 471 drugiej generacji oraz ogumienie 315/70 R 22,5. Jest ono opłacalne zarówno na autostradach, jak i w ruchu podmiejskim.

Nowy Actros kokpit

Actros NGT ‒ nowy Actros teraz także z napędem gazowym

Redukcja emisji CO2 o około jedną czwartą przy zastosowaniu gazu ziemnego, niemalże neutralny bilans CO2 przy zastosowaniu biogazu, a ponadto niska emisja hałasu i zerowa emisja drobnego pyłu – silniki napędzane gazem mają oczywiste zalety z punktu widzenia użytkownika pojazdu, który chce szybko obniżyć emisję. Dlatego teraz oferujemy także nowego Actrosa NGT, wyposażonego w silnik napędzany gazem i standardową automatyczną skrzynię biegów z przekładnią hydrokinetyczną. Zastosowano w nim ultranowoczesny doładowany 6-cylindrowy silnik rzędowy M 936 G o mocy 222 kW (302 KM).

Actros NGT, dostępny jako pojazd dwu- lub trzyosiowy bez przyczepy, stanowi pożądaną alternatywę w ciężkim transporcie dystrybucyjnym, przy codziennych trasach o długości do 250 km. Jego wysoce stabilne zbiorniki wykonane ze stali i kompozytu mieszczą 4 x 145 litrów gazu. Opcjonalnie można je rozszerzyć o dodatkowe 4 x 100 litrów gazu.

Sensacyjna premiera światowa ‒ standardowe kamery MirrorCam zapewniają lepszą widoczność na wszystkie strony i zoptymalizowaną aerodynamikę

Kamery zastępujące lusterka zewnętrzne były dotąd znane z reguły z pojazdów koncepcyjnych . Od teraz Mercedes-Benz Trucks w pełni korzysta z zalet tego rozwiązania technicznego i wprowadza na rynek nowego Actrosa ‒ ciężarówkę, która jest pierwszym na świecie seryjnym pojazdem wyposażonym w MirrorCam.

W miejsce tradycyjnych lusterek głównych i szerokokątnych system ten opiera się całkowicie na kamerach cyfrowych i wyświetlaczach. Zapewnia przy tym znacznie lepszą widoczność na wszystkie strony, a jego efektywność wykracza poza wymogi prawne.

Nowy Actros MirrorCam

Oprócz związanego z tym wzrostu bezpieczeństwa, rezygnacja z lusterek obniża zużycie paliwa, ponieważ kompaktowe kamery cyfrowe mają ogromne zalety aerodynamiczne.

Kamery zamocowano po lewej i po prawej stronie na ramie dachowej. Rejestrowane obrazy są widoczne w rozdzielczości 720 x 1920 pikseli na dwóch 15-calowych wyświetlaczach, które umieszczono w kabinie przy słupkach A. Przyjemny efekt uboczny: kierowca ma dobrą widoczność także na ukos do przodu przez słupki A, a jego pole widzenia się powiększa. Ponadto powlekana soczewka doskonale chroni przed zanieczyszczeniami w polu widzenia. To kolejne zalety z punktu widzenia bezpieczeństwa.

Kierowcę wspiera wiele funkcji pomocniczych MirrorCam: podczas jazdy do przodu na wyświetlaczach widoczny jest klasyczny podział pól widzenia, analogiczny do zwykłych lusterek. Jednakże w ciągnikach siodłowych na zakrętach obraz na wyświetlaczu po wewnętrznej stronie zakrętu obraca się wraz ze skrętem, zapewniając optymalną widoczność na całą naczepę – to ogromna poprawa w porównaniu z układem tradycyjnych lusterek . Kolejnym elementem są linie odległościowe, ułatwiające prawidłową ocenę ruchu za pojazdem. Możliwe jest też indywidualne ustawienie dodatkowej linii, np. dla oznaczenia końca naczepy, co jeszcze upraszcza manewrowanie z centymetrową dokładnością. O zmierzchu system przechodzi w tryb noktowizyjny.

Ale to nie koniec: MirrorCam wyposażono w specjalną funkcję widoku manewrowego podczas cofania. W górnej części wyświetlacza widoczny jest wtedy obszar przy pojeździe, a w dolnej obszar odległy od pojazdu, przy czym oba lekko na siebie nachodzą. Jeżeli pojazd jest wyposażony w asystenta martwego pola, w sytuacjach krytycznych wyświetlacz MirrorCam pokazuje też ostrzeżenia.

Ramiona kamer składają się zarówno w kierunku jazdy, jak i w kierunku przeciwnym: taka konstrukcja pozwala uniknąć uszkodzenia kabiny w przypadku kolizji, co minimalizuje ewentualne koszty naprawy.

Niektóre funkcje MirrorCam można ustawiać indywidualnie. Manualnie reguluje się jasność wyświetlaczy. Także pole widzenia można zmieniać, podobnie jak w zwykłych lusterkach za pomocą panelu obsługowego w drzwiach. Naciskając przycisk, kierowca szybko powróci do preferowanego przez siebie ustawienia podstawowego. System kamer jest podgrzewany naciśnięciem przycisku.

Nowy Actros widok z kokpitu

System MirrorCam jest niezwykle cenny nie tylko podczas jazdy, ale także w czasie wypoczynku i snu ‒ można go włączyć na dwie minuty naciśnięciem przycisku przy drzwiach lub przy łóżku. Umożliwia to kierowcy skontrolowanie otoczenia pojazdu w dowolnej chwili. W przypadku próby kradzieży paliwa bądź ładunku albo aktu wandalizmu może on w ten sposób przeprowadzić szybką kontrolę wizualną i w razie potrzeby wszcząć alarm.Wspomniany system działa również przy zasłoniętej zasłonie i całkowitym wyłączeniu pojazdu.

Przy późniejszej odsprzedaży pojazdu z systemem MirrorCam zaletą mogą być zdefiniowane punkty połączeń w szkielecie drzwi, umożliwiające doposażenie go w zwykłe lusterka.

Ekskluzywne wyposażenie Mercedes-Benz Trucks ‒ nowy system Active Brake Assist 5 z jeszcze udoskonaloną funkcją rozpoznawania pieszych

Nowy system Active Brake Assist 5 to udoskonalona wersja Active Brake Assist 4. Możliwości tego systemu asystującego w dziedzinie bezpieczeństwa są wyjątkowe i nie oferuje ich żaden inny producent na rynku. Kolejną ulepszoną wersją Active Brake Assist piątej generacji marka Mercedes-Benz umacnia swoją pionierską pozycję w dziedzinie bezpieczeństwa ciężkich samochodów ciężarowych, potwierdzoną już niejednokrotnie także przez popyt rynkowy. Od momentu wprowadzenia systemu Active Brake Assist 1 w 2006 roku sprzedano około 230 tysięcy ciężarówek Mercedes-Benz wyposażonych w tego asystenta hamowania awaryjnego.

Nowy Actros widok z boku

Nowością w Active Brake Assist 5 jest współpraca systemów czujników radarowych i kamer. W ten sposób poprawiono między innymi reakcje systemu na pieszych w przedziale prędkości pojazdu do 50 km/h. System Active Brake Assist 5 reaguje teraz w granicach możliwości systemu pełnym hamowaniem na osoby przecinające tor jazdy, nadchodzące z przeciwka lub idące tym samym pasem ruchu. Dotyczy to także pieszych, którzy nieuważnie wejdą przed samochód i zszokowani tam się zatrzymają – w dobie smartfonów taka sytuacja zdarza się coraz częściej.

Jeżeli Active Brake Assist 5 rozpozna niebezpieczeństwo najechania na poprzedzający pojazd lub nieruchomą przeszkodę, bądź kolizji z pieszym przecinającym tor jazdy samochodu, idącym z przeciwka lub poruszającym się tym samym pasem ruchu, wówczas kierowca jest informowany o tym zagrożeniu przez trzystopniowy system ostrzeżeń. Jeśli kierowca sam nie podejmie działania, system wyemituje najpierw ostrzeżenie wizualne i dźwiękowe . Następnie uruchomi hamulce, osiągając opóźnienie do 3 m/s2, co odpowiada mniej więcej 50% maksymalnej mocy hamowania. Gdy kierowca w dalszym ciągu nie reaguje, system uruchamia pełne hamowanie – w razie potrzeby aż do zatrzymania pojazdu – a przy prędkości poniżej 50 km/h włącza światła awaryjne, aby ostrzec następnych uczestników ruchu drogowego. Po zatrzymaniu pojazdu zostaje automatycznie załączony elektroniczny hamulec postojowy.

Active Brake Assist 5 wspomaga kierowcę w krytycznych sytuacjach podczas jazdy i w optymalnych warunkach może złagodzić przebieg wypadku bądź nawet umożliwić jego uniknięcie.

Asystent martwego pola z funkcją rozpoznawania pieszych ostrzega kierowcę w niebezpiecznych sytuacjach. Również ten system oferuje wyłącznie Mercedes-Benz Trucks

Asystent martwego pola, wprowadzony na rynek w roku 2016 ekskluzywnie przez Mercedes-Benz Trucks, tak samo jak Active Brake Assist 5 rozpoznaje zarówno nieruchome, jak i poruszające się osoby bądź obiekty. Asystent martwego pola znacznie poprawia ochronę najsłabszych uczestników ruchu drogowego. System monitoruje strefę po stronie pasażera, a podczas skrętu w prawo pomaga kierowcy unikać ewentualnych kolizji z rowerzystami, pieszymi lub nieruchomymi przeszkodami, np. lampami sygnalizacji świetlnej, znakami drogowymi czy słupami oświetleniowymi. Ostrzega kierowcę odpowiednio wcześnie, aby pozostało więcej czasu na hamowanie. Funkcja ostrzegania obejmująca krzywą wleczoną jest aktywna do prędkości 36 km/h i ujawnia swoje zalety szczególnie w ruchu miejskim.

Asystent martwego pola nie jest automatycznym systemem hamowania, lecz działa na zasadzie wielostopniowego systemu ostrzegania. Gdy poruszający się bądź nieruchomy obiekt znajdzie się w strefie monitorowanej z boku po stronie pasażera, kierowca otrzymuje najpierw ostrzeżenie wizualne. Na wyświetlaczu MirrorCam po stronie pasażera zapala się w tym celu trójkąt ostrzegawczy. W przypadku niebezpieczeństwa kolizji, system emituje dodatkowe ostrzeżenie wizualne i dźwiękowe ‒ wskazanie miga wielokrotnie na czerwono, a po dwóch sekundach świeci stałym czerwonym światłem. Dodatkowo po stronie pasażera rozlega się jednocześnie sygnał ostrzegawczy. Opisywany system wspiera też kierowcę w unikaniu kolizji podczas zmiany pasa ruchu przy prędkości do 90 km/h.

Sercem asystenta martwego pola są dwa czujniki radarowe bliskiego zasięgu umieszczone na ramie pojazdu po stronie pasażera, przed tylną osią ciężarówki. Boczna strefa monitorowana ma szerokość 3,75 m. System jest zaprojektowany w taki sposób, aby obejmował całą długość zestawu ciężarowego plus 2 metry z przodu i maksymalnie metr z tyłu. Działa zarówno w pojazdach bez przyczepy/naczepy, jak i w zestawach ciężarowych o długości do 18,75 m.

Inne atrakcyjne elementy wyposażenia w dziedzinie bezpieczeństwa: asystent rozpoznawania znaków drogowych, elektroniczny hamulec postojowy i system stabilizujący jazdę przyczepy

Oprócz systemów Active Drive Assist, MirrorCam i Active Brake Assist 5 także inne innowacyjne systemy czynią nowego Actrosa jeszcze bezpieczniejszym. Asystent rozpoznawania znaków drogowych wspomaga kierowcę w przestrzeganiu przepisów ruchu drogowego i zwiększa bezpieczeństwo jazdy. Jest to szczególnie korzystne na długich, monotonnych trasach ze zmiennymi znakami drogowymi, w strefach prac budowlanych i obcych miastach. System uwzględnia w swym działaniu specyfikę samochodu ciężarowego, rozpoznaje ograniczenia prędkości, zakazy wyprzedzania i znaki ostrzegawcze oraz pokazuje dwa najważniejsze z nich na zintegrowanej tablicy wskaźników. W przypadku rozpoznania odpowiedniego oznakowania bądź uregulowanych prawnie ograniczeń prędkości, sygnalizuje złamanie przepisów i emituje ostrzeżenie.

Nowy elektroniczny hamulec postojowy z funkcją Hold ułatwia obsługę pojazdu i jednocześnie zwiększa bezpieczeństwo. Załącza się automatycznie po wyłączeniu silnika, a ponadto można go włączyć pociągnięciem dźwigni w kokpicie lub naciskając przycisk „P”, umieszczony na hamulcu postojowym. Wyłączenie hamulca następuje po naciśnięciu pedału gazu lub po ponownym naciśnięciu przycisku „P”. Zintegrowana funkcja Hold załącza się na postoju, na przykład podczas oczekiwania na czerwonym świetle ‒ wystarczy mocniej nacisnąć na pedał hamulca. Jej zwolnienie następuje po ponownym naciśnięciu pedału gazu. Zintegrowana funkcja wspomagania ruszania (Hill-Holder) czyni ten system cennym wsparciem dla kierowcy również podczas ruszania na wzniesieniu.

Jazda nowym Actrosem jest bezpieczniejsza także dzięki nowemu systemowi stabilizującemu jazdę przyczepy ‒ do naczep i przyczep. W krytycznych sytuacjach system ten zapobiegawczo wyhamowuje ciągnik wraz z naczepą/przyczepą, stabilizując w ten sposób cały zestaw siodłowy bądź drogowy.

Charakterystyczny wygląd zewnętrzny ‒ nowa sygnatura świetlna, światła do jazdy dziennej LED oraz inteligentne oświetlenie, zwiększające bezpieczeństwo

W złych warunkach świetlnych szczególnie ważne jest dobre oświetlenie pojazdu. Także w tej dziedzinie Actros oferuje innowacyjne rozwiązania, służące bezpieczeństwu i ułatwiające codzienną pracę za kierownicą. Nowa, zakrzywiona sygnatura świetlna przy górnej krawędzi reflektora zapewnia Actrosowi charakterystyczny wizerunek nocny. Również nowe, standardowe światła do jazdy dziennej LED pomagają innym uczestnikom ruchu drogowego jak najlepiej dostrzegać Actrosa za dnia. Ogromnym krokiem naprzód w dziedzinie bezpieczeństwa jest także nowy inteligentny system oświetlenia. Oprócz świateł do jazdy dziennej LED zawiera on funkcję automatycznego przełączania pomiędzy światłami drogowymi i mijania, funkcję automatycznego doświetlania skrętu oraz reflektory przeciwmgielne.

Actros przyciski funkcyjne w kierownicy

Rewolucyjny interfejs człowiek-maszyna (HMI) ‒ nowy, intuicyjny w obsłudze kokpit multimedialny z innowacyjnymi funkcjami

Każdy, kto wsiądzie do nowego Actrosa, natychmiast zauważy nowy kokpit multimedialny. Sercem tego całkowicie nowo zaprojektowanego interfejsu pomiędzy kierowcą, a pojazdem są dwa kolorowe wyświetlacze o przekątnej ekranu 10 cali ‒ standardowe wyposażenie nowego Actrosa. Zamiast klasycznej zintegrowanej tablicy wskaźników z prędkościomierzem, obrotomierzem i wskaźnikiem poziomu paliwa, w kokpicie multimedialnym za kierownicą umieszczono wyświetlacz główny z płaskim ekranem o wysokiej rozdzielczości. Ekran ten podaje kierowcy wszystkie podstawowe informacje istotne w czasie jazdy i o wiele więcej ‒ na przykład wskazania Active Drive Assist. Środkowy obszar wyświetlacza można skonfigurować indywidualnie.

Deskę rozdzielczą nowego Actrosa całkowicie oczyszczono, brak jest tu tradycyjnego panelu obsługowego z przełącznikami. Zamiast niego zamontowano drugi płaski ekran ‒ wyświetlacz dodatkowy z ekranem dotykowym. Umożliwia on wygodną i intuicyjną obsługę wszystkich pozostałych funkcji samochodu ciężarowego. Ważne funkcje, na przykład oświetlenie, ogrzewanie, klimatyzację czy telefon, obsługuje się bezpośrednio przyciskami szybkiego dostępu. Kierowca może ponadto w każdej chwili zwizualizować stan pojazdu, a więc przykładowo ciśnienie powietrza w oponach czy nacisk na oś.

Główny kolorowy wyświetlacz oraz dodatkowy wyświetlacz z ekranem dotykowym można też obsługiwać z nowej kierownicy wielofunkcyjnej, za pomocą przycisków dotykowych Touch Control, nazywanych też dotykowymi panelami sterującymi. Przesuwając palcem lub naciskając przyciski dotykowe Touch Control, kierowca może bezpiecznie obsługiwać oba ekrany także w czasie jazdy.

Dwa Actrosy

Nowy kokpit multimedialny ma nie tylko nowoczesny wygląd, ale dzięki wielu nowym funkcjom i intuicyjnej strukturze menu zapewnia jeszcze wyższy komfort jazdy, pracy i obsługi. Większość przełączników sprzętowych można obsługiwać na ekranie dotykowym. Szczególnie we współpracy z różnymi zabudowami i osprzętem daje to wysoki poziom elastyczności i ułatwia sterowanie. Komfort obsługi i pracy z kokpitem multimedialnym zwiększa dodatkowo wiele możliwości połączeń oraz podłączania urządzeń mobilnych. Oprócz dwóch złączy USB są wśród nich także zestaw głośnomówiący z podwójnym interfejsem Bluetooth, umożliwiający jednoczesne podłączenie dwóch telefonów komórkowych, a także funkcja integracji smartfona poprzez Apple CarPlayTM lub Android Auto. Kolejną zaletą nowego kokpitu multimedialnego jest możliwość zapisania nawet sześciu profili kierowców z klasyczną kartą kierowcy DTCO lub kartą Fleetboard.

Interaktywny kokpit multimedialny ‒ jeszcze większe wymiary, większa indywidualizacja i jeszcze więcej funkcji

Jako rozszerzenie kokpitu multimedialnego, Mercedes-Benz oferuje w nowym Actrosie jeszcze silniej skomunikowany sieciowo i wyposażony w jeszcze więcej funkcji interaktywny kokpit multimedialny. Jego 12-calowy wyświetlacz główny jest znacznie większy od wyświetlacza zwykłego kokpitu multimedialnego. Kierowca może wybierać pomiędzy dwoma stylistykami ekranu ‒ „classic” i „advanced” . Stylistyka „classic” jest tożsama ze sposobem wizualizacji w zwykłym kokpicie multimedialnym. Kierowca może ją wybrać manualnie. Stylistyka „advanced” umożliwia zindywidualizowany, zmienny sposób prezentacji treści w trzech grupach: pośrodku duży okrągły wskaźnik prędkościomierza z informacjami o jeździe, po lewej stronie informacje dotyczące pojazdu, np. o ciśnieniu powietrza w oponach, temperaturach roboczych, poziomach płynów w zbiornikach itd. Po prawej stronie widoczne są informacje dotyczące kierowcy, np. czasy kierowania pojazdem i odpoczynku, książka telefoniczna i elementy audio. Ponadto po aktywacji Active Drive Assist czy systemu automatycznego utrzymywania odległości następuje zmiana wskazań na grafikę systemów asystujących dostosowaną do trybu zautomatyzowanej jazdy, zapewniającą kierowcy wsparcie w optymalnym kontrolowaniu sytuacji w ruchu drogowym.

Actros na torze testowym

Zakres dostawy interaktywnego kokpitu multimedialnego obejmuje system nawigacyjny z asystentem rozpoznawania znaków drogowych oraz funkcją Remote Online, umożliwiającą sterowanie funkcjami pojazdu i ich kontrolowanie na smartfonie. Oprócz systemu komfortowego telefonowania nowy kokpit umożliwia także bezprzewodowe ładowanie smartfonów.

To wyposażenie zapewnia ponadto najwyższy poziom łączności sieciowej ‒ pojazdy z interaktywnym kokpitem multimedialnym mogą być połączone w portalem MB Truck App oraz tą drogą pobierać aplikacje zwiększające komfort i ekonomiczność. Podsumowując: w nowym Actrosie urzeczywistniamy hasło „App your Truck”.

Wygodę pracy zwiększa ponadto nowy komfortowy kluczyk z pilotem. Za jego pomocą kierowca może wygodnie otwierać i zamykać swój samochód ciężarowy z maksymalnej odległości 50 metrów. Pilot zdalnego sterowania radiowego działa przy tym w każdym kierunku i nie musi być bezpośrednio skierowany na samochód. Aby uruchomić silnik przyciskiem Start/Stop, wystarczy obecność kluczyka w pojeździe , a więc podczas jazdy kierowca może go trzymać w kieszeni spodni lub kurtki.

Podstawą wszystkich rozwiązań w zakresie łączności sieciowej w nowym Actrosie jest Truck Data Center. Urządzenie to odbiera dane z zamontowanych w ciężarówce czujników, kamer itd. oraz analizuje je pod kątem najróżniejszych zastosowań. Jednocześnie jest ono interfejsem dla wszystkich usług sieciowych, a więc odpowiada za komunikację zewnętrzną samochodu ciężarowego.

Stefan Buchner prezentuje nowego Actrosa

Wyższa dyspozycyjność pojazdu dla przedsiębiorców ‒ Mercedes-Benz Uptime teraz także z funkcją monitoringu przyczepy/naczepy

Połączenie sieciowe nowego Actrosa jest wsparciem dla kierowcy w wykonywaniu jego wymagającej pracy na drodze oraz oferuje mu wiele nowoczesnych opcji wyposażenia w zakresie informacji i rozrywki. Również przedsiębiorcy łączność sieciowa z nowym Actrosem otwiera możliwości jeszcze efektywniejszego wykorzystania pojazdu, rozłożenia obciążeń i organizacji procesów logistycznych. Celem każdej firmy transportowej jest stałe obciążenie wszystkich samochodów ciężarowych zleceniami przewozowymi. Wyposażenie nowego Actrosa w Truck Data Center umożliwia tu interwencję zawsze we właściwym czasie . Ten moduł połączeniowy jest bazą dla Mercedes-Benz Uptime i wszystkich usług Fleetboard. Dzięki niemu ciężarówka jest stale połączona z chmurą i staje się częścią Internetu rzeczy.

Mercedes-Benz Uptime maksymalizuje dyspozycyjność samochodów ciężarowych poprzez stały monitoring danych pojazdu w czasie rzeczywistym. Umożliwia to odpowiednio wczesne rozpoznawanie zapotrzebowania na czynności przeglądowo-naprawcze. Zespół serwisowy Mercedes-Benz zawczasu informuje klientów, zaleca wykonanie konkretnych czynności i wraz z dyspozytornią organizuje realizację optymalnego rozwiązania naprawczego. Nowością w ramach Mercedes-Benz Uptime jest objęcie tymi analizami istotnych danych z przyczepy bądź naczepy. W ostatecznym rozrachunku Mercedes-Benz Uptime pozwala unikać przestojów, spowodowanych np. awariami samochodu i nieplanowanymi naprawami oraz optymalizuje planowe pobyty pojazdu w warsztacie.

Actros EDITION 1

Zarządzanie zleceniami Fleetboard oraz Mercedes-Benz ServiceContracts również zwiększają wykorzystanie pojazdu

Fleetboard oferuje zindywidualizowane rozwiązania telematyczne, które pomagają przedsiębiorcy w maksymalnie efektywnej eksploatacji samochodów ciężarowych. Aplikacja Fleetboard Manager App umożliwia łatwy i szybki dostęp do łączności sieciowej. Na bieżąco przekazuje szereg informacji o pojeździe do bazy floty, pozwalając rozpoznać potencjały optymalizacji, na przykład zbyt wysokie zużycie paliwa.

Ponadto usługi Fleetboard mogą zwiększać dostępność pojazdu. Przykładem niech będzie usługa zarządzania zleceniami Fleetboard, którą można elastycznie zintegrować z używanym już przez firmę systemem dyspozytorskim, gospodarki towarowej i ERP. Wszystkie niezbędne informacje Fleetboard w pełni zintegrowane w Actrosie są dostępne na dodatkowym wyświetlaczu nowego kokpitu multimedialnego, co sprzyja efektywnej komunikacji, transparentności procesów i łatwej wymianie informacji pomiędzy kierowcą a centralą – zawsze w celu maksymalnie szybkiej i zyskownej realizacji zleceń transportowych.

W nowym Actrosie przewidziano okresy międzyprzeglądowe uzależnione od sposobu eksploatacji pojazdu, co pozwala na jego maksymalnie długie użytkowanie i zapewnia jego zyskowność. Gdy konieczne jest w końcu serwisowanie ciężarówki, dzięki dostosowanym do potrzeb umowom serwisowym Mercedes-Benz ServiceContracts, przebiega ono tak efektywnie, jak to tylko możliwe. Umowy serwisowe obniżają koszty całkowite . Obowiązują w całej Europie i są tak stopniowane, aby dokładnie pokrywały zapotrzebowanie każdej floty. Ponadto klient ma do wyboru umowę CharterWay ServiceLeasing. Ta oferta łączy leasing z zaletami umów Mercedes-Benz ServiceContracts, tworząc zindywidualizowane kompleksowe rozwiązanie, niewymagające dodatkowego nakładu inwestycyjnego.

Actros Safety Truck

Jazda, praca, mieszkanie – nowy Actros oferuje atrakcyjne miejsce pracy i wyjątkowy poziom komfortu dla kierowcy

Klient zamawiający nowego Actrosa może wybierać spośród różnych linii wyposażenia. Szczytowy model z silnikiem OM 473, najmocniejszą jednostką napędową Actrosa, jest przykładowo dostępny ze specjalnym pakietem Beauty w stylizacji na włókno węglowe oraz specjalnym oznaczeniem typu.

Jednak nie tylko dzięki swemu atrakcyjnemu wizerunkowi zewnętrznemu, lecz także swym „walorom wewnętrznym” nowy Actros oferuje kierowcy miejsce pracy, które jest wyjątkowe w ciężkim transporcie ciężarowym. MirrorCam i Active Drive Assist zmniejszają jego stres i zwiększają bezpieczeństwo. Do tego samego dążą ulepszony system Predictive Powertrain Control oraz uniwersalny w użytkowaniu kokpit multimedialny.

Nowy Actros oferuje kierowcy dobre rozwiązania również na czas przerw czy godziny po pracy ‒ kabina o przyjaznych barwach, z wygodnymi łóżkami oraz wieloma możliwościami konfiguracji wraz z wyposażeniem SoloStar Concept – idealnym dla obsady jednoosobowej – otrzymywała w przeszłości niejednokrotnie najwyższe oceny w testach międzynarodowych czasopism specjalistycznych.

Konstruktorzy nowego Actrosa uwzględnili szczególnie wyniki badań wskazujące na znaczenie światła dla kondycji i dobrego samopoczucia kierowcy. Nowy system oświetlenia wnętrza zapewnia optymalne oświetlenie kabiny praktycznie w każdej sytuacji i jest dostępny w trzech wariantach. Przy wariancie standardowym całkowicie rozświetla kabinę i ma dwa punktowe reflektory do czytania świecące ciepłym białym światłem. Orientację w kabinie podczas jazdy zwiększa dyskretne oświetlenie do jazdy nocnej w kolorze niebieskim. Jeszcze przyjemniej oświetla wnętrze nowe, dostępne opcjonalnie oświetlenie Ambiente LED. Dostępne jest tu przykładowo dodatkowe oświetlenie Ambiente do jazdy nocnej, które na niebiesko oświetla wnękę na nogi i kokpit. Oświetlenie mieszkalne w kolorze bursztynowym zapewnia przytulną atmosferę w strefie mieszkalnej. Należący do niego budzik świetlny dodatkowo zwiększa komfort.

Actros grill

Innowacje w transporcie budowlanym ‒ najważniejsze atrakcje produktowe nowego Actrosa są dostępne na życzenie również dla Arocsa

Arocs to ciężki budowlany samochód ciężarowy Mercedes-Benz Trucks, rozpoznawalny na pierwszy rzut oka po charakterystycznej atrapie chłodnicy o wyglądzie zęba łyżki koparki. Arocs jest przystosowany do ciężkich i różnorodnych warunków w transporcie budowlanym. Dowiódł swej mocy, wytrzymałości i wydajności zarówno w terenie, jak i na drogach. Czy to jako ciężka wywrotka, betonomieszarka, ciągnik siodłowy, czy podwozie ciężarowe – ze swym solidnym układem jezdnym, zawieszeniem i konstrukcją ramy Arocs spełnia oczekiwania praktyków na placach budowy i w dostawach kooperacyjnych. Wśród technicznych atrakcji tego pojazdu są między innymi pracujące bez zużycia turbosprzęgło z retarderem – idealne chociażby w terenie dla ciężkich wywrotek z napędem na wszystkie koła – oraz wspomagający ruszanie napęd Hydraulic Auxiliary Drive, który w odróżnieniu od innych dostępnych na rynku układów przenosi napęd na podłoże także podczas zmiany biegów, a do tego ma ogromne zalety pod względem ładowności pojazdu i zużycia paliwa.

Nowy Arocs ma jeszcze inne atrakcyjne rozwiązania techniczne. W ramach prac konstrukcyjnych nad nowym Actrosem inżynierowie konstruktorzy Mercedes-Benz Trucks kompleksowo odnowili również Arocsa. Niemal wszystkie innowacje nowego Actrosa są dostępne dla ciężkiej ciężarówki budowlanej, ponieważ obniżenie kosztów, wysoki poziom bezpieczeństwa i maksymalna dostępność pojazdu decydują dziś także o przewadze konkurencyjnej naszych klientów z branży budowlanej. Dlatego oferujemy do Arocsa także systemy MirrorCam, Active Brake Assist 5, kokpit multimedialny oraz ulepszony Predictive Powertrain Control. Jedyna różnica: o ile w Actrosie innowacje te należą z reguły do wyposażenia standardowego, do Arocsa można je najczęściej zamówić jako wyposażenie dodatkowe.

Testy Actrosa

Nowy Actros czy nowy Arocs – nowe pojazdy Mercedes-Benz Trucks znów deklarują klientom na całym świecie „Trucks you can trust”

Nowy Actros i nowy Arocs zostały gruntownie sprawdzone w ramach testów letnich i zimowych, na złych drogach i na różnych stanowiskach kontrolnych. Pokonały łącznie miliony kilometrów dróg testowych. Każdy element konstrukcyjny i zespół musiał przejść dodatkowo niezliczone próby materiałowe i testy działania. Efektem jest powstanie samochódu ciężarowego, który spełnia obietnicę „ Trucks you can trust ” ‒ nie tylko w odniesieniu do oczekiwań przedsiębiorców, że dzięki walorom RoadEfficiency nowy samochód ciężarowy Mercedes-Benz przyniesie im zyski, lecz także z punktu widzenia kierowców, którzy wraz z nową ciężarówką dostają do dyspozycji bezpieczne i komfortowe narzędzie pracy. Konstruując nowego Actrosa i Arocsa, zapisaliśmy nowy rozdział w ponad 120-letniej historii budowy samochodów ciężarowych Daimler.

Previous
Previous

Mercedes pisze swoją historię aut elektrycznych na nowo. Oto EQC.

Next
Next

BRABUS: Od garażu do globalnej ikony tuningu