Aktywny tempomat DISTRONIC - wszystko co musisz wiedzieć
Wyobraź sobie podróż autostradą, gdzie sterowanie prędkością i odległością od innych pojazdów jest całkowicie automatyczne. Distronic, innowacyjny, adaptacyjny tempomat i asystent odległości od Mercedes-Benz, to technologia, która zmienia zasady gry. Ten inteligentny system dostosowuje prędkość do warunków ruchu drogowego, zapewniając bezpieczeństwo i wygodę. Zapraszamy do przeczytania czym jest i jak działa Distronic w Mercedesie.
DISTRONIC, będąc wyspecjalizowanym adaptacyjnym tempomatem w samochodach marki Mercedes-Benz, łączy w sobie precyzję i zaawansowaną technologię. Wyposażony w czujniki radarowe, które działają w różnych zakresach - od radaru krótkiego zasięgu po radar średniego i dalekiego zasięgu - DISTRONIC jest synonimem innowacyjnej jazdy.
Ewolucja tempomatu: od prostego urządzenia do zaawansowanej technologii
Począwszy od prostego urządzenia do utrzymania stałej prędkości, tempomat przeszedł długą drogę, ewoluując w pełnoprawny system jakim jest DISTRONIC. Zaawansowany tempomat, współpracując z nawigacją satelitarną i integracją systemów bezpieczeństwa, umożliwia nie tylko utrzymanie bezpiecznego dystansu i prędkości, ale również przewiduje i reaguje na zmieniające się warunki drogowe.
Czym jest DISTRONIC?
DISTRONIC, będący aktywnym tempomatem w samochodach Mercedes-Benz, to więcej niż zwykły tempomat. System nie tylko utrzymuje ustaloną przez kierowcę prędkość, ale również automatycznie dostosowuje ją do tempa ruchu drogowego, zapewniając odpowiednią prędkość i bezpieczną odległość od pojazdów jadących
Czujniki radarowe w DISTRONIC
Ten zaawansowany system korzysta z czujników radarowych, zdolnych do wykrywania obiektów na różnych dystansach. Dzięki temu DISTRONIC efektywnie analizuje sytuację drogową, dostosowując prędkość do aktualnych warunków drogowych.
Czujniki są sercem systemu DISTRONIC, zapewniające bezpieczną jazdę. Składają się z radaru krótkiego zasięgu, przeznaczonego do monitorowania bezpośredniego otoczenia pojazdu, oraz radaru średniego i dalekiego zasięgu, których zadaniem jest obserwacja warunków drogowych na dalszym dystansie. Te zaawansowane technologicznie sensory pozwalają DISTRONIC na dokładną analizę sytuacji na drodze, co jest kluczowe dla automatycznej regulacji prędkości i utrzymania bezpiecznego odstępu od
Kamery i nawigacja satelitarna
DISTRONIC korzysta nie tylko z czujników radarowych, ale również z systemu kamer i nawigacji satelitarnej. Kamery, działając w synergii z radarowymi sensorami, dostarczają dodatkowych danych o otoczeniu, co pozwala na jeszcze precyzyjniejsze działanie systemu. Nawigacja satelitarna z kolei dostarcza informacji o nadchodzących zmianach w trasie, takich jak zakręty czy ronda, co umożliwia systemowi DISTRONIC zaplanowanie najbardziej efektywnej i bezpiecznej jazdy.
Możliwości DISTRONIC i DISTRONIC Plus
DISTRONIC to nie tylko regulacja prędkości. To także:
Adaptacja prędkości zależna od nawigacji i rodzaju drogi,
Asystent pasa ruchu dla komfortowej i bezdotykowej jazdy,
Autonomiczne wyprzedzanie za pomocą kierunkowskazów,
Regulacja stylu jazdy zgodnie z wybranym trybem,
Dostosowanie tempa do obowiązujących znaków drogowych i przepisów.
Różnice między systemami DISTRIONIC i DISTRONIC Plus
DISTRONIC w wersji podstawowej jest starszy i mniej zaawansowany technologicznie działając bardziej jak tradycyjny tempomat. Używa prostszego zestawu czujników i oferuje ograniczone funkcje. Pozwala na utrzymanie prędkości i, w niektórych sytuacjach, odstępu od pojazdu z przodu. Nie potrafi jednak samodzielnie zatrzymać samochodu. W sytuacjach wymagających pełnego zatrzymania, DISTRONIC informuje kierowcę o potrzebie przejęcia kontroli i wyłącza się.
DISTRONIC Plus posiada również dodatkowe funkcjonalności takie jak:
Automatyczna regulacja prędkości: Distronic wykorzystuje dane nawigacji satelitarnej do dostosowywania prędkości w zależności od sytuacji drogowej, takich jak ronda, skrzyżowania, zjazdy z autostrady, czy punkty poboru opłat.
Asystent pasa ruchu: Współpracując z systemem Distronic Plus, utrzymuje pojazd na pasie bez konieczności dotykania kierownicy, co jest szczególnie przydatne podczas jazdy autostradą.
Samodzielne wyprzedzanie: Po włączeniu kierunkowskazu, Distronic samodzielnie wykonuje manewr wyprzedzania, włączając zjazd na odpowiedni pas i przyspieszenie do zadanej prędkości.
Dynamic Select - dostosowanie stylu jazdy: Umożliwia wybór między dynamicznym trybem S a komfortowym trybem C. Nasz wybór wpływa na charakter jazdy z użyciem systemu DISTRONIC Plus.
Pomoc w przestrzeganiu przepisów ruchu drogowego: DISTRONIC może odczytywać znaki drogowe i dostosowywać prędkość, a także kontrolować ruch wokół pojazdu, aby uniknąć naruszenia przepisów w krajach z odpowiednimi ograniczeniami.
Awaryjne wyhamowanie: W przypadku nagłych sytuacji, jak np. utrata przytomności kierowcy, system interweniuje, próbując obudzić kierowcę, a następnie samodzielnie spowalnia pojazd do zatrzymania.
W jakim zakresie prędkości działa DISTRONIC Plus?
System DISTRONIC Plus działa w zakresie prędkości od 0 km/h do 200 km/h w standardowych modelach samochodów Mercedes. Jeśli pojazd jest wyposażony dodatkowo w pakiet wspomagania jazdy, zakres ten zwiększa się do 210 km/h.
Minimalna prędkość poruszania się, którą można ustawić w systemie tempomatu, to 20 km/h, ale DISTRONIC potrafi dostosować prędkość do niższej, np. w korkach, aż do całkowitego zatrzymania.
Jak korzystać z systemu DISTRONIC i DISTRONIC Plus?
System Distronic w samochodach Mercedes aktywuje się różnie w zależności od modelu. W starszych modelach używa się do tego dźwigni po lewej stronie kierownicy: pociągając ją aktywujemy system, regulujemy prędkość przesuwając dźwignię w górę lub w dół, a pokrętłem na końcu dźwigni ustawiamy odległość od pojazdu z przodu.
W nowszych modelach, jak klasy S i E, wszystkie funkcje Distronic przeniesiono na kierownicę. Uruchamia się go przełącznikiem przy symbolu tempomatu, a prędkość i adaptacyjny regulator prędkości reguluje się przyciskami na kierownicy.
Ważne: Distronic wyłącza się po naciśnięciu hamulca, a po puszczeniu pedału przyspieszenia system wraca do początkowo zadanej prędkości.
Informacje o Distronicu wyświetlane są na ekranie komputera pokładowego, gdzie widać symbol poprzedzającego pojazdu, skalę odległości, ustawioną prędkość maksymalną i nasz pojazd.
Symbol pojazdu poprzedzającego nas
Skalę odległości
Ustawioną przez nas prędkość maksymalną
Nasz pojazd
Na prędkościomierzu czerwona strzałka wskazuje maksymalną zadaną prędkość, a pomarańczowy pasek pokazuje, o ile wolniej się poruszamy.
Ważne: Distronic wyłącza się po naciśnięciu hamulca, a po puszczeniu pedału przyspieszenia system wraca do początkowo zadanej prędkości.
Kiedy należy poświęcić szczególną uwagę systemowi DISTRONIC?
Należy zachować ostrożność wobec systemu Distronic i Distronic Plus w warunkach, które mogą zakłócić pracę czujników radarowych, takich jak intensywne opady deszczu, śnieg, gęsta mgła czy zmienne oświetlenie. Ważne jest, aby czujniki radarowe, umieszczone zazwyczaj pod logo Mercedesa na grillu, oraz przednia szyba w rejonie kamer, były czyste.
Jeśli system napotka problem, zostaniesz natychmiast i wyraźnie poinformowany. Mimo to, awarie systemu Distronic są bardzo rzadkie, a jego funkcjonalność zwykle pozostaje niezakłócona, niezależnie od warunków pogodowych. Użytkownicy, którzy raz doświadczą jazdy z aktywnym tempomatem, rzadko decydują się później na auto bez tego udogodnienia.
Nie zmienia to przy tym faktu, że sytuacji, który Distronic faktycznie przestaje działać, jest niezwykle niewiele. Przeważnie użytkownicy cieszą się z jego pełnej funkcjonalności niezależnie od warunków pogodowych i okoliczności. I kto raz spróbował jazdy z aktywnym tempomatem, ten raczej nigdy już nie zamówi auta pozbawionego tego dodatku.