Mercedes-Benz G 580 - legendarna Gelenda w wersji elektrycznej

Pierwsza w pełni elektryczna Klasa G - Mercedes-Benz G 580 z technologią EQ.

Pierwsza, w pełni elektryczna Klasa G oficjalnie zapowiedziana w Polsce. Producent zapowiedział sporo nowości uwalniających jeszcze bardziej potencjał terenowy legendarnego modelu. Cena w Polsce zaczyna się od 664 100 złotych.

  1. Mercedes G 580 - dane techniczne i osiągi,

  2. Elektryczna Klasa G w skrócie,

  3. Właściwości terenowe,

  4. Bogate wyposażenie standardowe i cyfrowe wrażenia z off-roadowej jazdy,

  5. Najciekawsze funkcje elektrycznej Klasy G.

Mercedes-Benz G 580 - dane techniczne i osiągi

Zasięg: Do 473 km
Silnik: Cztery silniki elektryczne, synchroniczne, z magnesami trwałymi (dwubiegowe)
Moc systemowa: 585 km (432 kW),
Maksymalny moment obrotowy: 1164 NM,
Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,7 sekundy,
Prędkość maksymalna: 180 km/h,
Ważone zużycie energii w cyklu mieszanym (WLTP): 27,7 - 30,3 kWh/100km
Wymiary (w mm.): 4624 (dł.), 1931 (szer.), 1986 (wys.), 2890 (rozstaw osi)

Mercedes-Benz przedstawia pierwszy w pełni elektryczny wariant swojej terenowej ikony – oto nowy samochód Mercedes-Benz G 580 z technologią EQ (zużycie energii w cyklu mieszanym: 27,7–30,3 kWh/100 km, emisje CO₂ w cyklu mieszanym: 0 g/km; WLTP), który jak żaden inny symbolizuje połączenie tradycji i postępu. Zupełnie nowa elektryczna Klasa G, będąca częścią trzeciej generacji modelu, pozostaje wierna swojemu oryginalnemu charakterowi, zachowując kanciastą sylwetkę ze wszystkimi kultowymi elementami.

Podobnie jak w przypadku wariantów z napędem konwencjonalnym jej nadwozie jest zbudowane na ramie drabinkowej. Zespół projektantów zmodyfikował je jednak i wzmocnił, aby zamontować napęd elektryczny. Zachowano także połączenie niezależnego zawieszenia przedniego z podwójnymi wahaczami poprzecznymi z nowo opracowaną sztywną tylną osią. Zintegrowany z ramą drabinkową wysokonapięciowy akumulator litowo-jonowy zapewnia niskie położenie środka ciężkości.

Dzięki pojemności użytkowej wynoszącej 116 kWh oferuje energię wystarczającą dla uzyskania zasięgu w cyklu mieszanym WLTP do 473 km. Dodatkowo, wprowadzenie technologii led w postaci w pełni LED-owych świateł zewnętrznych, reflektorów i świateł do jazdy dziennej podkreśla nowoczesny design tego modelu.

Zupełnie nowa elektryczna Klasa G w skrócie

Nowy Mercedes-Benz G 580 z technologią EQ (zużycie energii w cyklu mieszanym: 27,7–30,3 kWh/100 km, emisje CO₂ w cyklu mieszanym: 0 g/km; WLTP) w pełni wpisuje się  w tradycję tej kultowej serii modelowej, zainicjowanej w 1979 r. Podobnie jak modele z napędem spalinowym bazuje na koncepcji ramy drabinkowej, systemie wybieralnego terenowego przełożenia redukcyjnego LOW RANGE, niezależnym przednim zawieszeniu i sztywnej osi z tyłu.

W kontekście zużycia paliwa, nowa elektryczna Klasa G ustanawia standardy efektywności energetycznej, wyznaczając kierunek dla przyszłych modeli w porównaniu do tradycyjnych metryk zużycia paliwa. Warto zauważyć, że zużycie paliwa w modelach spalinowych, takich jak Mercedes G 350 D, zostało zredukowane do 9,9 litrów na 100 kilometrów, co jest pierwszym takim osiągnięciem w serii G, podkreślając jednocześnie wzrost momentu obrotowego do 600Nm i maksymalną prędkość 192 km/h.

· Wysokonapięciowy akumulator litowo-jonowy o pojemności 116 kWh netto, zintegrowany z ramą drabinkową, zapewnia niskie położenie środka ciężkości oraz do 473 km zasięgu w cyklu mieszanym WLTP. Aby ochronić go przed wnikaniem wody i brudu, został umieszczony w odpornej na skręcanie obudowie. Dane techniczne, takie jak pojemność akumulatora i zasięg, podkreślają zaawansowanie technologiczne nowej elektrycznej Klasy G, oferując jednocześnie wyjątkowe możliwości off-road.

· Przed uderzeniami akumulator chroni osłona podwozia wykonana z inteligentnej mieszanki materiałów z udziałem węgla.

· Nowa elektryczna Klasa G jest napędzana czterema indywidualnie sterowanymi silnikami umieszczonymi w pobliżu kół. Są one zintegrowane z ramą drabinkową i osiągają maksymalną moc całkowitą 432 kW (588 KM) oraz maksymalny moment obrotowy 1164 Nm.

·  Nowa elektryczna Klasa G generuje wirtualne blokady mechanizmów różnicowych poprzez wektorowanie momentu obrotowego.

·  Innowacyjna koncepcja napędu nowej elektrycznej Klasy G umożliwia korzystanie z unikalnych funkcji jazdy w terenie: G-TURN, G-STEERING oraz z inteligentnej funkcji pełzania.

· Krajobrazy dźwiękowe G-ROAR obejmują dźwięk jazdy charakterystyczny dla Klasy G, „aurę” i różne dźwięki zdarzeń towarzyszących użytkowaniu samochodu.

· Lekko podniesiona maska, nowe wykończenie przednich słupków, spoiler na dachu i tzw. kurtyny powietrzne w poszerzeniach tylnych nadkoli przyczyniają się do optymalizacji aerodynamiki oraz aeroakustyki wnętrza.

· Przeprojektowana jednostka sterująca parametrami off-roadowymi, nowy widok OFFROAD COCKPIT oraz podgląd nawierzchni pod autem (tzw. przezroczysta maska) wzbogacają jazdę w terenie o cyfrowe doświadczenia.

· System informacyjno-rozrywkowy MBUX (Mercedes-Benz User Experience) oraz wyświetlacz zestawu wskaźników i centralny ekran dotykowy (12,3 cala) są oferowane  w standardzie.

·  Kierowcę wspierają zaawansowane systemy aktywnego i pasywnego bezpieczeństwa.

· Ekskluzywna, specjalna seria EDITION ONE dostępna w momencie premiery oferuje wzbogaconą paletę wyposażenia standardowego.

„W swojej ponad 45-letniej historii Klasa G zawsze korzystała z najnowocześniejszych dostępnych technologii napędu. Nic więc dziwnego, że innowacyjna koncepcja z czterema indywidualnie sterowanymi silnikami elektrycznymi po raz kolejny wynosi legendarne możliwości naszej terenowej ikony na nowy poziom. Jednocześnie elektryczna Klasa G zachowuje znajomą, kanciastą sylwetkę i pozostaje wierna charakterowi naszej ukochanej Gelendy” – powiedział Markus Schäfer, Członek Zarządu Mercedes-Benz Group AG, dyrektor ds. technologii.

Nowa, elektryczna Klasa G wyznacza standardy w terenie

Cztery indywidualnie sterowane silniki elektryczne, pełniące funkcję zaawansowanych silników, umieszczone w pobliżu kół osiągają maksymalną łączną moc 432 kW (588 KM). Taka konfiguracja, w połączeniu z możliwością wyboru terenowego przełożenia redukcyjnego LOW RANGE, oferuje niezrównane właściwości jezdne i ekskluzywne funkcje, czyniąc z nowego modelu idealny samochód terenowy.

Najważniejsze funkcje elektrycznej Klasy G w skrócie

Dzięki G-TURN samochód może zawracać niemal w miejscu na sypkiej lub nieutwardzonej nawierzchni. Z kolei funkcja G-STEERING podczas jazdy w terenie może zapewnić znaczne ograniczenie średnicy zawracania. Inteligentna funkcja pełzania z trzema prędkościami do wyboru działa niczym off-roadowy tempomat – utrzymuje optymalną siłę napędową, podczas gdy kierowca może skoncentrować się na przemierzaniu terenu.

Nowy Mercedes-Benz G 580 z technologią EQ – podobnie jak dotychczasowe warianty – na odpowiednich nawierzchniach charakteryzuje się zdolnością pokonywania 100-procentowych wzniesień (45 stopni). Pojazd pozostaje stabilny na nawierzchniach o bocznym nachyleniu do 35 stopni. Z maksymalną głębokością brodzenia wynoszącą 85 cm elektryczna Klasa G przewyższa swoje konwencjonalne odpowiedniki o 15 cm.

Reduktor LOW RANGE poszerza możliwości jazdy w terenie dzięki specjalnemu przełożeniu redukcyjnemu. Ponadto, silnik elektryczny Gelendy generuje funkcję konwencjonalnych blokad mechanizmów różnicowych przy użyciu inteligentnego wektorowania momentu obrotowego.

Wyjątkowe wrażenia akustyczne zapewnia G-ROAR, który oprócz charakterystycznego, specyficznego dla Klasy G dźwięku jazdy obejmuje brzmienie „aura” oraz różnorodne odgłosy zdarzeń towarzyszących użytkowaniu samochodu.

.

Nowy Mercedes-Benz G 580 z technologią EQ nawiązuje do tradycji ikony designu

G klasa, znana również jako Gelenda, jest uznawana za ikonę designu i prestiżowy model w linii Mercedes, łączący luksus z niezrównanymi zdolnościami terenowymi i jednoczesnym poczuciem komfortu. Całkowicie nową elektryczną Klasę G, czyli mercedes benz klasa g, można od razu rozpoznać jako członka tej uznanej linii modelowej, podkreślając jej status ikony designu, jakim jest Mercedes G.

Dzięki opcjonalnej osłonie chłodnicy z czarnym panelem nadwozie zyskuje jeszcze bardziej efektowny wygląd, co jest kontynuacją designu mercedes klasy g z poprzednich generacji. Od odmian z konwencjonalnym napędem wariant całkowicie elektryczny odróżnia szereg nowych, specyficznych rozwiązań.

Należą do nich lekko podniesiona maska i tzw. kurtyny powietrzne w poszerzeniach tylnych nadkoli, a także designerska skrzynia z tyłu. W połączeniu z nowymi panelami przednich słupków i spojlerem dachowym przyczyniają się one do optymalizacji aerodynamiki.

Bogate wyposażenie standardowe i cyfrowe wrażenia z off-roadowej jazdy

Zupełnie nowy Mercedes-Benz G 580 z technologią EQ jest standardowo wyposażony w system informacyjno-rozrywkowy MBUX (Mercedes-Benz User Experience), wielofunkcyjną kierownicę obszytą skórą nappa oraz nastrojowe oświetlenie. Lista opcji obejmuje m.in. KEYLESS-GO, uchwyty na pojemnik z napojem z regulacją temperatury, system dźwięku przestrzennego Burmester® 3D i widok nawierzchni pod przednią częścią samochodu (tzw. przezroczysta maska).

Entuzjaści wyższych osiągów wcale nie muszą od razu skreślać tego modelu. W przypadku innych elektrycznych samochodów Mercedes-Benz dostępne są wersje AMG, dlatego być może pojawi się również elektryczny odpowiednik modelu G 63.

Jako opcje, które potęgują wrażenia z jazdy w terenie, dostępne są przeprojektowana jednostka sterująca parametrami off-roadowymi oraz nowy widok OFFROAD COCKPIT. Trzecia generacja modelu od chwili premiery przez rok dostępna będzie również jako limitowana edycja EDITION ONE z rozszerzonym zakresem wyposażenia standardowego i ekskluzywnymi elementami stylistycznymi.

Cztery silniki - jak to właściwie działa?

Cztery indywidualnie sterowane silniki elektryczne umieszczone w pobliżu kół sprawiają, że nowa, elektryczna Klasa G oferuje wyjątkowe właściwości jezdne zarówno na utwardzonych nawierzchniach, jak i w terenie. To pierwszy masowo produkowany pojazd Mercedes-Benz Group z indywidualnym napędem poszczególnych kół.

Jednostki zintegrowano z ramą drabinkową Gelendy, podobnie jak pojemny litowo-jonowy akumulator z typową dla elektrycznych Mercedesów wysoką mocą ładowania w szerokim zakresie stanu naładowania. Informacja prasowa zawiera szczegóły dotyczące napędu i akumulatora oraz dane techniczne nowego G 580 z technologią EQ.

Cztery silniki zintegrowano z ramą drabinkową – z przodu i z tyłu znalazły się obudowy mieszczące po dwie jednostki. Napęd jest realizowany za pośrednictwem krótkich półosi, co oznacza, że do podwozia można było przykręcić także tylne silniki elektryczne.

Każdy z motorów rozwija moc szczytową 108 kW (147 KM), co daje łącznie maksymalną moc całkowitą 432 kW (588 KM). Maksymalny całkowity moment obrotowy wynosi 1164 Nm. We współpracy z ESP® i centralnym sterowaniem układem napędowym (CPC) moment obrotowy jest zawsze dostarczany dokładnie tam, gdzie zupełnie nowa elektryczna Klasa G potrzebuje trakcji.

Ze swoim innowacyjnym napędem nowy Mercedes-Benz G 580 z technologią EQ przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,7 sekundy. Jego prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 180 km/h. Ponieważ silniki elektryczne mogą błyskawicznie wygenerować maksymalny moment obrotowy, w pełni elektryczny pojazd terenowy wyróżnia się ogromną siłą ciągu i niespotykaną sterownością – co sprawdza się zarówno na stromych wzniesieniach, jak i na luźnych nawierzchniach.

Wirtualne zamiast mechanicznych: blokady mechanizmów różnicowych

Do uzyskania efektu blokad mechanizmów różnicowych nowa elektryczna Klasa G wykorzystuje wektorowanie momentu obrotowego. Takie rozwiązanie umożliwia precyzyjne dozowanie siły napędowej na każde koło. Ponieważ moment obrotowy jest zwiększany dokładnie tam, gdzie jest potrzebny – i to w ułamku sekundy, elektryczna Gelenda pewnie prowadzi się zarówno podczas wjeżdżania pod górę, jak i na zjazdach, nawet w najtrudniejszym terenie.

 Wirtualne blokady mechanizmów różnicowych pozwalają na w pełni zmienny rozdział momentu napędowego pomiędzy poszczególne koła. Efekt: najlepsza dostępna przyczepność przy maksymalnej elastyczności, bez negatywnych skutków podczas pokonywania zakrętów.

Dzięki temu nowa, elektryczna Klasa G przez cały czas pozostaje zwrotna – także wtedy, gdy wirtualna blokada mechanizmu różnicowego jest aktywna. Nie ma tu potrzeby ręcznego włączania blokad za pomocą przełączników, sterowanie jest w pełni automatyczne. Dodatkowo ułatwia to obsługę i zwiększa bezpieczeństwo jazdy.

Elektryczny Mercedes Klasy G - akumulator

Oto serce każdego samochodu elektrycznego – wysokonapięciowy akumulator. W nowej, elektrycznej Klasie G dwuwarstwowy akumulator litowo-jonowy składa się z 216 ogniw rozmieszczonych w 12 modułach pomiędzy trzema poziomami chłodzenia. Zintegrowano go z ramą drabinkową, wykonaną ze stali o grubości do 4 mm. Zapewnia to nisko położony środek ciężkości i sprawia, że cały samochód jest znacznie sztywniejszy. Aby chronić baterię przed wnikaniem wody i brudu, umieszczono ją w odpornej na skręcanie obudowie.

W rezultacie nowa, elektryczna Klasa G jest idealnie przygotowana do ambitnych terenowych wyzwań. Pojemność użytkowa akumulatora wynosi 116 kWh. Dzięki temu Mercedes-Benz G 580 z technologią EQ dysponuje energią wystarczającą do przejechania do 473 km w cyklu mieszanym WLTP. Zaawansowana technologia baterii odgrywa kluczową rolę w rozwoju elektrycznych samochodów, podkreślając jej znaczenie w ewolucji pojazdów takich jak Klasa G.

Komponenty i funkcje ładowania

Nową, elektryczną Klasę G można ładować zarówno prądem przemiennym (AC), jak i stałym (DC). Ładowarka pokładowa prądu przemiennego osiąga moc do 11 kW. Szybkie ładowanie prądem stałym jest możliwe z mocą do 200 kW. Na odpowiedniej stacji ładowania DC czas potrzebny do uzupełnienia energii z 10 do 80% stanu wynosi około 32 minut.

Nowa, elektryczna Klasa G oferuje trzy programy ładowania: Standard, Praca i Dom. Użytkownicy mogą ustawić parametry takie jak czas odjazdu i maksymalny poziom naładowania, a także uruchomić klimatyzację postojową. Programy Dom i Praca można aktywować w zależności od lokalizacji. Włączają się one automatycznie, gdy tylko pojazd zostanie zaparkowany i podłączony do ładowania w przypisanym miejscu. Użytkownicy są o tym informowani za pośrednictwem systemu MBUX.

Odzyskiwanie energii w trakcie jazdy poprzez rekuperację

Układ rekuperacji w nowej, elektrycznej Klasie G zamienia energię kinetyczną pojazdu na energię elektryczną podczas jazdy wybiegiem (żeglowania) oraz w trakcie hamowania. Silniki elektryczne pełnią wtedy funkcję generatorów i doładowują akumulator wysokiego napięcia.

Rekuperacja podczas żeglowania rozpoczyna się, gdy tylko kierowca zdejmie nogę z pedału gazu w położeniu jazdy D lub R. W pozycji D, korzystając z manetek przy kierownicy, można ręcznie wybrać jeden z kilku dostępnych poziomów działania rekuperacji:

• D Auto: pojazd automatycznie dostosowuje intensywność rekuperacji w zależności od ruchu drogowego. Asystent ECO wskazuje w zestawie wskaźników, kiedy kierowca powinien zdjąć nogę z pedału gazu, a pojazd sam dobiera wtedy odpowiedni poziom rekuperacji.

• D+: brak rekuperacji – pojazd toczy się swobodnie

• D: normalna rekuperacja

• D-: silna rekuperacja, mocniejsze wytracanie prędkości podczas jazdy wybiegiem

• D--: maksymalna rekuperacja, maksymalne opóźnienie podczas jazdy wybiegiem

Wielostopniowa koncepcja bezpieczeństwa układu wysokiego napięcia

Aby zapobiec porażeniu prądem i zwarciom, Mercedes-Benz opracował wielostopniową koncepcję ochrony układu wysokiego napięcia. Obejmuje ona osiem zasadniczych elementów zapewniających bezpieczeństwo akumulatora i wszystkich podzespołów, w których występuje napięcie powyżej 60 V. Należą do nich np. samokontrolujący się układ wysokiego napięcia, który wyłącza się automatycznie w przypadku poważnej kolizji.

Mercedes-Benz Klasa G - specjalna ochrona podwozia

Ochrona podwozia odgrywa kluczową rolę w pojeździe terenowym. Nowa, elektryczna Klasa G nie jest tu wyjątkiem. W przypadku uderzenia podwoziem o nawierzchnię podczas off-roadowej jazdy akumulator nie może doznać żadnych fizycznych uszkodzeń. Ponadto istotne elementy znajdujące się pod samochodem muszą być chronione przed uszkodzeniami spowodowanymi przez kamienie, kurz i piasek. Z tego względu osłona podwozia została opracowana z naciskiem na wysoki poziom ochrony, w tym zachowanie podczas zderzenia, a także na aerodynamikę oraz aeroakustykę.

Osłonę podwozia w nowej, elektrycznej Klasie G wykonano z inteligentnej mieszanki materiałów z wykorzystaniem węgla. Zapewnia to większą sztywność niż w przypadku odpowiedników ze stali lub aluminium, jak również długotrwałą ochronę przed korozją, a do tego pozwala zmniejszyć wagę. Panel ma grubość 26 mm, waży 57,6 kg i jest przymocowany do ramy drabinkowej za pomocą ponad 50 stalowych śrub. Porównywalny element stalowy byłby około trzy razy cięższy. Zewnętrzną stronę pokrywa 1-milimetrowa warstwa chroniąca przed uderzeniami kamieni.

Wsparcie efektywnej jazdy: Asystent ECO

Asystent ECO analizuje dane nawigacyjne wzdłuż wyznaczonej trasy. Dzięki temu może pomóc w utrzymaniu ekonomicznego stylu jazdy, minimalizując zużycie energii i maksymalizując rekuperację. Asystent ECO potrafi rozpoznać zbliżające się ronda, ostre zakręty lub ograniczenia prędkości, a także poprzedzające pojazdy. Z wyprzedzeniem oblicza optymalną prędkość samochodu; jeśli konieczna jest zmiana stylu jazdy, w zestawie wskaźników pojawi się monit o zdjęcie nogi z pedału przyspieszenia. Asystent ECO automatycznie dobierze idealny poziom rekuperacji, tak aby odzyskiwać energię w zależności od sytuacji.

 Inteligenta nawigacja

Inteligentna nawigacja – nazwa mówi sama za siebie. Aby zaplanować najszybszą i najwygodniejszą trasę, łącznie z przystankami na ładowanie, jej oprogramowanie uwzględnia wiele czynników. Oblicza energię potrzebną na dotarcie do celu, biorąc pod uwagę przebieg trasy, topografię terenu, temperaturę otoczenia, prędkość, a także wymagania dotyczące ogrzewania i chłodzenia. Nawigacja dynamicznie reaguje też na korki czy zmianę stylu jazdy. Ponadto oferuje możliwość dostosowania zaplanowanej trasy.

Inteligentna nawigacja uwzględnia dostępne stacje ładowania, ich moc oraz warunki płatnicze i oblicza szacunkowy koszt uzupełnienia energii. Przystanki na ładowanie planuje w taki sposób, aby zoptymalizować całkowity czas podróży: w pewnych okolicznościach dwa krótkie postoje na stacjach o wysokiej mocy mogą okazać się efektywniejsze niż jedno długie ładowanie. Inteligentna nawigacja automatycznie dostosowuje ustawienia ładowania samochodu i optymalizuje je pod kątem szybkiego ładowania na trasie. Klienci mogą dodawać ulubione stacje ładowania lub wykluczać te sugerowane. MBUX wskazuje również, czy dostępna pojemność akumulatora jest wystarczająca, aby bez ładowania powrócić do punktu początkowego. 

Jeżeli wystąpi ryzyko, że przy wybranych ustawieniach samochód będzie miał za mało energii, by dotrzeć do celu lub do stacji, funkcja aktywnego monitorowania zasięgu zaleci włączenie funkcji ECO. Obliczy także prędkość jazdy, która pozwoli dotrzeć do następnej stacji lub do celu zgodnie z planem. To nie wszystko: w odpowiednim menu kierowca może zwiększyć zasięg, wyłączając różne odbiorniki energii, i/lub aktywować funkcje ECO, wspierające efektywniejszy styl jazdy.

.
Previous
Previous

Mercedes-AMG GT 43 Coupé: Cena, specyfikacja, opcje personalizacji

Next
Next

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance – najszybszy seryjny model AMG w historii