Znudził Ci się kolor? Chcesz zabezpieczyć lakier? - Oklejenie samochodu folią

Jeździmy jednym autem od dłuższego czasu i znudził nam się jego kolor? Kupiliśmy właśnie nowe auto i chcemy skutecznie zabezpieczyć jego lakier? A może po prostu w palecie lakierów producenta nie było takiego odcienia, na jakim nam zależało? Wszystkie te problemy można skutecznie rozwiązać, oklejając samochód folią.

Znudzi-C5-82+Ci+sie-CC-A8+kolor+Chcesz+zabezpieczyc-CC-81+lakier+-+Oklejenie+samochodu+folia-CC-A8-04-1920w.png

Jeszcze nie tak dawno temu oklejanie samochodu folią kojarzyło się głównie z samochodami służbowymi lub pojazdami dostawczymi, ozdobionymi logo wybranej marki. Od pewnego czasu jednak trend oklejania aut staje się coraz popularniejszy wśród odbiorców indywidualnych, a i sama jakość materiałów służących do oklejania, podobnie jak technologie ich aplikacji, stale się rozwijają.

Dziś więc coraz częściej auto oklejone folią to samochód z wyższej półki cenowej i jest ku temu wiele powodów. Na początek warto jednak wymienić podstawowe typy oklejeń, uwzględniając to, jaki efekt chcemy uzyskać.

W tym przypadku wyróżnić możemy dwie grupy:

Oklejenie samochodu folią bezbarwną

Znudził+Ci+się+kolor+Chcesz+zabezpieczyć+lakier+-+Oklejenie+samochodu+folią-03-1920w.jpg

Rozwiązanie stosowane najczęściej w przypadku samochodów nowych albo takich, które przeszły procedurę korekty lakieru. W takim przypadku nie dochodzi oczywiście do zmiany koloru lakieru - warstwa folii ma jedynie funkcję ochronną, zabezpieczając właściwą powłokę lakierniczą przed działaniem szkodliwych czynników atmosferycznych i drobnych uszkodzeń (np. od kamyków, gałęzi).

Po co decydować się na takie rozwiązanie? Głównym powodem jest chęć zachowania fabrycznego lakieru w idealnym stanie przez dłuższy czas. Tak chroniony lakier nie zblaknie i nie pojawią się na nim rysy - degradacji z biegiem czasu ulegnie wyłącznie folia, którą można bez problemu po latach usunąć i założyć nową.

Oklejenie samochodu folią kolorową

Znudzi-C5-82+Ci+sie-CC-A8+kolor+Chcesz+zabezpieczyc-CC-81+lakier+-+Oklejenie+samochodu+folia-CC-A8-04-1920w.png

W tym przypadku zasadniczą różnicą jest fakt, że dzięki nałożeniu folii jesteśmy w stanie całkowicie zmienić kolor samochodu. Wybór kolorów folii jest przy tym wielokrotnie większy niż palety producentów samochodów, więc ogranicza nas niemal wyłącznie nasza fantazja.

Jednocześnie przy profesjonalnie założonej folii trudno odróżnić, czy samochód w takiej kolorystyce wyjechał już z salonu, czy też został dopiero później przemalowany lub obklejony.

Folia kolorowa zachowuje także wszystkie zalety folii bezbarwnej. Chroni oryginalną powłokę lakierniczą, a do tego możemy ją po pewnym czasie usunąć, dzięki czemu wrócimy do fabrycznego lakieru. Tym samym wygrywa dość skutecznie z lakierowaniem wszystkich elementów karoserii, co jest procesem nie tylko dużo bardziej kosztownym, zajmującym więcej czasu, ale też nieodwracalnym.

Zasady aplikacji i eksploatacji są przy tym mniej więcej takie same dla obu typów folii. Co więc warto wiedzieć, zanim zdecydujemy się na taki zabieg?

Jakie samochody można okleić folią?

Właściwie wszystkie. Nie ma znaczenia, czy auto jest zupełnie nowe i dopiero wyjechało z salonu, czy też ma kilkanaście lat.

W tym drugim przypadku należy jednak zadbać o drobiazgową weryfikację stanu lakieru i elementów karoserii, jeszcze przed założeniem folii. Wszelkie poważniejsze uszkodzenia, a także punkty korozji, należy koniecznie usunąć przed rozpoczęciem naklejania. W przeciwnym przypadku aplikacja folii może nie być skuteczna, a całość nie będzie trwała.

Czy trzeba specjalnie przygotować auto do naklejania folii?

Nie. Wystarczy je umyć (zalecane są myjnie automatyczne) i dostarczyć do serwisu, który będzie aplikował folię, o ile oczywiście sam nie świadczy usługi mycia auta przed całym procesem.

Podczas takiego przygotowania auta należy jedynie pamiętać, żeby nie wybierać programów myjących uwzględniających woskowanie auta. Samochód powinien być czysty i suchy.

Jak wygląda procedura oklejania auta folią?

Przeważnie zaczyna się od przygotowania auta, w tym w niektórych przypadkach od demontażu niektórych elementów, które mogą utrudnić aplikację (np. kierunkowskazy czy reflektory). Następnie szykuje się odpowiednią liczbę arkuszy folii, które nakłada się na auto w celu wstępnego zmierzenia i orientacyjnego wycięcia kształtów z odpowiednim zapasem.

W kolejnym etapie folia jest przeważnie po raz kolejny przymierzana do danego elementu, po czym przykleja się ją i rozpoczyna proces podgrzewania przy użyciu opalarki, operując w zakresie temperatur od kilkudziesięciu do nawet ponad 100 stopni.

Na koniec przycina lub zagina się zapasowe fragmenty folii, po czym powtarza proces ogrzewania opalarką na krawędziach.

Na jak długo wystarcza oklejenie samochodu folią?

Maksymalna wytrzymałość folii nałożonych na samochód, jaką podają ich producenci, to ok. 10 lat. Trzeba przy tym jednak pamiętać, że to wartość orientacyjna i może się różnić w zależności od rodzaju folii, producenta, a i sporo zależy od profesjonalizmu serwisu dokonującego aplikacji.

Trzeba jednak brać pod uwagę, że jeśli nawet po kilku latach od naklejenia folii będziemy zmuszeni ją zdjąć, pod spodem znajdziemy lakier w idealnym stanie. Bez folii musielibyśmy po tym czasie decydować się prawdopodobnie przynajmniej na delikatną polerkę.

Czy oklejenie auta folią jest widoczne?

Nie. Prawidłowo nałożona folia - niezależnie od tego czy kolorowa, czy bezbarwna - jest niezauważalna. W przypadku bezbarwnej folii ochronnej możemy zauważyć pogłębienie koloru fabrycznego lakieru (podobnie jak przy ochronie ceramicznej), ale będzie ono równomierne na całej powierzchni karoserii.

Czy trzeba oklejać folią cały samochód?

Absolutnie nie. Można obkleić tylko te elementy, o które najbardziej się obawiamy. Przykładowo podatne na kontakt z kamieniami zderzaki czy nadkola, albo np. wnętrza klamek, które rysują się od paznokci. Bezbarwną folią można też zabezpieczyć światła tylne czy reflektory.

Czy można okleić folią elementy wnętrza?

Tak. Często w ten sposób zabezpiecza się np. progi wewnętrze. Możliwe też jest oklejenie np. elementów dekoracyjnych (np. drewnianych wstawek), aczkolwiek trzeba najpierw ustalić z wykonawcą, czy przyklejenie folii ochronnej na takim materiale będzie wystarczająco trwałe.

Czy można okleić auto matową folią?

Jak najbardziej. Matowe folie znajdziemy w ofercie wielu producentów i są dostępne niemal we wszystkich kolorach.

Należy jednak pamiętać, że - podobnie jak matowe lakiery samochodowe - również i matowe folie są przeważnie delikatniejsze i łatwiej je uszkodzić niż standardowe.

Jak długo trwa proces aplikacji folii?

To zależy od tego, jaki rodzaj i jaką markę folii wybierzemy, ale trzeba się liczyć z tym, że auto będziemy musieli zostawić przynajmniej na 2-3 dni.

Po części związane jest to z pojawiającą się czasem koniecznością demontażu niektórych elementów w celu dokładniejszej aplikacji folii (choć czasem obchodzi się i bez tego). Do tego dochodzi jeszcze precyzyjna procedura naklejania, a także wymagany przez wielu producentów czas na odstanie auta po zakończeniu naklejania. Przykładowo w przypadku niektórych folii auto po aplikacji musi przez co najmniej dobę przebywać w kontrolowanych warunkach, obejmujących m.in. stałą temperaturę.

Zdecydowanie też nie należy świeżo oklejonym autem jechać na myjnię automatyczną. Część producentów zaleca, żeby pierwsze mycie miało miejsce dopiero po co najmniej 3 dniach.

Jak myć auto oklejone folią?

Tutaj wiele zależy od tego, co rekomenduje producent folii. W niektórych przypadkach zalecane jest korzystanie z myjni automatycznych, które są mniej ryzykowne w przypadku takiej formy ochrony lakieru niż bezdotykowe myjnie ręczne. Inni producenci z kolei odradzają mycie na standardowych automatycznych myjniach, zamiast tego polecając mycie ręczne albo mycie na myjniach automatycznych ze szczotkami tekstylnymi.

Większość producentów jest jednak zgodna co do tego, że wysokociśnieniowe myjnie samoobsługowe mogą przy nieodpowiednim korzystaniu skrócić żywotność folii. Jeśli więc musimy z takiej myjni skorzystać, warto przynajmniej zadbać o utrzymanie odpowiedniej odległości urządzenia myjącego od powierzchni auta. Dużo lepszym rozwiązaniem - podobnie jak w przypadku lakieru - będzie jednak wybranie się na myjnię ręczną.

Koniecznie należy jednak zapoznać się z zaleceniami pielęgnacyjnymi wydanymi przez producenta naszej folii. Przeważnie nie są one zbyt skomplikowane i nie utrudnią nam życia, a ich przestrzeganie sprawi, że dużo dłużej będziemy zadowoleni z inwestycji.

Jak dbać o auto oklejone folią?

Podobnie jak w przypadku standardowych lakierów samochodowych, warto jak najszybciej usuwać m.in. ptasie odchody czy soki z drzew, które mogą prowadzić do uszkodzenia folii.

Należy też unikać kontaktu folii z paliwem (olej napędowy, benzyna), a także rozpuszczalnikami.

Czy można woskować auto pokryte folią ochronną?

Jak najbardziej, nie ma ku temu żadnych przeciwwskazań. Nie należy jedynie stosować wosku przed aplikacją folii, bo utrudni albo wręcz uniemożliwi to cały proces.

Czy można łączyć folię ochronną z powłoką ceramiczną?

Zdecydowanie, przy czym niekoniecznie trzeba łączyć jedno i drugie na całej karoserii samochodu. Można np. zdecydować się na warstwę ceramiczną na całym aucie, a folią okleić jedynie wybrane, najbardziej narażone na uszkodzenie elementy.

Kiedy więc warto zdecydować się na folię ochronną?

Przede wszystkim w dwóch przypadkach. Po pierwsze - kiedy zależy nam na tym, żeby fabryczny lakier był zachowany w oryginalnym stanie przez jak najdłuższy czas. Bezbarwna folia ochronna jest w takim przypadku zdecydowanie najlepszą opcją.

Drugim przypadkiem jest sytuacja, kiedy chcemy szybko zmienić kolor auta, ale nie chcemy decydować się na nieodwracalne lakierowanie całego pojazdu. W przypadku folii nie tylko zmienimy wygląd naszego samochodu, ale też dodatkowo zabezpieczymy lakier. To samo tyczy się przypadku, kiedy producent nie oferuje jakiegoś koloru lakieru albo poszukujemy naprawdę unikalnej konfiguracji.

A kiedy będziemy chcieli sprzedać auto, będziemy mogli zaoferować kupującemu dodatkowy bonus - jeśli nie spodoba mu się kolor folii ochronnej, będzie mógł ją zdjąć, żeby pod spodem znaleźć zachowany w idealnym stanie fabryczny lakier.

Previous
Previous

Hej Mercedes! Personalizacja Mercedes-Benz User Experience (MBUX) krok po kroku

Next
Next

Mikkel Michelsen: Nic do stracenia, wiele do zdobycia [wywiad]