Dlaczego warto zabezpieczyć auto powłoką ceramiczną?
Garażowanie, regularne mycie i usuwanie zanieczyszczeń - czego byśmy nie zrobili, po kilku latach stan lakieru naszego auta będzie znacząco odbiegał od tego, w jakim nowy samochód wyjechał z salonu. Co można zrobić, żeby temu zapobiec? Rozwiązaniem może być zastosowanie powłoki ceramicznej.
Jesteś zainteresowany taką usługą?
Czym w największym skrócie jest ten zabieg oferowanych coraz częściej przy zakupie samochodu? To ochrona powierzchni lakieru za pomocą aplikacji powłoki ceramicznej zawierająca różnego typu właściwości ochronne.
Dlaczego stosowanie powłoki ceramicznej ma w ogóle sens?
Lakier samochodu z mniejszą odpornością?
Jeśli ktoś w ostatnich latach zauważył spadek odporności lakieru samochodu np. na drobne zarysowania, to jak najbardziej ma rację. Od jakiegoś czasu w Unii Europejskiej zabronione zostało stosowanie lakierów samochodowych zawierających w swoim składzie m.in. toluen czy ołów.
Oba te składniki w dużej mierze wpływały na solidność powłoki lakierniczej w starszych samochodach, ale z drugiej strony - były też mocno toksyczne. Chociażby toluen był bardzo szkodliwy dla układu oddechowego, krwionośnego, rozrodczego, nerwowego, nerek, wątroby, skóry, oczu i mózgu, a także dla środowiska.
Ołów z kolei stanowił wielkie zagrożenie dla niemal każdego narządu i układu w ludzkim ciele, będąc także czynnikiem przyczyniającym się do skażenia wód i gleb na olbrzymią skalę.
Decyzja Unii Europejskiej była więc korzystna dla środowiska i ludzi, natomiast negatywnie wpłynęła na odporność samochodowych lakierów. Zaczęto więc szukać sposobów, by temu zaradzić.
Ceramiczna ochrona lakieru - początki
Na początku pojawiły się powłoki kwarcowe
To rozwiązanie na pierwszy rzut oka miało szereg zalet. Powłoka kwarcowa faktycznie w pewnym stopniu chroniła powierzchnię lakieru, wytrzymywała dłużej od powłok woskowych, a do tego ograniczała przyleganie wszelkiego rodzaju zanieczyszczeń. Przy okazji nadawała lakierowi błysku i pogłębiała kolor.
Niestety miała też ogromną wadę. O ile wytrzymywała dłużej od powłoki woskowej, o tyle i tak przeważnie wystarczała na zaledwie rok. Po tym czasie trzeba było powtórzyć całą procedurę. Niska była też odporność takich powłok na agresywne środki chemiczne.
Obecnie nadal oferuje się powłoki kwarcowe, głównie ze względu na niższą cenę. Jeśli jednak naprawdę zależy nam na skuteczną ochronę lakieru na dłuższą metę, rozwiązanie jest tylko jedno - powłoka ceramiczna na auto.
Powłoka ceramiczna czy warto?
Wbrew nazwie ten rodzaj powłoki ma niewiele wspólnego z prawdziwą ceramiką. Bazowymi składnikami są tutaj tlenek tytanu oraz tlenek krzemu. Pomimo tego, co twierdzą reklamy, nie ma więc tutaj mowy o szklanej warstwie pokrywającej nasz lakier.
Zgodne z marketingowymi hasłami jest natomiast niemal wszystko inne. Powłoka ceramiczna po odpowiednim nałożeniu na lakier samochodowy stanowi właściwie jedną całość, sprawiając, że jej usunięcie jest możliwe tylko w sposób mechaniczny.
Podobnie też jak powłoka kwarcowa zwiększa głębię koloru lakieru, znacząco zwiększa połysk i zapewnia chronionej powłoce ceramicznej hydrofobowość.
Powłoka ceramiczna, a powłoka kwarcowa - różnice
Przy okazji powłoka ceramiczna pozbawiona jest większości wad powłoki kwarcowej. Po jej aplikacji konieczność odświeżenia pojawia się dopiero po ok. 5 latach. Twardość powłoki ceramicznej również jest znacznie większa od kwarcu (9H w tzw. skali ołówkowej), dzięki czemu jest w stanie ochronić nasz lakier przed większością codziennych zagrożeń.
Nie straszne nam będą promienie UV, wysoka temperatura, sól drogowa czy ptasie odchody. Nie będziemy musieli martwić się również odpryskami kamieni - oczywiście wszystkie zanieczyszczenia trzeba i tak jak najszybciej usunąć, ale po tej czynności nie zobaczymy już odbarwionego czy zniszczonego lakieru.
Nie oznacza to wprawdzie, że lakier na naszym aucie nagle staje się niezniszczalny, ale ceramika lakieru pozwoli nam uniknąć szeregu uszkodzeń, które na niechronionej powierzchni byłyby widoczne już po roku albo dwóch od wyjazdu z salonu.
Nowość na rynku - powłoka grafenowa
Powłoka grafenowa to nowoczesne rozwiązanie, dostępne na rynku powłok ochronnych dopiero od kilku lat, które zyskuje coraz większą popularność w motoryzacji. Głównym składnikiem tej powłoki jest PDMS, polimer z grupy silikonów, który jest silnie hydrofobowy i przepuszczalny dla gazów. Dodatkowo w skład wchodzi tlenek grafenu.
Grafen, jako bardzo cienka i wytrzymała forma węgla, charakteryzuje się doskonałą przewodnością elektryczną i cieplną, oraz odpornością na wodę i wysokie temperatury do 600°C. Powłoki grafenowe są nakładane ręcznie i skutecznie chronią przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi.
Powłoka grafenowa, a powłoka ceramiczna - różnice
Jeśli zastanawiasz się, czy powłoka grafenowa na lakier jest lepszym wyborem niż powłoka ceramiczna, warto wziąć pod uwagę ich różnice chemiczne i właściwości. Obie zapewniają ochronę przed wodą, brudem i mikrorysami, jednak powłoka grafenowa wyróżnia się większą odpornością na ścieranie oraz efektywniejszym odprowadzaniem wody z powierzchni pojazdu.
Dodatkowo powłoki grafenowe są bardziej uniwersalne i mogą być stosowane na różnych rodzajach powierzchni, takich jak metal, lakier, elementy i powierzchnie kół, tworzywa sztuczne, chrom, szkło oraz guma. To sprawia, że są idealnym wyborem dla szerokiego spektrum aplikacji motoryzacyjnych.
Kiedy najlepiej stosować powłoki ceramiczne?
Na to pytanie jest tylko jedna odpowiedź - jeszcze przed wyjazdem z salonu.
Żeby bowiem skorzystać w maksymalnym stopniu z zalet, jakie oferuje stosowanie powłok ceramicznych lakier auta musi być w perfekcyjnym stanie. Po pierwsze po to, żeby nałożenie powłoki ceramicznej przebiegło skutecznie, a po drugie po to, żeby warstwa ceramiki nie podkreśliła wszystkich niedoskonałości lakieru.
Czy warto zastosować powłokę ceramiczną w przypadku starszych aut?
Oczywiście można - a nawet warto - zabezpieczyć powłoką ceramiczną lakier również używanym samochodzie. Trzeba jednak mieć wtedy świadomość, że koszt położenia powłoki ceramicznej może być większy. Konieczne będzie bowiem dokonanie odpowiednich zabiegów, które sprawią, że lakier będzie się nadawał do aplikacji ochrony ceramicznej. A taki proces może zająć nawet kilka dni.
Jak wygląda proces nakładania powłoki ceramicznej?
Proces nakładania powłoki ceramicznej wymaga dokładnego przygotowania karoserii. Należy dokładnie oczyścić nadwozie poprzez umycie, usunięcie zanieczyszczeń, odtłuszczenie powierzchni, a także zastosować się do wskazań, jak dokładnie nakładać powłokę ceramiczną w zależności od rodzaju produktu. Podkreśla się także konieczność odczekania odpowiedniego czasu na wyschnięcie powłoki oraz sugeruje skorzystanie z usług w profesjonalnym studiu detailingowym.
Jeśli więc czekamy właśnie na odbiór nowego samochodu, zadbajmy o to, żeby wyjechał na drogę odpowiednio zabezpieczony. W przeciwnym wypadku wydłuży się czas i koszt zastosowania właściwej ochrony lakieru.
Powłoka ceramiczna a pomiar grubości lakieru?
Powłoka ceramiczna ma też przy okazji dodatkową zaletę - nie wpływa w żaden sposób na pomiar grubości lakieru. Jeśli więc będziemy sprzedawać samochód z takim zabezpieczeniem, nikt nie zasugeruje nam, że auto było ponownie malowane. Nawet pomimo tego, że po kilku czy kilkunastu latach wygląda niemal jak nowe.
Powłoka ceramiczna - jak dbać o takie zabezpieczenie?
Biorąc pod uwagę wyjątkowo wysoką odporność powłoki ceramicznej, nie musimy się specjalnie przejmować jej pielęgnacją. Co nie znaczy, że nie trzeba o nią od czasu do czasu zadbać, choć ogranicza się to głównie do właściwego mycia samochodu.
To, o czym należy przede wszystkim pamiętać, to unikanie szczotkowych myjni automatycznych. Mogą one przeciągać po karoserii drobinki piasku znajdujące się na aucie, tym samym degradowana będzie powłoka ochronna.
Dużo lepiej skorzystać z usług ręcznych myjni samochodowych albo myjni bezdotykowych, które nie uszkodzą powłoki, a mycie auta będzie równie skuteczne. Tym bardziej, że właściwości hydrofobowe powłoki ceramicznej sprawiają, że wszelki zanieczyszczenia usuwa się dużo szybciej i łatwiej.
Warto też pamiętać o jak najszybszym usuwaniu chociażby ptasich odchodów i nie stosować bardzo agresywnej chemii. W obu tych przypadkach może dojść do przyspieszonej degradacji powłoki.
Nie wystarczy regularne polerowanie auta?
Teoretycznie jest to rozwiązanie przeważnie tańsze od nałożenia warstwy ochronnej, ale związane są z nim dwa problemy.
Po pierwsze - warstwy lakieru samochodowego są obecnie nie tylko pozbawione szkodliwych substancji, ale też mają o wiele mniejszą grubość. W rezultacie polerując auto nie tylko znacząco zmniejszamy grubość powłoki lakierniczej, ale też w pewnym momencie… po prostu nam jej zabraknie.
Nie wspominając już o momencie, kiedy będziemy próbowali sprzedać samochód, a kupujący uzbrojony w czujnik grubości lakieru zacznie zadawać niewygodne pytania. Po drugie - wypolerowany lakier bez dodatkowego zabezpieczenia będzie cieszył oko tylko przez krótki czas. Po roku czy dwóch znów zostanie oszpecony mikrorysami i innymi niedoskonałościami. I co wtedy? Kolejna polerka?
Lepiej raz na pięć lat porządnie zabezpieczyć samochód. Tym bardziej, że koszt niektórych lakierów potrafi być wielokrotnie wyższy od kosztu nałożenia powłoki ceramicznej, więc zdecydowanie warto je chronić przed uszkodzeniem.
FAQ - Najczęściej zadawane pytania
Czy warto robić ceramikę na auto?
Tak. Ze względu na zmniejszoną odporność lakieru we współczesnych autach aplikacja powłoki ceramicznej to bardzo dobre rozwiązanie. Pozwala na ochronę lakieru przed uszkodzeniami mechanicznymi, codziennymi zabrudzeniami, solą drogową oraz podnosi wartość samochodu.
Czy opłaca się robić ceramikę?
Nałożenie powłoki ceramicznej na pierwszy rzut oka może wydawać się kosztowne. Patrząc jednak na to przed jak szerokim zakresem uszkodzeń chroni lakier oraz przez fakt, że zachowuje swoje właściwości nawet do pięciu lat, jest to inwestycja, którą warto rozważyć.
Jaki jest koszt położenia ceramiki na auto?
W dziale Auto Detailingu Mercedes-Benz Garcarek koszt położenia powłoki ceramicznej to około 2600 złotych netto w przypadku nowego samochodu (ok. 4500 netto przy zastosowaniu nowszej technologicznie powłoki grafenowej). W przypadku auta używanego do kwoty należy doliczyć koszt polerowania auta, w celu przystosowania lakieru do aplikacji powłoki.
Czy powłoka ceramiczna niszczy lakier?
Nie. Powłoka ceramiczna chroni lakier samochodowy przed szeregiem uszkodzeń jednocześnie nie ingerując w strukturę i nie zmieniając jego grubości, jak to wygląda w przypadku polerowania lakieru. To rozwiązanie daje chwilowy efekt wizualny, jednak niszczy lakier w przeciwieństwie do aplikacji powłoki ceramicznej.